تعمیرگاه تخصصی رنو وان

مرکز تخصصی سرویس دوره ای کپچر در تهران (راهنمای کامل نگهداری)

پس از انجام هر سرویس، چراغ آچار یا هشدار سرویس روی صفحه کیلومتر باید ریست شود. این کار در رنو کپچر تنها با دستگاه دیاگ تخصصی CLIP امکان‌پذیر است. علاوه بر این، ما در هر سرویس، با اتصال دستگاه دیاگ، یک چکاپ کامل الکترونیکی از تمام بخش‌های خودرو، از جمله موتور، گیربکس و سیستم توربو، انجام می‌دهیم تا از عدم وجود هرگونه خطای پنهان اطمینان حاصل کنیم. این بخشی از خدمات تخصصی برق و دیاگ کپچر است.
فهرست مطالب

رنو کپچر یک کراس اوور معمولی نیست؛ این خودرو با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته موتورهای توربوشارژ کم حجم (TCe 120) و گیربکس های دوکلاچه (EDC)، تجربه ای مدرن از رانندگی را ارائه می دهد. اما این سطح از تکنولوژی، نیازمند نگهداری و مراقبت بسیار دقیق و تخصصی تری نسبت به خودروهای با موتور تنفس طبیعی است. انجام سرویس دوره ای کپچر به صورت منظم و استاندارد، نه یک هزینه، بلکه یک سرمایه گذاری حیاتی برای محافظت از گران قیمت ترین بخش های خودروی شما، یعنی موتور توربو و گیربکس پیشرفته آن است. نادیده گرفتن این سرویس ها می تواند به سرعت منجر به بروز مشکلات پرهزینه و افت شدید عملکرد شود.

در مجموعه تعمیرگاه تخصصی کپچر، ما با درک کامل این حساسیت، خدمات سرویس دوره ای را فراتر از یک تعویض روغن ساده ارائه می دهیم. ما می دانیم که سلامت توربوشارژر شما به کیفیت روغن و فیلترها بستگی دارد و عملکرد بی نقص گیربکس دوکلاچه شما، نیازمند بازرسی های تخصصی است. هدف ما در این راهنمای جامع، آشنا کردن شما با تمام جزئیات این سرویس های حیاتی است تا با دیدی باز، از بروز خرابی های زنجیره ای جلوگیری کرده و همواره از رانندگی با خودروی چابک و پیشرفته خود لذت ببرید.

چرا سرویس موتور 1.2 لیتری توربو (TCe 120) یک کار تخصصی است؟

قلب تپنده رنو کپچر، یک موتور 1.2 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) است. این دو تکنولوژی پیشرفته، دلیل اصلی حساسیت بالای این موتور نسبت به سرویس های دوره ای هستند.

۱. حساسیت توربوشارژر به روغن

توربوشارژر با سرعتی بالغ بر ۱۵۰,۰۰۰ دور در دقیقه می چرخد و دمای آن به شدت بالا می رود. تنها چیزی که مانع از ذوب شدن آن می شود، جریان مداوم روغن موتور است. استفاده از روغن نامناسب یا تقلبی، یا تاخیر در تعویض آن، باعث می شود روغن در دمای بالا خاصیت خود را از دست داده، کُک بسته و مسیرهای باریک روغن رسانی به توربو را مسدود کند. نتیجه این اتفاق، مرگ تدریجی توربو و نیاز به خدمات گران قیمت تعمیر توربو کپچر خواهد بود.

۲. حساسیت سیستم تزریق مستقیم (GDI) به سوخت

موتور کپچر برای راندمان بالا، سوخت را مستقیما به داخل سیلندر پاشش می کند. انژکتورهای GDI با فشار بسیار بالا کار می کنند و منافذ آن ها به شدت به کیفیت و تمیزی بنزین حساس است. هرگونه آلودگی یا رسوب می تواند به سرعت این انژکتورهای گران قیمت را از کار انداخته و عملکرد موتور را مختل کند. اینجاست که اهمیت یک قطعه کلیدی مشخص می شود: فیلتر بنزین.

فیلتر بنزین رنو کپچر: قطعه ای حیاتی که اغلب فراموش می شود

بر اساس داده های جستجوی شما، می دانیم که صافی بنزین رنو کپچر یکی از دغدغه های اصلی مالکین است. برخلاف بسیاری از خودروها، فیلتر بنزین در رنو کپچر به صورت یکپارچه با مجموعه پمپ بنزین در داخل باک قرار دارد.

آیا فیلتر بنزین کپچر قابل تعویض است؟

بله، اما این فرآیند به سادگی خودروهای دیگر نیست و نیازمند باز کردن صندلی عقب و خارج کردن کامل مجموعه پمپ بنزین از باک است. بسیاری از مراکز خدماتی به دلیل این پیچیدگی، از تعویض آن صرف نظر می کنند. اما با توجه به کیفیت بنزین موجود و حساسیت انژکتورهای GDI، تعلل در تعویض فیلتر بنزین می تواند منجر به افت فشار سوخت، کاهش شتاب، بد کار کردن موتور و در نهایت، آسیب جدی به انژکتورها و پمپ بنزین شود.

زمان تعویض فیلتر بنزین کپچر

توصیه می شود فیلتر بنزین رنو کپچر (مجموعه صافی داخل باک) در هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر، بسته به شرایط رانندگی و کیفیت بنزین، به صورت کامل تعویض شود. این اقدام پیشگیرانه، سلامت سیستم سوخت رسانی و موتور گران قیمت شما را تضمین می کند.

ارتباط فوری و مشاوره رایگان
0912-096-8173
0939-398-2002
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۱ شب

نقش حیاتی فیلتر روغن و فیلتر هوا در سلامت توربو

در کنار فیلتر بنزین، دو فیلتر دیگر نیز نقشی حیاتی در سلامت موتور توربوی شما دارند:

فیلتر روغن کپچر: روغن موتور در معرض دوده و ذرات میکروسکوپی حاصل از احتراق قرار دارد. فیلتر روغن اصلی کپچر وظیفه جذب این آلودگی ها و جلوگیری از ورود آنها به مسیرهای حساس روغن رسانی، به خصوص بلبرینگ های توربوشارژر را دارد. استفاده از فیلترهای متفرقه و ارزان، یک ریسک بزرگ برای سلامت توربو محسوب می شود.

فیلتر هوا: توربوشارژر هوای بیرون را با مکش بسیار زیادی به داخل می کشد. اگر فیلتر هوا کیفیت لازم را نداشته باشد یا به موقع تعویض نشود، کوچکترین ذرات گرد و غبار می توانند با سرعتی بسیار بالا به پره های توربین کمپرسور برخورد کرده و باعث تخریب و از بالانس خارج شدن آن شوند.

یکی از حیاتی ترین بخش ها در سرویس دوره ای کپچر، تعویض به موقع و استفاده از روغن موتور استاندارد و مورد تایید رنو است. موتور توربو شارژ این خودرو به شدت به کیفیت و تمیزی روغن وابسته است و غفلت در این مورد، مستقیماً منجر به آسیب های پر هزینه می شود. عدم رسیدگی به این موارد اولین قدم برای خرابی و تعمیر توربو شارژ رنو کپچر است. ما در رنو وان با استفاده از روغن های اصلی، سلامت موتور و توربوی خودروی شما را تضمین می کنیم!

فراتر از موتور: سرویس گیربکس دوکلاچه (EDC)

رنو کپچر مجهز به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (EDC) است. این سیستم پیشرفته، عملکردی سریع و شبیه به گیربکس های دنده ای دارد اما به صورت اتوماتیک کار می کند. این گیربکس نیز مانند موتور، نیازمند سرویس دوره ای است. تعویض به موقع روغن مخصوص گیربکس های دوکلاچه، برای خنک کاری صفحات کلاچ و روانکاری قطعات مکانیکی آن حیاتی است. نادیده گرفتن این سرویس، می تواند منجر به بروز لرزش، تقه زدن و در نهایت، نیاز به خدمات پرهزینه تعمیر گیربکس کپچر شود. این بازرسی تخصصی، بخشی از چکاپ کامل ما در هر سرویس دوره ای است.

جدول جامع سرویس های دوره ای رنو کپچر

برای اینکه شما یک دید کامل و شفاف از برنامه نگهداری خودروی خود داشته باشید، جدول زیر را آماده کرده ایم. این جدول بر اساس توصیه های رسمی شرکت رنو و تجربه ما در سرویس این خودروها تدوین شده است.

کیلومتر کارکرد سرویس های اصلی (تعویض) بازرسی های کلیدی و مهم اهمیت و دلیل (موتور توربو)
هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر روغن موتور (استاندارد RN0710)، فیلتر روغن اصلی سطح مایعات (ضدیخ، ترمز)، باد تایرها حیاتی برای سلامت و خنک کاری توربوشارژر
هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر فیلتر هوا، فیلتر اتاق (کابین) بازرسی کامل سیستم ترمز (لنت و دیسک) حیاتی برای جلوگیری از ورود ذرات به توربین
هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر شمع های موتور (پایه ایریدیوم) بازرسی تسمه دینام، بازرسی سیستم تعلیق ضروری برای احتراق کامل در موتور توربو
هر ۶۰,۰۰۰ کیلومتر فیلتر بنزین (صافی کامل)، روغن گیربکس EDC، روغن ترمز بازرسی کامل شلنگ ها و اتصالات محافظت از انژکتورهای GDI و سلامت گیربکس
هر ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر کیت کامل تسمه تایم (در صورت مدل های تسمه ای) بازرسی کامل سیستم خنک کننده جلوگیری از آسیب های فاجعه بار به موتور

چرا سرویس کپچر باید در یک تعمیرگاه تخصصی انجام شود؟

انجام سرویس دوره ای برای کپچر، فقط تعویض چند فیلتر نیست. این فرآیند نیازمند دو ابزار حیاتی است که در مراکز عمومی یافت نمی شود:

۱. دیاگ تخصصی رنو (CLIP)

پس از انجام هر سرویس، چراغ آچار یا هشدار سرویس روی صفحه کیلومتر باید ریست شود. این کار در رنو کپچر تنها با دستگاه دیاگ تخصصی CLIP امکان پذیر است. علاوه بر این، ما در هر سرویس، با اتصال دستگاه دیاگ، یک چکاپ کامل الکترونیکی از تمام بخش های خودرو، از جمله موتور، گیربکس و سیستم توربو، انجام می دهیم تا از عدم وجود هرگونه خطای پنهان اطمینان حاصل کنیم. این بخشی از خدمات تخصصی برق و دیاگ کپچر است.

۲. دانش فنی و قطعات اصلی

تکنسین باید بداند که کدام روغن دقیقا برای موتور توربوی شما مناسب است، فیلتر بنزین در کجا قرار دارد و چگونه بدون آسیب به پمپ تعویض می شود، و چگونه باید سلامت گیربکس EDC را ارزیابی کرد. استفاده از قطعات اصلی، به خصوص فیلترها و روغن، تضمین کننده دوام و عملکرد صحیح خودروی شما تا سرویس بعدی است.

ارتباط فوری و مشاوره رایگان
0912-096-8173
0939-398-2002
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۱ شب

سوالات متداول در مورد سرویس دوره ای کپچر

۱. بهترین روغن موتور برای رنو کپچر چیست؟

باید منحصرا از روغن موتور تمام سینتتیک با استاندارد رسمی رنو RN0710 و گرید ویسکوزیته 5W-40 یا 5W-30 استفاده شود.

۲. آیا می توان فیلتر بنزین کپچر را شستشو داد؟

خیر، فیلتر بنزین این خودرو از نوع کاغذی و یکپارچه با پمپ است و قابلیت شستشو ندارد. در صورت کثیفی باید به صورت کامل تعویض شود.

۳. اگر سرویس دوره ای را به تاخیر بیندازم چه اتفاقی می افتد؟

تاخیر در سرویس، به خصوص در این موتور حساس، ریسک مسدود شدن مسیرهای روغن توربو، آسیب به انژکتورهای GDI و فرسودگی سریع گیربکس EDC را به شدت افزایش می دهد.

۴. هزینه سرویس دوره ای کپچر چقدر است؟

هزینه به کیلومتر کارکرد و نوع سرویس بستگی دارد. سرویس های ساده ۱۰,۰۰۰ کیلومتری هزینه پایینی دارند، در حالی که سرویس های کامل ۶۰,۰۰۰ کیلومتری به دلیل تعویض فیلتر بنزین و روغن گیربکس، گران تر خواهند بود.

۵. چراغ آچار سرویس کپچر چگونه خاموش می شود؟

این چراغ برخلاف بسیاری از خودروها، به صورت دستی خاموش نمی شود و پس از انجام سرویس، باید حتما توسط دستگاه دیاگ تخصصی رنو (CLIP) ریست شود.

۶. آیا گیربکس دوکلاچه (EDC) کپچر نیاز به سرویس دارد؟

بله، این گیربکس برای عملکرد صحیح و جلوگیری از لرزش و خرابی، نیازمند تعویض دوره ای روغن مخصوص به خود در هر ۶۰,۰۰۰ کیلومتر است.

۷. فیلتر روغن کپچر با خودروهای دیگر مشترک است؟

خیر، فیلتر روغن این موتور معمولا با فیلترهای سری K رنو (مانند مگان ۱۶۰۰) متفاوت است و باید از فیلتر مخصوص موتور 1.2 TCe استفاده شود.

۸. هر چند وقت یکبار باید شمع های کپچر را تعویض کرد؟

به دلیل توربو بودن موتور و احتراق تحت فشار بالا، شمع ها (که معمولا از نوع ایریدیوم یا پلاتینیوم هستند) باید در هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر بازرسی و در صورت نیاز تعویض شوند.

۹. آیا رنو وان خدمات سرویس دوره ای کپچر را گارانتی می کند؟

بله، ما هم اصالت تمام قطعات مصرفی (روغن، فیلترها) و هم کیفیت تمام خدمات انجام شده را به صورت کامل تضمین و گارانتی می کنیم.

۱۰. آدرس تعمیرگاه تخصصی شما برای سرویس کپچر کجاست؟