رفتن بر روی حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک مشخص میکند که همه گیربکسهای اتوماتیک مکانیسم نسبتاً پیچیدهای دارند. معمولا از قطعات و مجموعههای متعددی تشکیل شدهاند. همچنین دارای کنترل الکترونیکی هوشمند و سیستم دفاع شخصی هستند. دقیقاً همین حفاظت از سیستم های الکترونیکی است که به حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک کمک میکند. بنابراین، تنها با عملکرد مناسب و ملایم، گیربکس میتواند راحتی رانندگی واقعی را به صاحب خود بدهد. همچنین با سرویس دهی منظم به خودرو از این حالت خودرو جلوگیری میکنید.
دلایل رفتن گیربکس به دنده اضطراری
گاهی اوقات پیش میآید که واحد کنترل به صورت اتوماتیک بر روی حالت اضطراری تنظیم میشود. بخش اعلانها و چراغهای اضطراری روی داشبرد خودرو روشن میشوند. در این زمان است که میتوان فهمید گیربکس اتوماتیک دارای نقص فنی است و این هشدارها برای آگاهی راننده میباشد. زمانی که خودرو به حالت اضطراری می رود، یقینا دلایلی مبتنی بر این امر وجود دارد. هنگامی که خودرو به حالت اضطراری میرود باید دلیل آن را متوجه بشوید تا بتوانید نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهید.
اختلال در سیستم الکترونیک
زمانی که یک ریزمدار میسوزد یا یک خازن متورم میشود، میتواند به اختلال در سیستم الکترونیک کمک کند. علاوه بر این، کنتاکت اکسید شده که باعث اتصال کوتاه سیم شود، عملکرد سیستم کنترل را نیز مختل میکند که باعث میشود حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک به وجود بیاید. در این زمان حتما خودرو را به تعمیرگاه های تخصصی ببرید که آنان تجهیزات الکترونیکی آسیب دیده را شناسایی و نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
ناهماهنگی سطح روغن گیربکس اتوماتیک
زمانی که روغن گیربکس ناهماهنگ با میزان استاندارد آن باشد، ممکن است خودرو به حالت اضطراری برود. همه ما میدانیم که روغن بیش از حد برای عملکرد جعبه بسیار مضر است. بنابراین، پر یا کم بودن روغن، واحد کنترل در بخش سیستم گیربکس را مجبور میکند تا به حالت اضطراری برود. بنابراین، سطح روغن باید به شدت در مقدار تعیین شده آن باشد.
کمبود و نشتی روغن گیربکس اتوماتیک
یکی دیگر از دلایلی که منجر به رفتن گیربکس به حالت اضطراری میشود کمبود روغن و یا نشتی آن است. زمانی که شما مایعی قرمز رنگ را مشاهده کردید که از گیربکس بر روی زمین ریختهاست، بلافاصله خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا از وقوع خسارات بیشتر به گیربکس جلوگیری شود. سرویس های دورهای روغن گیربکس را جدی بگیرید که هم خسارتی به گیربکس وارد نشود و هم دچار حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک نشوید.
مشکل در سیستم مکانیکی خودرو
یکی از مشکلاتی که هزینه زیادی بر روی دست شما باقی میگذارد، خرابی در سیستم مکانیکی خودرو اتوماتیک می باشد. اکثر تعمیرکاران بر این عقیده اند که در صورت خرابی این بخش از گیربکس باید به صورت کامل به جداسازی گیربکس اتوماتیک بپردازند. گیربکس اتوماتیک حالت اضطراری میتواند به دلیل آسیب رساندن به بدنه گیربکس و نقص در سیستم اصطکاک ایجاد شود.
هر زمانی که هر مشکلی برای خودرویتان پیش آمد و شما متوجه شدید که از گیربکس ماشینتان میباشد، سریعا به تعمیرگاه های تخصصی گیربکس مراجعه کنید. عواملی مانند گرد و غبار اصطکاک، بقایای فلز، براده ها و غیره باعث اختلال در سیستم مکانیکی خودرو میشوند. به همین دلیل تمیزکردن هرکدام از این موارد در گیربکس اتوماتیک دردسرهای خود را دارد.
اگر در حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک باشیم چه باید کرد؟
در این حالت باید سریع واکنش نشان دهید چون اگر در وسط جاده این اتفاق برایتان بیافتد بسیار خطرناک است. ابتدا باید موتور را متوقف و خاموش کنید، سپس دوباره روشن کنید. ماشین را در سرعت معمولی و ملایم حرکت دهید، اگر باز هم اتفاق تکرار شد به دنبال راهکارهای دگیری باشید.
اقدامات بعدی، در صورت حل نشدن مشکل، اندازه گیری سطح مایع و بررسی وضعیت آن است. پس از آن لازم است بسته به اینکه چه انحرافاتی پیدا شده است، بر روی وضعیت عمل کنید و آن را اصلاح کنید. اگر تلاش های قبلی ناموفق بود و گیربکس اتوماتیک دوباره در حالت اضطراری قرار گرفت، باید بلافاصله برای تشخیص و رفع مشکل به تعمیرگاه های تخصصی مراجعه کنید، زیرا خود تشخیصی همیشه علت نقص را تعیین نمیکند.
بررسی پایداری حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک
- گیربکس زمانی که وارد حالت اضطراری پایدار می شود، ممکن است در اثر گرم شدن بیش از حد سیستم و نقص سنسور دما باشد. در این صورت باید این قطعه تعویض شود.
- زمانی پیش می آید که گیربکس به صورت اتفاقی و غیرمنتظره به حالت اضطراری در میآید و به صورت پایدار در این حالت قرار نمیگیرد. این مورد ممکن است به دلیل اتصال در سیم کشی بین بلوکها یا خرابی برخی از تراشههای اتصال بلوک اتفاق بیافتد.
- زمانی پیش میآید که گیربکش در حالت اضطراری ثابت میماند یا به صورت دورهای در این وضعیت قرار میگیرد. زمانی پیش می آید که این اتفاق در هنگام تعویض دنده رخ نمیدهد. دلیل این امر ممکن است بخاطر سنسورهای معیوب باشد. خرابی میل بادامک، دریچه گاز و مصرف هوا هرکدام ازین عوامل می توانند بر حالت اضطراری تاثیر بگذارند. برای شناسایی هر کدام ازین موارد باید بازرسی صورت پذیرد.
- وقتی اهرم را به سمت “D” حرکت دادید و صدای ضربهای مبهم را شنیدید. احتمالا در این حالت گیربکس به حالت اضطراری برود. دلیل این امر به خاطر خرابی سنسورهای چرخش شفت ورودی یا خروجی است. با یک معاینه ساده و تعویض سنسورها این مشکل را می توان از بین برد.
- گیربکس به طور پایدار در حالت اضطراری است و با هیچ اقدامی از آن خارج نمیشود. در این زمان احتمالا جعبه کنترل معیوب شدهاست.
سخن پایانی حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک
همانطور که می بینید، دلایل زیادی برای روشن شدن حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک وجود دارد. هرکدام از این علتها در گیربکس اتوماتی کتان ایجاد شد باید سریعا به تعمیرگاه رنو مراجعه کنید. رانندگی در زمانی که خودرو جعبه آن به حالت اضطراری تغییر پیدا کردهاست، بسیار خطرناک است.هنگامی که گیربکس اتوماتیک وارد حالت اضطراری می شود، خودرو با از دستدادن دینامیک، مجموعه حرکت آن فقط در دنده سوم خلاصه می شود.
در بیشتر موارد، خودرو می تواند با قدرتی که ازش باقیمانده، خود را به یک تعمیراتی برساند. به صورت معمول می توان گفت که می تواند تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت به حرکت خود ادامه دهد. اما در صورت بروز نقص جدیتر در ماشینتان بهتر است خود و همچنین گیربکستان را به خطر نیندازید و مستقیماً با یک متخصص تماس بگیرید تا شما را تا تعمیرگاهشان همراهی دهند، یا ماشین را پارک کنید و از خدمات یدک کش استفاده کنید.