همه چیز درباره گیربکس ال ۹۰

گیربکس یک جزء مکانیکی است که برای تغییر سرعت (RPM) و افزایش گشتاور موتور استفاده می‌ شود. حال در مورد محل قرارگیری گیربکس در خودرو ال ۹۰ از یک سر به موتور متصل می‌ شود. موتور از طریق چرخ دنده با گیربکس مرتبط و نسبت دنده سرعت و گشتاور را تعیین می کند...
گیربکس ال ۹۰
راهنمای مطالعه

بعید است کسی از عملکرد اصلی گیربکس ال ۹۰ در ماشین غافل باشد. آیا می‌توانید این یا هر ماشین دیگری را بدون گیربکس تصور کنید؟ قاعدتا پاسخ خیر است چون در آن صورت عملکرد ماشین کند، ناپایدار و فوق العاده پر سر و صدا خواهد بود. موتور و سایر قطعات بدون خودروی گیربکس تحت فشار فوق العاده ای خواهند بود. حتی اگر راننده یا مالک خودرو نباشید، باز هم می‌دانید که سرعت‌های متفاوتی در دنده‌های مختلف وجود دارد. بنابراین، گیربکس یک خودرو دائما در حال تکامل و توسعه بوده است.

در ادامه با مجله رنو وان همراه باشید.

گیربکس ال ۹۰ چیست؟

اولین سوالی که بدون شک ذهن شما را مشغول می‌کند این است که گیربکس در این خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟ گیربکس یک جزء مکانیکی است که برای تغییر سرعت (RPM) و افزایش گشتاور موتور استفاده می‌ شود. حال در مورد محل قرارگیری گیربکس در خودرو ال ۹۰ از یک سر به موتور متصل می‌ شود. موتور از طریق چرخ دنده با گیربکس مرتبط و نسبت دنده سرعت و گشتاور را تعیین می کند.

اما چرا داشتن گیربکس ضروری است؟ برای تثبیت و حفظ دور موتور. گیربکس سرعت موتور را در شرایط خارجی و سرعت خودرو را حفظ می‌کند. بنابراین گیربکس ال ۹۰ کمک می‌کند تا ماشین شما با سرعت بالاتری کار کند.

قطعات گیربکس

در گیربکس خودرو قطعات و اجزای ضروری زیادی وجود دارد. مانند:

  • محور رانندگی / شفت کلاچ
  • شفت اصلی
    • Layshaft / شفت شمارنده
  • چرخ دنده‌ها
  • بلبرینگ
  • چنگال تعویض دنده

گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ ساخت کجاست؟

این گیربکس ساخت کشور آلمان و شرکت معروف zf ساخته شده است. این گیربکس اتوماتیک که با کد CT2 شناخته می‌شود، گشتاوری تا ۲۴۰ نیوتن متر را پوشش می‌دهد.

معایب گیربکس اتوماتیک ال ۹۰:

  • گیربکس‌های اتوماتیک نمی‌توانند در هنگام کاهش دنده از “kick-down” استفاده کنند که تقریبا همیشه شتاب سریع را فراهم می‌کند.
  • آن‌ها گرانتر از گیربکس‌های دستی هستند.
  • گیربکس‌های اتوماتیک بازده مکانیکی کمتری دارند.
  • علاوه بر این، آن‌ها ممکن است در موقعیت‌های رانندگی با عملکرد بسیار بالا کارآمد نباشند و بیشتر مستعد خرابی هستند.
  • مصرف سوخت بیشتر است.
  • کاهش سریع دنده به صورت دستی امکان پذیر نیست.
  • هزینه نگهداری را افزایش می‌دهد.
  • این یک سیستم پیچیده برای ساخت نسبت به نوع دستی است.
بیشتر بدانید  شستشوی سوزن انژکتور ال 90

  

بررسی علت خرابی گیربکس ال ۹۰

گیربکس ال ۹۰ توسط عوامل زیر دچار نقص و خرابی شده که در اولین فرصت با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی رنو (رنو وان) آن را تعمیر کنید.

خرابی بلبرینگ

مشابه موتورهای القایی الکتریکی، خرابی زودرس بلبرینگ بیش از ۵۰ درصد از خرابی گیربکس را تشکیل می‌دهد. بارهای محوری یا شعاعی بیش از حد بر یاتاقان‌ها، روغن کاری نامناسب یا بیش از حد، حالت‌های خرابی رایج مربوط به یاتاقان هستند.

مشکلات بار می‌تواند ناشی از تعدادی خرابی مکانیکی باشد که به برنامه خاص بستگی دارد. اگر گیربکس بار بیش از حد بر روی شفت خروجی وارد شود، نیرو به یاتاقان منتقل و آسیب به یاتاقان وارد می شود. این با تجزیه و تحلیل خستگی یا “پوسته شدن” در مسیر توپ در بلبرینگ مشخص می‌شود. روغن کاری نامناسب نیز می‌تواند باعث خرابی شود. اگر گیربکس بیش از حد روغن کاری شده باشد، می‌تواند گرمای بیش از حد ناشی از اصطکاک مایع داخلی باشد اگر زیر فلز روغن کاری شده روی فلز باشد، اصطکاک در نهایت منجر به خرابی مکانیکی فاجعه‌ بار می‌ شود.

خرابی چرخ دنده

دنده‌های داخل گیربکس چیزی هستند که انتقال نیرو را ایجاد و نسبت خاص شفت خروجی را تعیین می‌کنند. خرابی چرخ دنده در محفظه می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • روغن آلوده داخل گیربکس که باعث ایجاد حفره‌های کوچک یا فرسودگی می‌شود
  • ناهماهنگی چرخ دنده ها
  • گرمای بیش از حد

دنده ها معمولاً در نتیجه ورود نوعی آلاینده به مایع گیربکس ال ۹۰ از کار می‌افتند. این می‌تواند ناشی از خرابی مکانیکی داخل واحد باشد. مانند براده‌های فلزی ناشی از خرابی بلبرینگ. این ذرات فلزی خود را بین چرخ دنده‌ها قرار می‌دهند و باعث شکستگی‌های کوچک در فلز می‌شوند و در نهایت باعث لغزش، گرم شدن بیش از حد یا خرابی آن‌ها می‌شوند. یکی دیگر از خرابی های مربوط به چرخ دنده ها ناهماهنگی است. این معمولاً یا مربوط به سرویس نادرست گیربکس یا نقص در ساخت است.

بیشتر بدانید  علت صدای سوت ال ۹۰ چیست؟

علت زوزه گیربکس ال ۹۰

زوزه‌ای که نسبتاً ناگهانی ظاهر و در مدت زمان کوتاهی بسیار بلند می‌شود می‌تواند نشان دهنده آسیب به دندانه های چرخ دنده یا یاتاقان هاب دنده باشد. محتمل ترین منبع این آسیب کمبود روغن کاری است. اگر لایه روغن روی دندانه‌های چرخ دنده بیش از حد نازک شود، دندان‌ها روی هم پاک می‌شوند و متعاقباً سطح صاف روی هر دندان را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که آن‌ها به شدت مشبک شوند، حتی اگر روغن برای کمک دوباره پر شود، چرخ دنده های آسیب دیده هرگز بهبود نمی یابند. سایر منابع رایج آسیب دندان دنده شامل خوردگی و سایش است. آب موجود در روغن گیربکس می‌تواند به سطح فولادی هر چرخ دنده حمله کند که در نهایت می‌تواند منجر به سوراخ شدن و سایش غیرعادی شود.

نحوه تعویض روغن گیربکس دستی ال ۹۰

برخلاف تعویض روغن گیربکس ال ۹۰ اتوماتیک که نیاز به تخلیه و تعویض فیلتر دارد، سرویس گیربکس دستی کار بسیار آسان تری است. برای تغییر مایع گیربکس دستی به ابزارهای زیادی یا دانش گسترده تعمیر خودرو نیاز ندارید. این یک آیتم تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه است که در صورت عدم اجرای صحیح و توصیه شده می تواند منجر به تعمیرات و هزینه‌های بیشتری برای شما شود. تنها چیزی که برای تعویض مایع گیربکس دستی لازم است تخلیه و پر کردن مجدد روغن دنده است که مشابه نحوه سرویس دهی جعبه انتقال یا دیفرانسیل محور است. انجام تعمیرات پیشگیرانه منظم، مانند سرویس دوره ای ال ۹۰ و بررسی گیربکس به نگه داشتن خودروی شما در جاده کمک می‌کند.

نشانه های خرابی گیربکس

نشتی مایع گیربکس را بررسی کنید

اگر اتومات می‌رانید و به نظر می‌رسد ماشین شما برای تعویض دنده مشکل دارد، هنگام پارک کردن، زیر آن را چک کنید باید مایع گیربکس ال ۹۰ اتوماتیک قرمز رنگ باشد. اگر سطح روغن بسیار پایین باشد ممکن است شروع به سوختن کرده باشد، بنابراین ممکن است قهوه ای یا سیاه باشد. در صورتی که روغن گیربکس دستی شما کم باشد، ممکن است در تعویض دنده دچار مشکل شوید. شما باید روغن را پر کنید و به تعمیرگاه تخصصی رنو بروید.

بیشتر بدانید  تعمیر جعبه فرمان ال 90

چراغ های هشدار داشبورد را بررسی کنید

چراغ چک موتور روی داشبورد می‌تواند به شما در مورد مشکلات مختلف از جمله گیربکس معیوب هشدار دهد.  این یک چراغ هشدار نیست که باید نادیده گرفته شود. سطح مایع خنک کننده، روغن و مایع گیربکس را بررسی کنید یا وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه رنو وان ببرید.

چرخ دنده ها پاسخگو نمی شوند

اگر در تعویض دنده مشکل دارید، احتمالا گیربکس ال ۹۰ شما ایراد دارد. اگر با اتومات رانندگی می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که خودرو برای مدت طولانی در دنده پایین می‌ماند و اگر با دنده دستی رانندگی کنید، ممکن است متوجه تاخیر بین انتخاب دنده جدید و افزایش دورها شوید. همچنین این وسیله نقلیه با سرعت کمتری نسبت به افزایش دورها شتاب بگیرد.

2 پاسخ

  1. سلام دوست عزيز
    بد جا رفتن دنده مربوط به تمام شدن ديسک و صفحه
    رگلاژ نبودن كلاج
    خرابی دنده برنجی
    روغن گيربكس
    می شود شما به تعميرگاه رنو وان مراجعه كنيد تا رايگان عيب يابي كنيم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *