تعمیرگاه تخصصی رنووان

تعمیر گیربکس ساندرو استپ وی

پس از تشخیص اولیه، در صورتی که نیاز به تعمیرات مکانیکی باشد، گیربکس به صورت کاملا استاندارد از روی خودرو پیاده می شود. سپس در یک محیط کارگاهی کاملا تمیز، تمام اجزای داخلی آن به ترتیب و با دقت دمونتاژ (باز) می شوند. در این مرحله، تمام قطعات از جمله مجموعه کلاچ ها، چرخ دنده های سیاره ای، توربین، ساعت گیربکس (Valve Body) و شیرهای برقی، به صورت دقیق مورد بازبینی چشمی و اندازه گیری قرار می گیرند تا میزان فرسودگی و آسیب دیدگی آنها مشخص شود. این مرحله نیازمند تجربه بسیار بالایی است تا کوچکترین نشانه های فرسودگی نیز از چشم تکنسین دور نماند...
فهرست مطالب

رنو استپ وی در واقع نسخه کراس (Cross) رنو ساندرو محسوب می‌شود که با داشتن ارتفاع بیشتر و فلاپ‌های بدنه، ظاهری جذاب‌تر پیدا کرده است. با اینکه کلیات فنی این دو خودرو یکسان است، اما جزئیاتی وجود دارد که آن‌ها را متمایز می‌کند. ما در مقاله‌ای جداگانه به طور کامل به بررسی تفاوت‌های ساندرو و استپ وی پرداخته‌ایم. در این بخش، به طور خاص به بررسی تعمیر گیربکس ساندرو استپ وی این خودرو می‌پردازیم. رنو ساندرو و رنو استپ وی به عنوان دو هاچ بک محبوب و پرفروش در بازار ایران، به دوام فنی و استهلاک پایین شهرت دارند. با این حال، گیربکس این خودرو، به خصوص در مدل های اتوماتیک، یکی از حساس ترین بخش هایی است که نیازمند نگهداری دقیق و در صورت بروز مشکل، تعمیرات تخصصی است.

گیربکس اتوماتیک ساندرو که با کد فنی DP2 شناخته می‌شود و در واقع نسخه‌ی بهینه‌سازی شده و تکامل یافته گیربکس معروف AL4 پژو است. فرآیند تعمیر گیربکس ساندرو به دلیل پیچیدگی های خاص گیربکس معروف AL4، یک کار کاملاً تخصصی است و سپردن آن به افراد غیرمتخصص می تواند منجر به بازگشت سریع مشکل و هزینه های چند برابری شود. اگر با مشکلاتی مانند ضربه یا تقه زدن گیربکس ساندرو، گاز هرز خوردن یا روشن شدن چراغ هشدار مواجه شده اید، این راهنمای جامع به شما کمک خواهد کرد تا با تمام دلایل احتمالی و راهکارهای اصولی برای رفع آنها آشنا شوید. هدف ما در تعمیرگاه رنو، ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی برای تصمیم گیری آگاهانه شماست.

آشنایی با انواع گیربکس ساندرو و استپ وی

رنو ساندرو و استپ وی در نسخه دنده‌ای، از یک گیربکس ۵ سرعته دستی بسیار بادوام و کم استهلاک بهره می‌برند که امتحان خود را در پلتفرم تندر ۹۰ پس داده است. عمده‌ترین سرویس مورد نیاز برای این نوع گیربکس، بازرسی دوره‌ای سطح واسکازین (روغن گیربکس) و تعویض آن در کیلومترهای بالا است. شایع‌ترین تعمیر مربوط به این سیستم نیز مربوط به مجموعه کلاچ است. فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ به مرور زمان باعث سفتی پدال، کاهش شتاب و بد جا رفتن دنده‌ها می‌شود که در این صورت، نیاز به خدمات تخصصی برای تعویض دیسک و صفحه ساندرو خواهد بود.

اما نسخه اتوماتیک ساندرو و استپ وی، مجهز به یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است که تمرکز اصلی این مقاله بر روی آن قرار دارد. این گیربکس با ارائه آسایش و راحتی در رانندگی شهری، گزینه‌ای بسیار محبوب است اما به دلیل ساختار پیچیده‌تر، نیازمند نگهداری دقیق‌تر و حساسیت بیشتری است. مشکلات مربوط به این گیربکس معمولا ماهیت هیدرولیکی یا الکترونیکی داشته و نیازمند تشخیص تخصصی است. در ادامه به صورت کامل به بررسی علائم خرابی، دلایل و روش‌های اصولی تعمیر گیربکس اتوماتیک ساندرو خواهیم پرداخت تا شما با دیدی کامل، برای سلامت خودروی خود تصمیم‌گیری کنید.

بررسی تخصصی گیربکس اتوماتیک ساندرو و استپ وی (AL4)

بخش بزرگی از مراجعات برای تعمیر گیربکس ساندرو مربوط به مدل های اتوماتیک آن است. این خودروها به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک AL4 مجهز هستند که در بسیاری دیگر از محصولات رنو و پژو نیز به کار رفته است. این گیربکس اگرچه در صورت نگهداری صحیح، عملکرد قابل قبولی دارد، اما به دلیل حساسیت بالا به کیفیت و سطح روغن و همچنین فرسودگی برخی قطعات داخلی، مستعد بروز مشکلات شناخته شده ای است. یک عیب یابی دقیق در این گیربکس نیازمند دانش فنی عمیق و استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی است تا مشخص شود که مشکل ماهیت مکانیکی دارد یا الکترونیکی. در بسیاری از موارد، یک مشکل ساده برقی می تواند علائمی شبیه به یک خرابی مکانیکی بزرگ ایجاد کند.

به همین دلیل، بررسی دقیق توسط متخصصان حوزه برق و دیاگ رنو، اولین قدم در فرآیند تعمیر است.

شایع‌ترین معایب و علائم خرابی گیربکس اتوماتیک ساندر

گیربکس اتوماتیک ساندرو، با وجود راحتی که فراهم می‌کند، دارای چند عیب ذاتی و شناخته شده است که بسیاری از مالکین با آن مواجه می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین این معایب، حساسیت بالای آن به کیفیت و دمای روغن است. این گیربکس در ترافیک‌های سنگین تمایل به داغ شدن دارد که این امر به مرور زمان کیفیت روغن را از بین برده و منجر به بروز مشکلاتی مانند تقه زدن می‌شود. همچنین، کالیبراسیون نرم‌افزاری آن نیز گاهی با شرایط رانندگی در ایران کاملا سازگار نیست و می‌تواند باعث تعویض دنده‌های ناهماهنگ شود. شناخت این معایب به ما کمک می‌کند تا با راهکارهای پیشگیرانه، از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم.

بدون شک، شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکل در این مدل، تقه زدن گیربکس ساندرو اتومات است. این ضربه های ناگهانی که معمولاً هنگام تعویض از دنده یک به دو، یا هنگام معکوس کشیدن احساس می شود، می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اصلی ترین دلیل این مشکل، فرسودگی یا عملکرد نادرست شیرهای برقی (Solenoids) داخل بلوک هیدرولیکی (ساعت گیربکس) است.

این شیرهای برقی وظیفه تنظیم فشار روغن برای درگیر کردن کلاچ ها را بر عهده دارند و با گذشت زمان، کارایی خود را از دست می دهند. دلیل دیگر می تواند کثیف بودن یا افت کیفیت روغن گیربکس باشد که باعث اختلال در عملکرد شیرهای برقی می شود. در موارد نادر، این مشکل می تواند به فرسودگی باندهای ترمز داخل گیربکس نیز مربوط باشد.

گاز هرز خوردن و روشن شدن چراغ هشدار

یکی دیگر از مشکلات گیربکس ساندرو اتومات، پدیده گاز هرز خوردن است. در این حالت، شما پدال گاز را فشار می دهید، دور موتور بالا می رود اما خودرو شتاب متناسبی نمی گیرد. این مشکل معمولاً نشانه فرسودگی و سوختن صفحات کلاچ داخلی گیربکس است و اغلب با بوی سوختگی روغن همراه است. روشن شدن چراغ هشدار گیربکس که با نمادهای برف و اسپرت (Snow/Sport) به صورت چشمک زن ظاهر می شود، یک هشدار جدی است!

این حالت که به آن “حالت اضطراری” یا Limp Mode گفته می شود، به این معناست که کامپیوتر گیربکس (TCU) یک خطای جدی را شناسایی کرده و برای جلوگیری از آسیب بیشتر، گیربکس را معمولاً روی دنده ۳ قفل می کند.

