مونتاژ و دمونتاژ گیربکس اتوماتیک

مونتاژ گیربکس اتوماتیک و دمونتاژ گیربکس اتوماتیک را به دست متخصصان آن بسپارید. حواستان باشد که هر چند وقت یکبار باید گیربکس اتوماتیک خود را به تعمیرگاه‌ تخصصی گیربکس اتوماتیک نشان دهید تا کاملا آنها را بررسی کنند و ایرادات آنها را بگیرند....
تعمیر تخصصی انواع گیربکس اتوماتیک

راهنمای مطالعه

مونتاژ گیربکس اتوماتیک و دمونتاژ گیربکس اتوماتیک را به دست متخصصان آن بسپارید. حواستان باشد که هر چند وقت یکبار باید گیربکس اتوماتیک خود را به تعمیرگاه‌ تخصصی گیربکس اتوماتیک نشان دهید تا کاملا آنها را بررسی کنند و ایرادات آنها را بگیرند.

دمونتاژ گیربکس اتوماتیک

۱ – قبل از جداسازی، قسمت بیرونی جعبه را با پاک کننده یا حلال تمیز کنید.

۲ – قسمت های برداشته شده را با یک حلال تمیز کرده و با هوای فشرده خشک کنید.

۳ – در حین جداسازی، وضعیت قطعات را از نظر سایش و آسیب بررسی کنید.

۴ – فقط باید از چکش های پلاستیکی برای جداسازی قسمت های میل لنگ استفاده کرد.

۵ – در حین جداسازی از پارچه کهنه استفاده نکنید، چرا که الیاف پارچه می تواند کانال های مایع را مسدود کند.

۶ – برخی از قطعات مشابه یکدیگر هستند، بنابراین هنگام جداسازی آنها را مرتب کنید تا گیج نشوید.

۷ – اگر کلاچ یا نوار ترمز سوخته یا کیفیت مایع روغن داخل جعبه بدتر شده‌است، تمیز کردن بلوک سوپاپ ضروری است.

۸ – گیربکس را روی پایه یا میز کار مخصوص نصب کنید.

۹ – پیچ های محکم‌کننده محفظه کلاچ را باز کنید.

۱۰ – میل لنگ جعبه را جدا کنید.

۱۱ – آهنربا را از فیلتر گیربکس اتوماتیک خارج کنید.

۱۲ – پیچ پمپ را باز کنید.

۱۳ – پمپ را بیرون آورید و فیلتر را از آن جدا کنید.

۱۴ – پمپ را جدا کنید و موقعیت قطعات را به خاطر بسپارید و آنها را از نظر خرابی و فرسایش بررسی کنید.

۱۵ – واشر محفظه گیربکس را بردارید.

۱۶ – دیفرانسیل را جدا کنید.

۱۷ – اهرم پارکینگ (سگ پارکینگ) را بردارید

۱۸ – با استفاده از انبر نازک، پیستون سروو ترمز باند را بردارید.

۱۹ – نوار ترمز دنده اول و دوم را بردارید.

۲۰ – درام دنده اول و دوم را بردارید.

۲۱ – شفت خروجی (دنده انگلی) را خارج کنید.

بیشتر بدانید  دلایل بیشتر شدن صدای موتور ال 90

۲۲ – جعبه را برگردانید و پیچ‌های محکم‌کننده سینی واحد هیدرولیک را باز کنید.

۲۳ – تشت بدنه سوپاپ را بردارید و آهنرباها را از نظر تراشه بررسی کنید.

۲۴ – پیچ های محکم کننده واحد هیدرولیک را باز کنید.

۲۵ – صفحه بدنه سوپاپ، خود بدنه سوپاپ و واشر ها را جدا کنید.

۲۶ – برای تعیین وضعیت قطعات گیربکس، هر قطعه‌ای را که در مخزن و روی آهنربا یافت می‌شود، بررسی کنید.

