رنو تالیسمان یک سدان معمولی نیست؛ این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت (GDI) و یک گیربکس دوکلاچه پیشرفته (EDC) است. این سطح از تکنولوژی به همان اندازه که لذت رانندگی را بالا میبرد، حساسیت خودرو را نسبت به کیفیت نگهداری افزایش می دهد. انجام منظم و اصولی سرویس دوره ای تالیسمان، تنها راه برای جلوگیری از افت شتاب، خرابی توربو و هزینههای سنگین تعمیرات است.
اگر پیام “Service Required” را روی داشبورد می بینید یا نگران هزینه نگهداری تالیسمان خود هستید، جای درستی آمدهاید. در مجموعه تعمیرگاه تخصصی تالیسمان، ما سرویس دوره ای را فراتر از تعویض روغن می دانیم. ما می دانیم که موتورهای GDI به کیفیت بنزین و شمع حساس اند و گیربکس های EDC نیازمند روغن مخصوص! هدف ما ارائه خدماتی دقیق، شفاف و مطابق با استانداردهای کمپانی رنو است تا شما با خیال راحت از سواری با این خودروی لوکس لذت ببرید.

زمان بندی و چک لیست سرویس های ضروری تالیسمان
مهمترین دغدغه مالکین، دانستن زمان دقیق تعویض قطعات مصرفی است. تاخیر در این موارد، به موتور و توربو شارژر آسیب وارد می کند.
روغن موتور و فیلتر روغن تالیسمان
موتور تالیسمان به دلیل داشتن توربو شارژر، حرارت بسیار بالایی تولید می کند. روغن موتور در این خودرو وظیفه خنک کاری شفت توربو را نیز بر عهده دارد. استفاده از روغن های نامرغوب یا با گرید اشتباه، باعث ایجاد رسوب (لجن) در مسیر روغن توربو شده و در نهایت منجر به سوختن آن می شود. در رنو وان، تنها از روغن موتور تمام سینتتیک با استاندارد RN0710 و فیلتر روغن اصلی استفاده می کنیم. این سرویس باید هر ۷۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر انجام شود.
گیربکس دوکلاچه (EDC) و روغن آن
گیربکس تالیسمان از نوع ۷ سرعته دوکلاچه غوطهور در روغن (Wet) است. برخلاف تصور برخی که روغن گیربکس را مادامالعمر میدانند، روغن این گیربکس باید برای حفظ کیفیت تعویض دنده ها و جلوگیری از تقه زدن، هر ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. عدم تعویض به موقع، باعث خرابی شیرهای برقی و کلاچ ها شده و شما را نیازمند تعمیر گیربکس تالیسمان خواهد کرد.
شمع های موتور و سیستم جرقه در تالیسمان
سیستم GDI برای احتراق کامل به شمع های قدرتمند نیاز دارد. شمع های تالیسمان باید از نوع ایریدیوم یا پلاتینیوم باشند و حداکثر هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند. شمع های فرسوده باعث ناک زدن موتور (صدای چق چق) و آسیب جدی به پیستون ها می شوند. در سرویس های ما، کوئل ها نیز برای اطمینان از عدم وجود برق دزدی بررسی می شوند.

پیام Service Required در تالیسمان چیست؟
یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران در گوگل، علت نمایش پیام “Service Required” یا علامت آچار روی صفحه کیلومتر است. این پیام به دو دلیل ظاهر میشود:
رسیدن زمان سرویس روغن:
کامپیوتر خودرو بر اساس کیلومتر یا زمان (یک سال)، فرا رسیدن زمان تعویض روغن را یادآوری می کند.
وجود خطا در سیستم:
گاهی اوقات این پیام همراه با روشن شدن چراغ چک یا پیام های دیگر (مانند Check Anti-Pollution System) ظاهر می شود که نشان دهنده یک خطا در سنسورها یا عملگرهاست. در مجموعه رنو وان، ما پس از انجام سرویس دوره ای تالیسمان، با استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی (CLIP)، این پیام را ریست کرده و سلامت تمامی سنسورها را چک می کنیم. اگر این پیام ناشی از خطای فنی باشد، با خدمات برق و دیاگ تالیسمان، علت آن را ریشه یابی و اشکلات لازم را مرتفع خواهیم کرد.
جدول اطلاعات جامع سرویس های دوره ای رنو تالیسمان
برای راحتی شما، تمام سرویس های مورد نیاز این خودرو را در جدول زیر خلاصه کرده ایم:
| قطعه / مایع مصرفی | زمان / کیلومتر تعویض | اهمیت و نکات فنی |
|---|---|---|
| روغن موتور و فیلتر | هر ۷,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر | حیاتی برای سلامت توربو (فقط روغن استاندارد RN0710) |
| فیلتر هوا و اتاق | هر سرویس روغن | تاثیر مستقیم بر شتاب و تهویه مطبوع |
| شمع موتور | هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر | جلوگیری از ناک و خام سوزی |
| روغن گیربکس EDC | هر ۶۰,۰۰۰ کیلومتر | حیاتی برای عمر کلاچ ها و ساعت گیربکس |
| صافی بنزین (خارج باک) | هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر | محافظت از پمپ فشار بالا و انژکتورهای GDI |
| روغن ترمز و ضد یخ | هر ۲ سال یا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر | جلوگیری از خورندگی و جوش آوردن |
| کیت تسمه دینام | هر ۸۰,۰۰۰ کیلومتر | جلوگیری از پارگی و آسیب به موتور |
هزینه نگهداری تالیسمان در تهران
واقعیت این است که هزینه نگهداری تالیسمان نسبت به خودروهای تنفس طبیعی و قدیمی تر رنو (مثل مگان یا ال۹۰) بالاتر است. این هزینه به دلیل تکنولوژی بالاتر قطعات (مانند روغن های خاص، شمع های ایریدیوم و فیلترهای متفاوت) است. اما نکته کلیدی اینجاست:
هزینه سرویس دورهای تالیسمان به صورت منظم، یک دهم هزینه تعمیرات ناشی از خرابی آن است!
برای مثال، هزینه تعویض روغن گیربکس شاید به نظر زیاد برسد، اما در برابر هزینه تعمیر کامل گیربکس EDC ناچیز است. ما در رنو وان تلاش می کنیم با حذف واسطه ها و تامین مستقیم قطعات، منصفانه ترین قیمت را با تضمین اصالت کالا به شما ارائه دهیم.

بازرسی های تکمیلی در سرویس دوره ای (فراتر از تعویض)
یک سرویس کامل فقط تعویض روغن نیست! ما در هر بار مراجعه شما، موارد زیر را به دقت بررسی می کنیم تا از سلامت کامل خودرو مطمئن شویم:
بازرسی سیستم تعلیق:
تالیسمان سیستم تعلیق پیچیده ای دارد (به خصوص در اکسل عقب). خرابی بوش ها یا کمک فنرها می تواند باعث کوبش و لاستیک سایی شود. در صورت نیاز، خدمات تعمیر جلوبندی تالیسمان به شما پیشنهاد می شود.
بررسی سیستم خنک کننده:
نشتی های ریز آب می تواند باعث داغ کردن موتور حساس تالیسمان شود. اگر با مشکل بالا رفتن آمپر مواجه شدید، خدمات تعمیر موتور تالیسمان ما آماده رفع مشکل است.
چکاپ سیستم ترمز:
بررسی ضخامت لنت ها و دیسک ها و عملکرد ترمز دستی برقی.
سوالات متداول درباره سرویس دوره ای تالیسمان
روغن موتور باید تمام سینتتیک و دارای استاندارد RN0710 رنو باشد. گرید 5W-40 برای آب و هوای ایران توصیه می شود.
این پیام یادآور زمان سرویس روغن است، اما اگر با چراغ آچار یا چک همراه باشد، نیاز به دیاگ زدن برای بررسی خطاهای احتمالی دارد.
توصیه ما تعویض روغن گیربکس در هر ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر با استفاده از دستگاه مخصوص است.
بله، تالیسمان های موجود در ایران دارای فیلتر بنزین خارج از باک هستند که باید هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شده تا به انژکتورهای حساس GDI آسیب نرسد.
هزینه بسته به نوع سرویس (سرویس کوچک یا سرویس های بزرگ مثل تعویض روغن گیربکس) متفاوت است. برای استعلام قیمت روز می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.
بله، کیت تسمه دینام و هرز گردها باید حدود هر ۸۰,۰۰۰ کیلومتر بررسی و تعویض شوند تا از پارگی ناگهانی جلوگیری شود.
ما یک تعمیرگاه تخصصی مستقل هستیم که تمام خدمات استاندارد نمایندگی را با کیفیت مشابه یا بالاتر و با هزینه ای رقابتیتر ارائه می دهیم.