تعمیرگاه تخصصی رنووان

تعمیر گیربکس سیمبل (راهنمای تخصصی عیب یابی و هزینه های اتوماتیک و دستی)

هزینه تعمیر گیربکس سیمبل یک عدد ثابت نیست و به شدت به میزان آسیب وارد شده به قطعات داخلی بستگی دارد. به دلیل پیچیدگی بیشتر گیربکس اتوماتیک، هزینه تعمیر آن معمولا بالاتر از مدل دستی است. برای دریافت برآورد هزینه دقیق، بهترین کار مراجعه حضوری و بازبینی اولیه خودرو است. شما می توانید برای دریافت مشاوره اولیه با کارشناسان ما در تعمیرگاه رنو غرب تهران با شماره 09393982002 تماس حاصل فرمایید.
فهرست مطالب

رنو سیمبل به عنوان یک سدان اقتصادی و بادوام، با دو نوع سیستم انتقال قدرت دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شده است تا نیازهای طیف وسیعی از رانندگان را برآورده کند. گیربکس این خودرو، به خصوص در مدل اتوماتیک، دارای ساختاری منحصر به فرد است که نیازمند نگهداری دقیق و در صورت بروز مشکل، تعمیرات فوق تخصصی می باشد.

فرآیند تعمیر گیربکس سیمبل به دلیل تفاوت های ساختاری با سایر مدل های رنو، نیازمند دانش فنی به روز و ابزارآلات دقیق است. در این راهنمای جامع، به صورت کامل به بررسی علائم خرابی گیربکس سیمبل، مشکلات رایج در هر دو نوع دستی و اتوماتیک، و فرآیند یک تعمیر اصولی در تعمیرگاه تخصصی رنو وان می پردازیم.

آشنایی با گیربکس های رنو سیمبل

اولین قدم در عیب یابی، شناخت نوع گیربکس خودروی شماست. رنو سیمبل با دو نوع گیربکس کاملا متفاوت در بازار ایران عرضه شده است که هر کدام ویژگی ها و نقاط ضعف خاص خود را دارند.

۱. گیربکس دستی:این گیربکس ۵ سرعته، به دوام بسیار بالا و استهلاک کم شهرت دارد و مشکلات آن معمولا ساده تر و کم هزینه تر است.

۲. گیربکس اتوماتیک (رباتیک): این گیربکس که به آن نیمه اتوماتیک یا AMT نیز گفته می شود، در واقع یک گیربکس دستی است که عمل کلاچ گیری و تعویض دنده در آن توسط یک سیستم رباتیک (مجموعه کلاچ برقی و عملگرها) انجام می شود. اکثر مشکلات گیربکس سیمبل مربوط به همین مدل است.

درک این تفاوت ها، اساس یک تعمیر اصولی است. این موضوع یکی از جنبه های کلی در نگهداری از سیستم های انتقال قدرت است که در مقاله مادر ما در مورد تعمیر گیربکس رنو به آن پرداخته ایم.

عیب یابی تخصصی گیربکس اتوماتیک سیمبل (رباتیک)

گیربکس اتوماتیک سیمبل به دلیل ساختار خاص خود، مستعد بروز مشکلات شناخته شده ای است. در ادامه به بررسی شایع ترین این مشکلات می پردازیم.

شایع ترین مشکل: تقه زدن و تعویض دنده نامنظم

بدون شک، شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکل در این مدل، تقه زدن گیربکس سیمبل است. این ضربه های ناگهانی که معمولا هنگام تعویض دنده، به خصوص در دنده های پایین احساس می شود، می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اصلی ترین دلیل این مشکل، فرسودگی یا عملکرد نادرست کیت کلاچ است. دلیل دیگر می تواند مشکلات مربوط به مجموعه رباتیک (Actuator) باشد که وظیفه کلاچ گیری را بر عهده دارد. سلامت پیشرانه نیز برای عملکرد صحیح گیربکس حیاتی است و یک بازبینی دوره ای در مراکز تخصصی تعمیر موتور سیمبل می تواند از بروز لرزش های ناشی از موتور جلوگیری کند.

ارتباط فوری و مشاوره رایگان
0912-096-8173
0939-398-2002
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ شب

روشن شدن چراغ هشدار و حالت اضطراری

روشن شدن چراغ هشدار گیربکس که با نماد چرخ دنده ظاهر می شود، یک هشدار جدی است. این حالت که به آن “حالت اضطراری” یا Limp Mode گفته می شود، به این معناست که کامپیوتر گیربکس (TCU) یک خطای جدی را شناسایی کرده و برای جلوگیری از آسیب بیشتر، عملکرد گیربکس را محدود می کند. این خطا می تواند دلایل متعددی از جمله مشکلات برقی در مجموعه رباتیک، خرابی سنسورها یا مشکلات نرم افزاری داشته باشد. برای تشخیص دقیق علت، مراجعه فوری به یک مرکز مجهز به خدمات برق و دیاگ سیمبل ضروری است.

گاز هرز خوردن و کاهش شتاب

اگر هنگام شتاب گیری، دور موتور به صورت ناگهانی بالا می رود اما سرعت خودرو افزایش متناسبی ندارد، این پدیده که به “گاز هرز خوردن” معروف است، نشانه فرسودگی و لغزش دیسک و صفحه کلاچ است و نیازمند بازبینی فوری در یک مرکز معتبر مانند تعمیرگاه رنو اکباتان است.

مشکلات رایج در گیربکس دستی سیمبل

گیربکس های دستی سیمبل به دوام بسیار بالا شهرت دارند و مشکلات آنها به مراتب کمتر از مدل های اتوماتیک است. فرآیند تعمیر آنها معمولا ساده تر و کم هزینه تر است و عمدتا به قطعات مصرفی مانند سیستم کلاچ مربوط می شود.

بد جا رفتن دنده و سفتی کلاچ

شایع ترین مشکل در گیربکس های دستی، بد جا رفتن دنده ها یا نیاز به نیروی زیاد برای تعویض دنده است. در ۹۰ درصد موارد، این مشکل به دلیل تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است. با فرسوده شدن صفحه کلاچ، عمل جداسازی کامل نیرو از موتور به درستی انجام نمی شود و این کار تعویض دنده را دشوار می کند. سفتی پدال کلاچ نیز نشانه دیگری از فرسودگی کیت کلاچ است.

صدای زوزه از گیربکس دستی

شنیدن صدای زوزه ممتد از گیربکس که با افزایش سرعت خودرو، زیر و بم آن تغییر می کند، یکی دیگر از علائم هشداردهنده است. این صدا معمولا نشانه فرسودگی بلبرینگ های داخلی شفت های گیربکس است. نادیده گرفتن این صدا می تواند در بلندمدت منجر به شکستن بلبرینگ و آسیب دیدن چرخ دنده ها شود.

فرآیند تشخیص و تعمیر گیربکس سیمبل در رنو وان

فرآیند تعمیر گیربکس سیمبل یک عملیات بسیار دقیق و چند مرحله ای است. در مجموعه تخصصی رنو وان، ما این فرآیند را با یک پروتکل استاندارد و شفاف انجام می دهیم تا از بالاترین سطح کیفیت و دوام اطمینان حاصل کنیم.

مراحل عیب یابی، دمونتاژ و مونتاژ

فرآیند ما با یک عیب یابی دقیق با دستگاه دیاگ تخصصی برای خواندن کدهای خطای واحد کنترل گیربکس (TCU) آغاز می شود. پس از تشخیص اولیه، گیربکس به صورت کاملا استاندارد از روی خودرو پیاده شده و تمام اجزای داخلی آن شامل کیت کلاچ، مجموعه رباتیک و چرخ دنده ها، با دقت دمونتاژ و بررسی می شوند. پس از تهیه قطعات اصلی، فرآیند مونتاژ با رعایت دقیق اصول کارخانه سازنده انجام می شود.

در نهایت، گیربکس بر روی خودرو نصب شده، با روغن استاندارد پر شده و فرآیند کالیبراسیون آن با کامپیوتر خودرو انجام می شود. به یاد داشته باشید که انجام منظم سرویس دوره ای سیمبل بهترین راه برای پیشگیری از بسیاری از این مشکلات است.

هزینه تعمیر گیربکس سیمبل چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس سیمبل یک عدد ثابت نیست و به شدت به میزان آسیب وارد شده به قطعات داخلی بستگی دارد. به دلیل پیچیدگی بیشتر گیربکس اتوماتیک، هزینه تعمیر آن معمولا بالاتر از مدل دستی است. برای دریافت برآورد هزینه دقیق، بهترین کار مراجعه حضوری و بازبینی اولیه خودرو است. شما می توانید برای دریافت مشاوره اولیه با کارشناسان ما در تعمیرگاه رنو غرب تهران با شماره 09393982002 تماس حاصل فرمایید. ما با شفافیت کامل، بهترین و به صرفه ترین راه حل را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

ارتباط فوری و مشاوره رایگان
0912-096-8173
0939-398-2002
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ شب

سوالات متداول در مورد گیربکس رنو سیمبل

آیا تعمیر گیربکس سیمبل بهتر است یا تعویض آن؟

در اکثر موارد، اگر پوسته اصلی گیربکس آسیب ندیده باشد، تعمیر آن با تعویض قطعات داخلی فرسوده، کاملا به صرفه و منطقی است. تعویض کامل گیربکس فقط زمانی توصیه می شود که آسیب بسیار گسترده باشد.

علائم اصلی نیاز به تعمیر گیربکس سیمبل چیست؟

شایع ترین علائم عبارتند از: تقه زدن (در مدل اتوماتیک)، بد جا رفتن دنده (در مدل دستی)، گاز هرز خوردن** و روشن شدن چراغ هشدار گیربکس.

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس سیمبل را تعویض کرد؟

توصیه اکید می شود که روغن گیربکس اتوماتیک سیمبل هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر و روغن گیربکس دستی هر ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

آیا مشکلات برقی می تواند باعث خرابی گیربکس شود؟

بله. عملکرد گیربکس اتوماتیک به شدت به سنسورها و واحد کنترل الکترونیکی (TCU) وابسته است. هرگونه مشکل در این بخش ها می تواند باعث عملکرد نادرست گیربکس شود.

آیا می توانم از روغن گیربکس معمولی برای مدل اتوماتیک استفاده کرد؟

مطلقا نه! گیربکس اتوماتیک سیمبل نیازمند روغن مخصوص خود است و استفاده از هر روغن دیگری به سرعت باعث آسیب دیدن آن می شود.

چرا گیربکس پس از تعمیر همچنان تقه می زند؟

این موضوع می تواند به دلیل عدم کالیبراسیون صحیح گیربکس با کامپیوتر خودرو، استفاده از قطعات یدکی بی کیفیت، یا عدم رفع کامل مشکل اولیه باشد. سلامت سیستم تعلیق نیز بر عملکرد کلی خودرو موثر است و بررسی دوره ای آن در مراکز تخصصی تعمیر جلوبندی سیمبل می تواند از بروز فشارهای نامتعارف بر گیربکس جلوگیری کند.

آیا تعمیر گیربکس در رنو وان شامل گارانتی می شود؟

بله، ما در تعمیرگاه تخصصی رنو وان، کیفیت خدمات و قطعات خود را تضمین می کنیم و تمام تعمیرات اساسی گیربکس شامل گارانتی معتبر و کتبی می شود.

آیا صدای زوزه از گیربکس خطرناک است؟

بله. شنیدن صدای زوزه ممتد از گیربکس معمولا نشانه فرسودگی بلبرینگ های داخلی است و نادیده گرفتن آن می تواند منجر به شکستن بلبرینگ و آسیب دیدن سایر قطعات داخلی شود.

آیا رانندگی در ترافیک به گیربکس اتوماتیک سیمبل آسیب می زند؟

رانندگی مداوم در ترافیک سنگین باعث افزایش دمای مجموعه کلاچ و عملگرهای برقی می شود. به همین دلیل، تعویض به موقع تعویض روغن سیمبل و رانندگی آرام در ترافیک، به افزایش عمر مفید آن کمک می کند.

بهترین تعمیرگاه برای تعمیر گیربکس سیمبل کجاست؟

برای یک تعمیر اصولی و با قطعات اصلی، باید به یک مرکز تخصصی رنو که تجربه کافی در زمینه گیربکس های رباتیک دارد، مراجعه کنید. مجموعه رنو وان با سال ها تجربه متمرکز، آماده ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شماست.