بخش پایانی دمونتاژ گیربکس اتوماتیک

۱ – فرسودگی و ساییدگی بر روی کلاچ نشان‌دهنده سایش صفحه محرک یا نوارهای ترمز است.

۲ – ذرات فولاد روی آهنربا نشان‌دهنده ساییدگی یاتاقان‌ها، چرخ دنده‌ها یا صفحه محرک است.

۳ – وجود ذرات آلومینیومی نشان‌دهنده ساییدگی بوشینگ‌ها یا محفظه گیربکس است.

۴ – در صورت وجود مقدار زیادی مواد زائد و ذرات، مبدل گشتاور را تعویض کرده و وضعیت قطعات گیربکس را مجددا به دقت بررسی کنید.

۵ – درپوش عقب گیربکس را باز کنید.

۶ – پیستون دنده چهارم را بردارید.

۷ -واشر پوشش عقب را بردارید.

۸ – شفت ورودی را بردارید.

۹ – بست کلاچ‌های دنده ۲، ۳ و ۴ را بیرون آورید.

۱۰ – دنده خورشیدی کوچک و کلاچ یک طرفه (hap) را بردارید.

۱۱ – بست کلاچ‌های دنده ۴ را بیرون آورید.

۱۲ – بعد باید پیستون سروو دنده عقب را بردارید. برای این کار با دسته چوبی چکش به سر و پیستون تکیه داده و حلقه نگهدارنده را با انبر فشرده کنید.

۱۳ – پیستون سروو را از محفظه گیربکس خارج کنید.

۱۴ – نوار ترمز دنده عقب را بردارید.

۱۵ – درام را با بلوک سیاره‌ای بیرون آورید.

۱۶ – پس از آن، تمام قطعات شسته‌شده و قطعات معیوب شناسایی می‌شوند.در این قسمت کار دمونتاژ گیربکس اتوماتیک به پایان می‌ رسد.

مونتاژ گیربکس اتوماتیک

به ترتیبی که قطعات را جداسازی کردید و کار دمونتاژ گیربکس اتوماتیک را انجام دادید. حالا به روش معکوس مونتاژ گیربکس اتوماتیک را انجام دهید.

بیشتر بدانید  ECU خودرو چیست؟

عیب یابی برای مونتاژ گیربکس اتوماتیک

قبل از بازرسی قطعات گیربکس، آنها را کاملا تمیز کنید. تمام رسوبات را با یک برس یا سوهان جدا کنید و سوراخ ها و خطوط را از آلودگی‌ها تمیز کنید. سپس آن را بشویید (با نفت سفید، تینر، و غیره) تا روغن باقی‌ مانده جدا شود. قطعات را با هوای فشرده باد کرده و به آرامی پاک کنید.

میل لنگ و روکش

  • روی میل لنگ و سطح سوراخ‌های یاتاقان‌ ها و مهروموم‌ ها نباید فرسوده یا آسیب‌ دیده باشند.
  • برای جلوگیری از نشت روغن، نباید به سطوح جفت‌ کننده محفظه کلاچ، پوشش‌های عقب و پایین آسیبی وارد شود.
  • آسیب های جزئی را با یک فایل صاف کنید.
  • اگر قطعات بیش از حد آسیب دیده یا فرسوده شده اند، آنها را با قطعات جدید تعویض کنید.
  • وضعیت پوشش جلو را بررسی کرده و مطمئن شوید که شفت ورودی هنگام چرخش با آن تماس نداشته‌ باشد.
  • در صورت مشاهده ناهماهنگی شفت و پوشش، قطعات آسیب‌ دیده را تعویض کنید.
  • بررسی کنید که سوراخ تخلیه روغن در درپوش مسدود شده‌است.
  • پلاگین را تخلیه کنید و سپس آن را تمیز کنید.

