مراحل هواگیری رادیاتور ال 90 چیست؟

برای اینکه بتوانید آب رادیاتور خودروی خود را تعویض کنید باید در اولین مرحله اجازه بدهید که موتور خودرو کاملا سرد باشد. حال می‌توانید با خیال راحت در رادیاتور را باز کنید. در قسمت پایین رادیاتور دست راست یک شیر به شکل T وجود دارد به نام شیر تخلیه. وقت آن است که ...
علت جوش آوردن موتور خودرو چیست؟

راهنمای مطالعه

نکات مراحل هواگیری رادیاتور ال 90 یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان این خودرو است که در کنار سادگی نیازمند دقت بالایی نیز می‌باشد. برای فهمیدن ضرورت و مراحل هواگیری رادیاتور ال 90 باید با یکسری اطلاعات پایه مانند آب رادیاتور چیست؟ و کارایی آب رادیاتور آشنا شوید.

آب رادیاتور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

آب رادیاتور در اصل یک مایه خنک کننده است که از ترکیب آب و ضد یخ درست می‌شود و وظیفه‌اش خنک کردن موتور است. ضد یخ نیز وظیفه جلوگیری از یخ زدگی را بر عهده دارد. جنس پایه در ضد یخ الکل اتیلن گلیکول است. از ضد یخ برای بالا بردن نقطه جوش آب در موتور استفاده می‌شود. البته ضد یخ وظایف دیگری نیز برعهده دارد از جمله:

  • اصلی‌ترین وظیفه آن که جلوگیری از یخ زدگی است.
  • جلوگیری از خوردگی فلزی خودرو
  • کاهش رسوباتی به جهت بالا بردن سیالیت مایع خنک کنندگی و جلوگیری از اینکه موتور خودرو جوش بیاورد.
  • کم کردن گرمای موتور از طریق افزایش دادن نقطه جوش آب بخصوص در فصل گرما

به این دلیل که پس از مدتی ضد یخ دیگر خاصیت اولی خود را نخواهد داشت و مقاومتش را در برابر سرما یا گرما از دست می‌دهد نیازمند به تعویض دوره‌ای منظم دارد تا باعث خرابی در سیستم خنک کننده و همچنین پایین آمدن عمر موتور نشود.

زمان تعویض آب رادیاتور در خودروی ال 90

حال که با آب رادیاتور و وظایف آن آشنا شدید وقت آن است که مورد زمان تعویض دوره‌ای آن هم اطلاعاتی داشته باشید. ضد جوش‌ها یا ضد یخ‌ها و همچنین ضد زنگ‌ها با توجه به اینکه در کدام منطقه از نظر آب و هوایی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز است که به طور معمول سالی یک یا دوبار کاملا تعویض گردند. برای انجام این کار لازم است که مایع قبلی به طور کامل تخلیه گردد و پس آن مایع جدید را بریزید و هواگیری رادیاتور تندر نود کنید.

بیشتر بدانید  علت صدای سوت ال ۹۰ چیست؟

ضد یخ‌ها را از بعد کیفیتی به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

  • ضد یخ‌هایی که بر پایه مواد معدنی هستند و اصولا دارای ۱ الی ۲ سال کارکرد مفید دارند
  • ضد یخ‌هایی بر پایه آلی هستند و زمان مفید آنها ۳ تا ۵ سال است

البته تشخیص اینکه ضد یخ شما از کدام نوع است کار راحتی نیست و منطقی‌تر است که آن را به صورت سالیانه توسط کارشناسان با تجربه مورد تعویض کامل قرار دهید.

نحوه تعویض مایع خنک کننده موتور ال 90 و مراحل هواگیری رادیاتور ال 90

برای اینکه بتوانید آب رادیاتور خودروی خود را تعویض کنید باید در اولین مرحله اجازه بدهید که موتور خودرو کاملا سرد باشد. حال می‌توانید با خیال راحت در رادیاتور را باز کنید. در قسمت پایین رادیاتور دست راست یک شیر به شکل T وجود دارد به نام شیر تخلیه. وقت آن است که شیر تخلیه را باز کنید و اجازه بدهید که آب رادیاتوری که توی مخزن هست به طور کامل خارج شود. در این مرحله توصیه می‌شود که از بالای رادیاتور مقدار آب به داخل بریزید تا باقیمانده مایه نیز کاملا تخلیه شود. دیگر می‌توانید با خیال راحت پیچ‌ها را ببندید و سفت کنید. دقت کنید که به اندازه کافی سفت باشد.

