فهرست مطالب

تعمیر جلوبندی مگان
تعمیر جلوبندی مگان

تعمیر گیربکس اتوماتیک مزدا 3 که از قسمت های مهم ماشین محسوب می شود بسیار مهم است.  بازدهی بالای این گیر بکس نسبت به انواع قدیمی آن را بسیار  بالاتر وبیشتر است. این محصول از ترکیب ۳ گیربکس معمولی، پیوسته و دو کلاچ ایجاد می شود. به علت افزایش محدوده قفل در این محصول راندمان نیز بسیار افزایش پیدا کرده است. تعمیر به موقع گیربکس اتوماتیک مزدا 3 می ‌تواند باعث طول عمر بیشتر آن شود.

گیربکس اتوماتیک مزدا 3 چیست ؟

گیربکس سیستمی است که با تعویض دنده باعث کم و زیاد شدن سرعت موتور و یا عقب راندن ماشین می شود. بازوی دنده که در قسمت راست و در جلوی فردی که ماشین را می راند قرار دارد، از اجزای مهم گیربکس است که با کمک آن فرد می تواند در جاده سرعت ماشین را با کم و زیاد کردن کنترل کند.

انواع گیربکس مزدا 3

گیربکس از دو مدل تشکیل می شود: اتوماتیک و دستی که در نوع جدید ماشین های مزدا 3، از نوع اتوماتیک است. گیربکس این ماشین ساختار پیچیده ای دارد. در واقع یک پردازشگر داخلی وظیفه تعویض دنده را در این گیربکس به عهده دارد. این سیستم دور موتور را تحلیل کرده و سپس به صورت اتوماتیک دنده را عوض میکند در نتیجه باعث می شود که راننده بتواند به راحتی رانندگی کند.

گیربکس اتوماتیک مزدا 3

این محصول از یک گیربکس اتوماتیک ۵ دنده تشکیل می شود که کنسول میانی شامل بازوی دنده و پدال می شود. همچنین دیفرانسیل جلو دارد و بسیار با کیفیت است.

با وجود کیفیت بالای این گیربکس احتمال ایجاد عیب هایی در آن وجود دارد. این امر باعث کاهش قدرت شتاب ماشین، بالا رفتن دور موتور بیش از حد نیاز، تاخیر در هنگام عوض کردن دنده و تقه زدن آن شود.

مکانیزم عمل گیربکس مزدا 3

این محصول از یک مکانیزم سنگین و درهم مکانیکی و کامپیوتری بوجود می آید وجریان نیرو از قسمت موتور به چرخ ها را کنترل می کند. به دلیل تولید گرما توسط چرخ دنده ها گیربکس خودرو در مقایسه با بقیه قسمت های آن زودتر دچار فرسودگی می شود. به همین دلیل گیربکس اتوماتیک از مهمترین قسمت های ماشین محسوب می شود.

بی توجهی به گیربکس و حل نکردن مشکل آن باعث آسیب به قسمت های دیگر ماشین می شود. شناخت مشکلاتی که باعث در گیر شدن گیر بکس می شود و برطرف کردن زود هنگام این مشکلات باعث عمر بیشتر گیر بکس و جلوگیری از هزینه های زیاد آن می شود.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک مزدا 3

  • شتاب اولیه ماشین کم می شود و هنگام بالا رفتن از سراشیبی یک جاده قدرت ماشین پایین می آید
  • مزدا بیش از اندازه گاز میخورد
  • از قسمت گیربکس حرارت زیادی تولید می شود
  • صدای تقه از ماشین می شنوید
  • با رها کردن یا فشار  پدال، ماشین میلرزد.
  • باعث میشود ماشین نتواند به راحتی حرکت کند و یا در قسمت کلاچ مشکل ایجاد می کند
  • در حالت ثابت صدای بدی از ماشین بلند می شود
  • بسیار سخت تعویض دنده انجام می گیرد
  • دور موتور ماشین خیلی بالا می رود

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک مزدا 3

عوامل موثر در این امر عبارتند از:

خراب شدن شیر رادیاتور

زیرا گرما که دشمن اصلی گیربکس های اتوماتیک است باعث ذوب شدن قطعات می شود. به همین دلیل باعث بخار شدن روغن واسکازین می شود. بنابراین خنک ماندن گیربکس های اتوماتیک بسیار مهم است و برای اینکه این محیط خنک حفظ شود معمولا از ماده ای که بتواند عمل خنک کردن را به راحتی انجام دهد استفاده می کنند.

خراب شدن سوپاپ

در صورت دچار مشکل شدن سوپاپ ها، روغن گیربکس بر اثر فشار زیاد خاصیت روان خود را از دست می دهد و صدای تقه را از ماشین می شنوید.

رانندگی نادرست

رانندگی نادرست در هنگام تعویض دنده باعث می شود با گذشت زمان گیربکس خراب و قسمت های کامپیوتری آن دچار آسیب می شود و صدای تقه ایجاد میکند.

تمیز نبودن روغن گیربکس

این روغن نقش روان ساز را دارد و از شکنندگی اجزای داخلی گیربکس جلوگیری می کند. هر زمان این خاصیت در روغن از بین برود دمای گیربکس بالا می رود و باعث سرو صدای زیادی در آن می شود.

طریقه نگهداری از گیر بکس

  • روغن از مهمترین قسمت های گیربکس اتوماتیک است و باید هرچند وقت آن را تعویض کرد.
  • تنظیم درست دنده هم در عمر گیربکس تاثیر زیادی دارد.
  • بررسی مایع داخل گیربکس بسیار در نحوه نگهداری آن موثر است.
  • دوری از بکسل های سنگین
  • انجام سرویس هر چند وقت یکبار

تفاوت گیربکس مزدا 3 قدیم و جدید

  • در نوع قدیمی این ماشین جعبه دنده ۴ دنده و اما در نوع جدید آن به صورت ۵ دنده است و امکان تعویض از قسمت پشتی فرمان وجود دارد. همچنین به نظر می آید که وزن مدل جدید مزدا تری از نوع قدیمی آن کمتراست و شتاب آن نیز بیشتر است.
  • همچنین یکی دیگر از تفاوت های بین مدل قدیمی و جدید مصرف سوخت است که در نوع جدید مصرف به حداقل خود می رسد.
  •  تغییراتی که در سیستم مزدا3 جدید انجام شد شامل حفظ تعادل بیشتر می شود و در هنگام رانندگی لرزش کمتری احساس می‌شود و همین باعث لذت بخش تر شدن رانندگی می شود.
  •  همچنین در مزدا3 جدید روشن و خاموش کردن ماشین بدون نیاز به سوئیچ و با یک استارت انجام خواهد شد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک مزدا 3

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک مزدا 3 باید به یک سری از نکات توجه کنید.

  •  اگر در هنگام رانندگی احساس لرزش در خودرو داشتید باید بدانید که احتمالا مشکل از صفحه کلاچ شما یا از پلوس است.
  • هر زمان احساس کردید گیربکس شما خلاص می شود باید بدانید احتمالاً روغن گیربکس شما خالی و یا اینکه پلوس شما با شدت زیادی دچار آسیب و خرابی است.
  • هر زمان دیفرانسیل خراب شود از گیربکس اتومات صدای بسیار بدی می شنوید.
  • اگر صدای تق تق زدن را در اتومبیل خود می شنوید معمولا علت این مشکل ایراد در قسمت های برقی ماشین و یا در ساعت گیربکس است
  • باقی ماندن گیربکس ماشین در حالت پارکینگ به خاطر خالی شدن باتری و یا خراب شدن استاپ است که در زیر پدال قرار دارد و باید این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود
  • کم شدن توان و قدرت خودرو به خاطر نشت روغن می باشد. همچنین گرمای بیش از حد روغن بوی سوختگی ایجاد می کند و یا اینکه ممکن است روغن شما کثیف باشد.

عوامل موثر در قیمت گیربکس اتوماتیک مزدا 3

  • شرکت تولید کننده گیربکس
  • برند گیر بکس
  • قدرت و توان گیربکس
  • کیفیت این محصول
  • راندمان آن
  • گارانتی گیربکس اتوماتیک

سخن پایانی

گیربکس اتوماتیک مزدا تری یکی از قسمت های مهم این ماشین محسوب می شود، بنابراین توجه به سلامت کارکرد این قسمت از ماشین از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع گیربکس هر ماشین به علت نیروی گرمایی بالایی که در اثر اصطکاک ماشین تولید می شود زودتر دچار فرسایش می شود. در صورتی که احساس کردید گیربکس ماشین شما به خوبی کار نمی کند حتماً آن را نزد یک تعمیرکار باتجربه ببرید زیرا تعمیر این قسمت از ماشین نیاز به یک متخصص حرفه ای در این زمینه دارد.