غدد

  • مهر و موم‌ ها را از نظر آسیب دیدگی، ساییدگی بیش از حد و لبه‌های ناهموار بررسی کنید.
  • سایش لبه‌ های مهر و موم‌ ها در عرض بیش از ۱ میلیمتر مجاز نیست.
  • اگر حتی یک نقص جزئی پیدا شد، مهر و موم‌ ها را با جدید آن جایگزین کنید.

شفت‌ها

  • در سطوح کار و بر روی خطوط شفت خروجی، آسیب و ساییدگی بیش‌ از حد مجاز نیست.
  • سطوح غلتشی سوزن‌ ها در انتهای جلوی شفت باید عاری از زبری و سوراخ باشد.
  • وضعیت سطح نورد سوزن را در سوراخ شافت ورودی بررسی کنید.
  • شفت میانی را بررسی کنید که نباید دندانه‌های آن تراشیده یا بیش از حد فرسوده شود.
  • سطح میل‌دنده عقب باید کاملا صاف و بدون هیچ گونه نشانه‌ای از اتصال باشد.
  • اندازه شکاف نصب بین محور و بوش‌ دنده عقب متوسط 0.056 الی 0.09 میلی متر و حداکثر فاصله مجاز 0.15 میلی متر است.
  • فاصله را با اندازه گیری قطر محور و سوراخ بوش‌ دنده بررسی کنید.
  • برای قطعات جدید، قطر محور 19.079 الی 19.094 میلی متر و قطر داخلی بوش فشرده 20.05 الی 20.07 میلی متر است.
  • بی نظمی های جزئی روی سطوح را با پارچه سنباده ریز از بین ببرید.
  • در صورت خرابی‌ ها و تغییر شکل‌ های زیاد، شفت‌ ها را تعویض کنید.
بیشتر بدانید  مشکلات ناشی از رانندگی با ترمز دستی بالا

چرخ دنده‌ها

  • چرخ دنده‌ ها نباید آسیب یا ساییدگی بیش از حد دندانه داشته‌ باشند.
  • به وضعیت سطحی دندانه‌های درگیر توجه ویژه‌ای داشته‌ باشید.
  • لکه تماس دندانه‌های چرخ‌ دنده باید در تمام سطح قرار گیرد که صاف و بدون علائم ساییدگی باشد.
  • شکاف مشبک بین دندانه‌ های چرخ‌ دنده را بررسی کنید که مقدار نصب آن باید 0.10 میلی متر باشد.
  • شکاف نصب بین بوش و چرخ دنده های I و V و بین شفت ثانویه و چرخ دنده های II و III باید 0.05 الی 0.10 میلی متر باشد.
  • زمانی که سایش از حد مجاز فراتر رفت، دنده‌ها را با دنده‌ های جدید تعویض کنید.

بلبرینگ

  • بلبرینگ یا رولبرینگ باید در شرایط عالی باشد. فاصله شعاعی آنها نباید از 0.05 میلی متر تجاوز کند!
  • حلقه داخلی را روی حلقه بیرونی با انگشتان خود فشار دهید، یکی از آنها را در هر دو جهت بچرخانید. چرخش آنها باید کاملا صاف باشد.
  • هیچ آسیبی به سطح توپ‌ ها یا غلتک‌ ها و مسیرهای مسابقه رینگ‌ها مجاز نیست.
  • بلبرینگ‌ های آسیب‌ دیده را با بلبرینگ‌ های جدید تعویض کنید.
  • هنگام تعویض بلبرینگ جلوی شفت ورودی، از اجکتور استفاده کنید. در این حالت چرخ فلایویل را نمی‌توان برداشت.

سخن پایانی

زمانی که قطعات را به درستی از هم جدا کردید، در واقع کار دمونتاژ گیربکس اتوماتیک را انجام دادید. پس از اعمال درزگیر، ظرف ۱۰ دقیقه باید کار مونتاژ گیربکس اتوماتیک را انجام دهید و قبل از پرکردن آن با مایع گیربکس اتوماتیک، ۳۰ دقیقه بگذارید بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *