تعمیرگاه تخصصی رنو وان

تعمیر گیربکس ال 90 (راهنمای کامل عیب یابی و هزینه های دستی و اتوماتیک)

فرآیند ما با یک تست رانندگی و سپس اتصال دستگاه دیاگ تخصصی Clip برای اسکن کامل کامپیوتر گیربکس آغاز می‌شود. پس از تشخیص قطعی، و با تایید شما، فرآیند تعمیر یا تعویض قطعه با قطعات اصلی انجام می‌شود. در نهایت، خودرو با تست نهایی و گارانتی خدمات به شما تحویل داده می‌شود. سلامت سیستم تعلیق نیز بر عملکرد کلی خودرو موثر است و بررسی دوره‌ای آن در مراکز تخصصی تعمیر جلوبندی ال 90 می‌تواند از بروز فشارهای نامتعارف بر گیربکس جلوگیری کند.
تعمیر گیربکس ال 90
فهرست مطالب

رنو ال 90 یا تندر 90، به لطف بهره‌مندی از یک پلتفرم بادوام، به عنوان یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروهای بازار ایران شناخته می‌شود. گیربکس این خودرو، چه در مدل دستی و چه در مدل اتوماتیک، در صورت نگهداری صحیح، عملکردی قابل اعتماد و طولانی‌مدت از خود نشان می‌دهد. با این حال، پس از کارکرد بالا یا در صورت عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای، این بخش حیاتی نیز ممکن است دچار مشکلاتی شود که نیازمند بررسی و تعمیرات تخصصی است. فرآیند تعمیر گیربکس ال 90 به دلیل تفاوت‌های ساختاری بین مدل دستی (JH3) و اتوماتیک (AL4)، نیازمند دانش فنی دقیق و تجربه بالا است. در این راهنمای جامع، به صورت کامل به بررسی علائم خرابی گیربکس ال 90، مشکلات رایج در هر دو نوع، و فرآیند یک تعمیر اصولی در تعمیرگاه تخصصی رنو وان می‌پردازیم.

گیربکس ال 90 شما دستی است یا اتوماتیک؟

اولین و مهم‌ترین قدم در عیب‌یابی، مشخص کردن نوع گیربکس خودروی شماست، زیرا مشکلات، علائم و فرآیند تعمیر این دو سیستم کاملاً با یکدیگر متفاوت است. گیربکس دستی ال 90 (JH3) یک ساختار کاملاً مکانیکی و ساده‌تر دارد که به دوام بالا شهرت دارد. در مقابل، گیربکس اتوماتیک ال 90 (AL4) یک سیستم پیچیده الکتروهیدرولیکی است که نیازمند نگهداری دقیق‌تر و تخصص بالاتری برای تعمیر است. درک این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا با دید بهتری مشکل خودروی خود را ریشه‌یابی کنید. این رویکرد تخصصی، فلسفه اصلی کار در مرکز ما، به عنوان یک تعمیرگاه رنو غرب تهران، است. ما با درک عمیق این جزئیات، خدماتی دقیق و متناسب با مهندسی خاص هر سیستم ارائه می‌دهیم.

تعمیر گیربکس ال 90

راهنمای کامل عیب یابی و تعمیر گیربکس دستی ال 90

گیربکس دستی تندر 90 به ندرت دچار مشکلات جدی می‌شود و اکثر ایرادات آن به سیستم کلاچ مربوط می‌شود. با این حال، آگاهی از علائم خرابی می‌تواند از آسیب‌های بیشتر به چرخ‌دنده‌ها و بلبرینگ‌های داخلی جلوگیری کند.

شایع‌ ترین علائم خرابی در مدل دستی

بد جا رفتن دنده و سفتی کلاچ: اگر هنگام تعویض دنده، به خصوص دنده یک و عقب، با مقاومت مواجه می‌ شوید یا پدال کلاچ شما سفت شده است، به احتمال ۹۹ درصد کیت کلاچ شما (دیسک و صفحه) تمام شده است. این یک قطعه مصرفی است و تعویض آن یک تعمیر روتین محسوب می‌شود.

صدای زوزه ممتد: شنیدن صدای زوزه که با افزایش سرعت تغییر می‌کند، معمولاً نشانه فرسودگی بلبرینگ‌های داخلی گیربکس است. علت بد جا رفتن دنده ال 90 نیز گاهی به همین موضوع برمی‌گردد.

لرزش هنگام شروع حرکت: لرزش خودرو در لحظه رها کردن کلاچ برای شروع حرکت، نشانه دیگری از فرسودگی و تاب برداشتن دیسک کلاچ است.

سلامت پیشرانه نیز برای عملکرد صحیح گیربکس حیاتی است و یک بازبینی دوره‌ای در مراکز تخصصی تعمیر موتور ال 90 می‌تواند از بروز فشارهای نامتعارف بر سیستم انتقال قدرت جلوگیری کند.

راهنمای کامل عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90 (AL4)

گیربکس اتوماتیک ال 90 (AL4) به دلیل پیچیدگی بیشتر، نیازمند توجه و مراقبت ویژه‌ای است. اکثر مشکلات این گیربکس با تشخیص به موقع، قابل حل بوده و از تعمیرات اساسی جلوگیری می‌کند.

شایع‌ترین علائم خرابی در مدل اتوماتیک

۱. تقه زدن شدید هنگام تعویض دنده: این شایع‌ترین مشکل AL4 است. ضربه‌های ناگهانی، به خصوص هنگام تعویض از دنده ۱ به ۲، معمولاً به دلیل فرسودگی یا عملکرد نادرست شیرهای برقی (Solenoids) داخل بلوک هیدرولیکی (ساعت گیربکس) رخ می‌دهد.

۲. روشن شدن چراغ هشدار (برف و اسپرت):چشمک زدن همزمان چراغ‌های Snow و Sport به معنای قرار گرفتن گیربکس در حالت اضطراری است. در این حالت، گیربکس برای جلوگیری از آسیب بیشتر، معمولاً روی دنده ۳ قفل می‌شود. این خطا می‌تواند دلایل متعددی از جمله افت فشار روغن یا خرابی سنسورها داشته باشد.

۳. گاز هرز خوردن: بالا رفتن دور موتور بدون افزایش متناسب سرعت، نشانه فرسودگی و سوختن صفحات کلاچ داخلی است و نیازمند بازبینی فوری در یک تعمیرگاه تخصصی ال 90 است.

تعمیر گیربکس ال 90

فرآیند تعمیر و هزینه ها در رنو وان

فرآیند تعمیر گیربکس ال 90 در مجموعه ما با یک عیب‌یابی دقیق آغاز می‌شود تا از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری شود. پس از تشخیص قطعی، تمام مراحل و هزینه‌ها به صورت شفاف به اطلاع شما خواهد رسید.

مراحل عیب یابی و تعمیر

فرآیند ما با یک تست رانندگی و سپس اتصال دستگاه دیاگ تخصصی Clip برای اسکن کامل کامپیوتر گیربکس آغاز می‌شود. پس از تشخیص قطعی، و با تایید شما، فرآیند تعمیر یا تعویض قطعه با قطعات اصلی انجام می‌شود. در نهایت، خودرو با تست نهایی و گارانتی خدمات به شما تحویل داده می‌شود. سلامت سیستم تعلیق نیز بر عملکرد کلی خودرو موثر است و بررسی دوره‌ای آن در مراکز تخصصی تعمیر جلوبندی ال 90 می‌تواند از بروز فشارهای نامتعارف بر گیربکس جلوگیری کند.

هزینه تعمیر گیربکس ال نود چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس ال نود کاملاً به نوع گیربکس و میزان خرابی بستگی دارد. هزینه تعمیر گیربکس ال نود دنده ای که معمولاً به تعویض دیسک و صفحه محدود می‌شود، به مراتب کمتر از هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90 است که ممکن است نیاز به تعویض شیرهای برقی یا تعمیر ساعت داشته باشد. برای دریافت استعلام دقیق هزینه، می‌توانید با کارشناسان ما با شماره 09393982002 تماس بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که انجام منظم سرویس دوره ای ال 90 بهترین راه برای پیشگیری از بسیاری از این مشکلات است.

تعمیر گیربکس ال 90

سوالات متداول در مورد گیربکس ال 90

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس ال 90 را تعویض کرد؟

برای گیربکس دستی، تعویض روغن گیربکس ال نود دنده ای هر ۶۰ هزار کیلومتر توصیه می‌شود. برای گیربکس اتوماتیک، این عدد به دلیل حساسیت بالاتر، هر ۵۰ هزار کیلومتر است.

آیا تعمیر گیربکس ال 90 بهتر است یا تعویض آن؟

در اکثر موارد، اگر پوسته اصلی گیربکس آسیب ندیده باشد، تعمیر آن با تعویض قطعات داخلی فرسوده، کاملاً به صرفه و منطقی است.

علت لقی دسته دنده ال نود چیست؟

علت لقی دسته دنده ال نود معمولاً به فرسودگی بوش‌های پلاستیکی در مکانیزم انتخاب دنده مربوط می‌شود که یک تعمیر ساده و کم‌ هزینه است.

آیا مشکلات برقی می‌تواند باعث خرابی گیربکس اتوماتیک شود؟

بله. عملکرد گیربکس AL4 به شدت به سنسورها و واحد کنترل الکترونیکی (TCU) وابسته است. هرگونه مشکل در این بخش‌ها که توسط متخصصان برق و دیاگ ال 90 قابل تشخیص است، می‌تواند باعث عملکرد نادرست گیربکس شود.

آیا می‌توان از روغن گیربکس معمولی برای مدل اتوماتیک استفاده کرد؟

خیر! گیربکس اتوماتیک AL4 نیازمند روغن مخصوص خود (ATF AL4) است و استفاده از هر روغن دیگری به سرعت باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

چرا گیربکس پس از تعمیر همچنان تقه می‌زند؟

این موضوع می‌تواند به دلیل عدم کالیبراسیون صحیح گیربکس با کامپیوتر خودرو، استفاده از قطعات یدکی بی‌کیفیت، یا عدم رفع کامل مشکل اولیه (مانند فشار روغن پایین) باشد.

آیا تعمیر گیربکس در رنو وان شامل گارانتی می‌شود؟

بله، ما در تعمیرگاه تخصصی رنو وان، کیفیت خدمات و قطعات خود را تضمین می‌کنیم و تمام تعمیرات اساسی گیربکس شامل گارانتی معتبر و کتبی می‌شود.

صدای زوزه از گیربکس دستی نشانه چیست؟

شنیدن صدای زوزه ممتد از گیربکس معمولاً نشانه فرسودگی بلبرینگ‌های داخلی است و نیاز به بررسی دارد.

آیا رانندگی در ترافیک به گیربکس اتوماتیک آسیب می‌زند؟

رانندگی مداوم در ترافیک سنگین باعث بالا رفتن دمای روغن گیربکس می‌شود. به همین دلیل، تعویض به موقع روغن در خودروهایی که در شهرهای پرترافیک تردد می‌کنند، اهمیت دوچندان دارد.

برای تعمیر گیربکس ال 90 به کجا مراجعه کنم؟

برای یک عیب‌یابی دقیق و تعمیر اصولی با استفاده از قطعات اصلی، باید به یک مرکز تخصصی رنو مراجعه کنید. شما می‌توانید برای یک بازبینی کامل به مجموعه رنو وان در تعمیرگاه رنو اکباتان مراجعه فرمایید.