مشکلات رایج در گیربکس دستی ساندرو و استپ وی

گیربکس های دستی ساندرو و استپ وی به دوام بسیار بالا و استهلاک کم شهرت دارند و مشکلات آنها به مراتب کمتر از مدل های اتوماتیک است. فرآیند تعمیر گیربکس استپ وی و ساندرو دستی معمولاً ساده تر و کم هزینه تر است و عمدتاً به قطعات مصرفی مانند سیستم کلاچ مربوط می شود.

با این حال، این گیربکس ها نیز عمر مفید مشخصی دارند و ممکن است پس از کارکردهای بالا، نیاز به بازبینی و تعمیر پیدا کنند. توجه به علائم اولیه در این گیربکس ها می تواند از بروز مشکلات جدی تر مانند شکستن دنده ها یا خرابی بلبرینگ ها جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که سلامت گیربکس به شدت به سلامت موتور وابسته است و انجام به موقع سرویس هایی مانند تعمیر موتور ساندرو می تواند از وارد آمدن فشار مضاعف به سیستم انتقال قدرت جلوگیری کند.

بد جا رفتن دنده و سفتی کلاچ

شایع ترین مشکل در گیربکس های دستی، بد جا رفتن دنده ها، به خصوص دنده یک و دنده عقب، یا نیاز به نیروی زیاد برای تعویض دنده است. در ۹۰ درصد موارد، این مشکل به دلیل تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است. با فرسوده شدن صفحه کلاچ، عمل جداسازی کامل نیرو از موتور به درستی انجام نمی شود و این کار تعویض دنده را دشوار می کند. سفتی پدال کلاچ نیز نشانه دیگری از فرسودگی کیت کلاچ است. در موارد دیگر، این مشکل می تواند به کمبود یا افت کیفیت روغن گیربکس ساندرو (واسکازین) یا مشکلات مربوط به مکانیزم تعویض دنده (لیور دنده) مربوط باشد.

صدای زوزه از گیربکس دستی

شنیدن صدای زوزه ممتد از گیربکس که با افزایش سرعت خودرو، زیر و بم آن تغییر می کند، یکی دیگر از علائم هشداردهنده است. این صدا معمولاً نشانه فرسودگی بلبرینگ های داخلی شفت های گیربکس است. نادیده گرفتن این صدا می تواند در بلندمدت منجر به شکستن بلبرینگ و آسیب دیدن چرخ دنده ها شود. دلیل اصلی این مشکل معمولاً کارکرد بالا یا رانندگی با سطح پایین روغن گیربکس برای مدت طولانی است. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می شود که در هر سرویس دوره ای ساندرو، سطح واسکازین گیربکس نیز بررسی شود.

فرآیند عیب یابی و تعمیر گیربکس ساندرو در رنو وان

فرآیند تعمیر گیربکس ساندرو، به خصوص در مدل های اتوماتیک، یک عملیات بسیار دقیق و چند مرحله ای است که باید در یک محیط کاملا تمیز و با استفاده از ابزارآلات تخصصی انجام شود. کوچکترین اشتباه در هر یک از این مراحل می تواند منجر به عملکرد نادرست گیربکس پس از تعمیر و بازگشت سریع مشکل شود.

در مجموعه تخصصی رنو وان، ما این فرآیند را با یک پروتکل استاندارد و شفاف انجام می دهیم تا از بالاترین سطح کیفیت و دوام اطمینان حاصل کنیم. این فرآیند با یک عیب یابی دقیق آغاز شده و با تست های نهایی خاتمه می یابد تا خودروی شما با گیربکسی کاملا سالم و بی نقص به شما تحویل داده شود. در ادامه، به صورت کلی سه مرحله اصلی این فرآیند را شرح خواهیم داد تا شما با پیچیدگی ها و اهمیت دقت در این نوع تعمیرات بیشتر آشنا شوید.

ارتباط فوری و مشاوره رایگان
0912-096-8173
0939-398-2002
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ شب

مرحله اول: دیاگ تخصصی و آنالیز خطا

اولین و حیاتی ترین قدم، عیب یابی دقیق است. این فرآیند با یک تست رانندگی توسط تکنسین مجرب آغاز می شود تا تمام علائم گزارش شده توسط شما (مانند تقه زدن گیربکس ساندرو، گاز هرز خوردن، یا صداهای غیر عادی) به صورت عملی بررسی شود. سپس، خودرو به دستگاه دیاگ تخصصی رنو (Clip) متصل می شود. این دستگاه تمام کدهای خطای ثبت شده در واحد کنترل گیربکس (TCU) را استخراج کرده و به تکنسین اجازه می دهد تا پارامترهای زنده گیربکس، مانند فشار روغن، دمای روغن و عملکرد شیرهای برقی را به صورت زنده مشاهده کند.

این اطلاعات دقیق، به تشخیص قطعی اینکه مشکل ماهیت مکانیکی دارد یا الکترونیکی، کمک شایانی می کند.

مرحله دوم: دمونتاژ و بررسی دقیق قطعات داخلی

پس از تشخیص اولیه، در صورتی که نیاز به تعمیرات مکانیکی باشد، گیربکس به صورت کاملا استاندارد از روی خودرو پیاده می شود. سپس در یک محیط کارگاهی کاملا تمیز، تمام اجزای داخلی آن به ترتیب و با دقت دمونتاژ (باز) می شوند.

در این مرحله، تمام قطعات از جمله مجموعه کلاچ ها، چرخ دنده های سیاره ای، توربین، ساعت گیربکس (Valve Body) و شیرهای برقی، به صورت دقیق مورد بازبینی چشمی و اندازه گیری قرار می گیرند تا میزان فرسودگی و آسیب دیدگی آنها مشخص شود. این مرحله نیازمند تجربه بسیار بالایی است تا کوچکترین نشانه های فرسودگی نیز از چشم تکنسین دور نماند. سلامت سیستم تعلیق نیز بر عملکرد کلی خودرو موثر است و بررسی دوره ای آن در مراکز تخصصی تعمیر جلوبندی ساندرو می تواند از بروز فشارهای نامتعارف بر گیربکس جلوگیری کند.

مرحله سوم: مونتاژ با قطعات اصلی و تست نهایی

پس از تهیه تمام قطعات یدکی اصلی و استاندارد، فرآیند مونتاژ آغاز می شود. این مرحله حساس ترین بخش کار است. تمام قطعات باید به صورت کاملا تمیز و با رعایت دقیق ترتیب و گشتاور (Torque) مشخص شده توسط شرکت رنو، مونتاژ شوند.

استفاده از ابزار دقیق و نقشه های مهندسی در این مرحله الزامی است. پس از مونتاژ کامل، گیربکس بر روی خودرو نصب شده و با روغن گیربکس ساندرو نو و استاندارد پر می شود. در نهایت، خودرو مجددا به دستگاه دیاگ متصل شده و فرآیند معرفی و کالیبراسیون مجدد گیربکس با ECU انجام می شود. پس از آن، یک تست رانندگی نهایی برای اطمینان از عملکرد نرم، دقیق و بی نقص گیربکس انجام خواهد شد.

هزینه ها، جمع بندی و خدمات تخصصی رنو وان

یکی از اصلی ترین دغدغه های مالکین خودرو هنگام مواجهه با مشکلات گیربکس، هزینه های مربوط به تعمیر آن است. هزینه تعمیر گیربکس ساندرو به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی توان یک قیمت ثابت برای آن تعیین کرد.

مهمترین عامل، نوع گیربکس (دستی یا اتوماتیک) و میزان آسیب وارد شده به قطعات داخلی است. به طور کلی، تعمیر گیربکس دستی به دلیل ساختار ساده تر، هزینه کمتری نسبت به مدل اتوماتیک دارد. در مجموعه رنو وان، ما با ارائه یک گزارش کامل و شفاف پس از مرحله عیب یابی و قبل از شروع هر کاری، شما را به طور کامل در جریان تمام هزینه های احتمالی قرار می دهیم تا با دیدی باز و آگاهی کامل تصمیم گیری کنید.

جمع بندی نهایی: چرا تعمیر گیربکس یک کار تخصصی است؟

در نهایت، باید تاکید کرد که گیربکس خودروی شما یک سیستم فوق العاده پیچیده است و سپردن تعمیر آن به افراد غیر متخصص می تواند منجر به بروز مشکلات مکرر، کاهش شدید عمر مفید گیربکس و هدر رفتن کامل هزینه های شما شود. یک تعمیر موفق نیازمند تخصص، تجربه، ابزار دقیق و استفاده از قطعات اصلی است. به یاد داشته باشید که انجام منظم اقداماتی مانند تعویض روغن ساندرو طبق برنامه، از بروز بسیاری از مشکلات گیربکس پیشگیری می کند.

  • عملکرد صحیح موتور با خدمات تخصصی تعمیر موتور ساندرو در تهران تضمین می شود.
  • برای عملکرد بی نقص سیستم انتقال قدرت، از خدمات تعمیر گیربکس ساندرو در تهران ما بهره مند شوید.
  • با انجام منظم سرویس دوره ای ساندرو در تهران از خرابی های پرهزینه پیشگیری کنید.
ارتباط فوری و مشاوره رایگان
0912-096-8173
0939-398-2002
ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ شب

سوالات کاربران در مورد تعمیر گیربکس ساندرو و استپ وی

شایع ترین علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک ساندرو چیست؟

شایع ترین دلیل تقه زدن گیربکس ساندرو اتومات، فرسودگی یا عملکرد نادرست شیرهای برقی (Solenoids) داخل بلوک هیدرولیکی (ساعت گیربکس) است. افت کیفیت یا سطح روغن نیز می تواند این مشکل را تشدید کند.

آیا تعمیر گیربکس ساندرو بهتر است یا تعویض آن؟

در اکثر موارد، اگر پوسته اصلی گیربکس آسیب ندیده باشد، تعمیر آن با تعویض قطعات داخلی فرسوده، کاملا به صرفه و منطقی است. تعویض کامل گیربکس فقط زمانی توصیه می شود که آسیب بسیار گسترده باشد.

عمر مفید روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو چقدر است؟

برخلاف تصور برخی، روغن گیربکس اتوماتیک دائمی نیست. توصیه می شود روغن گیربکس ساندرو اتوماتیک هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر به طور کامل با دستگاه مخصوص تعویض شود.

حالت اضطراری گیربکس (Limp Mode) چیست؟

در صورت بروز یک خطای جدی، کامپیوتر گیربکس برای جلوگیری از آسیب بیشتر، آن را معمولا روی دنده ۳ قفل می کند. به این حالت که در آن قدرت و شتاب خودرو محدود می شود، حالت اضطراری می گویند.

آیا لرزش خودرو هنگام شروع حرکت از گیربکس است؟

در خودروهای با گیربکس دستی، این علامت معمولا نشانه تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است. در خودروهای اتوماتیک نیز می تواند به مشکلات داخلی گیربکس (مانند توربین) مرتبط باشد.

آیا کم شدن روغن گیربکس خطرناک است؟

بله، بسیار خطرناک است. کمبود روغن به سرعت باعث افزایش اصطکاک، بالا رفتن دما و سوختن صفحات کلاچ و آسیب دیدن چرخ دنده ها می شود. هرگونه نشتی روغن باید فورا برطرف شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک ساندرو چقدر است؟

هزینه به شدت به میزان آسیب بستگی دارد. می تواند از یک هزینه معقول برای تعویض چند شیر برقی تا یک هزینه سنگین برای تعمیر کامل و تعویض مجموعه کلاچ ها متغیر باشد.

آیا صدای زوزه از گیربکس طبیعی است؟

خیر. شنیدن صدای زوزه ممتد از گیربکس (چه دستی و چه اتوماتیک) که با افزایش سرعت تغییر می کند، معمولا نشانه فرسودگی بلبرینگ های داخلی است و نیاز به بررسی دارد.

آیا مشکلات برقی موتور می تواند بر گیربکس تاثیر بگذارد؟

بله. گیربکس اتوماتیک برای عملکرد صحیح، اطلاعاتی مانند دور موتور و وضعیت دریچه گاز را از کامپیوتر موتور دریافت می کند. هرگونه اختلال در این اطلاعات می تواند باعث عملکرد نادرست گیربکس شود.

برای تعمیر گیربکس ساندرو به کجا مراجعه کنم؟

برای یک عیب یابی دقیق و تعمیر اصولی با استفاده از قطعات اصلی، باید به یک تعمیرگاه تخصصی رنو مراجعه کنید. شما می توانید برای یک بازبینی کامل به مجموعه رنو وان مراجعه فرمایید.