نکات مهم در تعویض مایع خنک کننده

در هنگامی که پیچ ها را می‌بندید دقت کنید که هواگیری رادیاتور انجام بشود. مایع خنک کننده یا آب رادیاتور جدید را داخل رادیاتور بریزد. موتور خودروی خود را روشن کنید و چند بار پشت سر هم گاز بدهید تا آب رادیاتور که از قبل در مجرای خنک کنندگی باقی مانده است با آب رادیاتوری که جدید جایگزین بشود. لازم است یکبار دیگر پیچ تخلیه رادیاتور را باز کنید تا آب رادیاتور یکبار دیگر خارج بشود. حال باز پیچ تخلیه را ببندید. باید آب رادیاتور را به میزانی بریزید که بدون ایجاد حباب از پیچ هواگیری رادیاتور خارج بشود.

بیشتر بدانید  علت ریپ زدن ال 90

نکته مهم: به هر دلیلی که مایه خنک کننده یا آب رادیاتور را تعویض یا حتی تکمیل کردید لازم است که حتما هواگیری رادیاتور انجام بشود. وجود هوا در مخزن رادیاتور و همچنین اتصالات خنک کنندگی موتور باعث می‌شود روند خنک کنندگی به درستی انجام نشود و در نتیجه به سوختگی موتور منتهی می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که از تماس ضد یخ با بدن جدا خودداری کنید زیرا ضد یخ یک ماده سمی است.

مراحل هواگیری رادیاتور ال 90

برای انجام هواگیری رادیاتور ال 90 دو روش استاندارد وجود خواهد داشت.

هواگیری در سیستم خنک کننده بدون منبع کمکی انبساط

در این روش به میزانی در داخل رادیاتور آب پر می‌شود که تمام حباب‌هایی که در مخزن وجود دارد به طور کامل از مخزن خارج بشود. توصیه می‌شود در هنگام هواگیری موتور روشن باشد.

توجه: در سیستم‌هایی که مدار باز هستند لازم است که سطح مایع خنک کننده در لبه لوله ها به طور تقریبی ۱۰ الی ۱۲ میلی‌متر باشد. همچنین سطح سیال چک بشود تا برای گردش بهتر سیال در رادیاتور هیچ وقت رادیاتور از لبه سیال لبریز نشده باشد.

هواگیری در سیستم خنک کنندگی با منبع کمک انبساط (مدار بسته)

برای چنین روشی در ابتدا باید منبع کمی از آب رادیاتور پر بشود. سپس آن را از محل خود خارج کنید و در بر روی ارتفاعی نسبتا بالایی در مقایسه با رادیاتور قرار بگیرد. حال می‌توانید به راحتی با باز کردن شیر تخلیه آب که در قسمت پایین است را باز نمایید. در چنین شرایطی هوایی که درون رادیاتور وجود دارد به راحتی و به طور کامل خارج می‌شود.

توجه: در سیستم‌هایی که مدار بسته است سطح سیال باید تا جایی که علامت ماکزیمم منبع انبساط قرار دارد کامل پر بشود. برای اینکه از هر نوع خطر احتمالی بهتر است در موقعی که موتور سرد است مراحل کنترل سطح سیال را انجام دهید.

بیشتر بدانید  دلایل روشن شدن چراغ چک رنو ال 90

سخن پایانی مراحل هواگیری رادیاتور ال 90

در قسمت رادیاتور یا ضد یخ ممکن است بخاطر دلایل مختلفی هوا ایجاد بشود و برای اینکه رادیاتور بتوانند به طور صحیح عملکرد خود را انجام بدهد باید هواگیری انجام بشود. این هواگیری به دو روش که در بالا معرفی شد انجام می‌شود. در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با ضروریت و مراحل هواگیری رادیاتور ال 90 آشنا کنیم تا هر صورت برخورد با مشکل ایجاد هوا در رادیاتور نحوه برطرف کردن آن را بدانید. با این حال توصیه می‌شود برای هواگیری و یا تعویض کامل آب رایاتور با شماره تلفن (۰۹۱۷۴۱۱۴۸۲۳) تماس گرفته و یا به صورت حضوری به تعمیرگاه رنو مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *