تعویض روغن موتور، حیاتی ترین، ساده ترین و در عین حال مهم ترین اقدامی است که می توانید برای تضمین سلامت و افزایش طول عمر پیشرانه خودروی رنوی خود انجام دهید. این سرویس دوره ای که به مثابه تزریق خون تازه به قلب تپنده خودروی شماست، نقشی بسیار فراتر از یک روانکاری ساده دارد. یک تعویض روغن رنو که به صورت اصولی، در زمان مناسب و با استفاده از روغن استاندارد انجام شود، از فرسایش قطعات داخلی جلوگیری کرده، به خنک شدن موتور کمک می کند و عملکرد نرم و بهینه آن را تضمین می نماید.
با این حال، سوالات متعددی همیشه ذهن دارندگان خودروهای رنو را به خود مشغول می کند: بهترین زمان تعویض روغن رنو کی است؟ چه نوع روغنی برای مدل خودروی من (مگان، ال 90، ساندرو و…) مناسب است؟ و چرا استفاده از فیلتر روغن با کیفیت تا این حد اهمیت دارد؟
در این راهنمای جامع، قصد داریم به صورت دقیق و با زبانی ساده، به تمام این سوالات کلیدی پاسخ دهیم و شما را به یک کارشناس برای نگهداری از موتور خودروی خود تبدیل کنیم.اولین قدم، تخلیه کامل روغن کارکرده است. برای این کار، ابتدا موتور خودرو برای چند دقیقه روشن می شود تا روغن کمی گرم و رقیق شود. این کار باعث می شود که روغن و تمام آلودگی های معلق در آن، به صورت کامل و سریع تر تخلیه شوند. سپس خودرو بر روی جک بالابر قرار گرفته و پیچ کارتل که در پایین ترین نقطه محفظه روغن قرار دارد، باز می شود. اجازه داده می شود تا تمام روغن قدیمی به طور کامل در ظرف مخصوص تخلیه شود.
در این مرحله، تکنسین وضعیت روغن تخلیه شده را از نظر وجود هرگونه براده فلزی یا آب (که می تواند نشانه مشکلات جدی تر باشد) به صورت چشمی بررسی می کند. این بازرسی اولیه می تواند هشدارهای مهمی در مورد سلامت داخلی موتور ارائه دهد.

چرا تعویض روغن رنو یک سرویس حیاتی است؟
روغن موتور یک سیال مهندسی شده و پیچیده است که وظایف متعددی را در محیط پرفشار و داغ داخل موتور بر عهده دارد. نادیده گرفتن اهمیت آن و به تعویق انداختن زمان تعویض، می تواند به مرور زمان منجر به تشکیل رسوبات مضر (لجن روغن)، افزایش اصطکاک، بالا رفتن دمای موتور و در نهایت، آسیب های جدی و پرهزینه ای مانند یاتاقان زدن شود. روغن موتور با گذشت زمان و طی کردن کیلومترها، به دلیل حرارت بالا و جذب آلودگی های ناشی از احتراق، خاصیت های کلیدی خود را از دست می دهد. مواد افزودنی پاک کننده، ضد خوردگی و ضد کف آن تجزیه شده و ویسکوزیته (غلظت) آن تغییر می کند.
انجام یک تعویض روغن رنو استاندارد در یک مرکز تخصصی مانند تعمیرگاه رنو، تضمین می کند که تمام روغن کارکرده و آلوده به همراه ذرات معلق، از موتور خارج شده و مایعی تازه و باکیفیت جایگزین آن می شود. این کار به معنای سرمایه گذاری برای سلامت بلندمدت و حفظ ارزش خودروی شماست و نباید به هیچ وجه در انجام به موقع آن کوتاهی کرد.
وظایف چهارگانه روغن در موتور خودروی رنو
برای درک بهتر اهمیت موضوع، بهتر است با وظایف اصلی روغن در موتور خودروی خود آشنا شویم. این چهار وظیفه کلیدی در تمام مدل های رنو یکسان است.
۱. روانکاری و کاهش اصطکاک: اصلی ترین وظیفه روغن، ایجاد یک لایه محافظ بین قطعات متحرک فلزی مانند پیستون و سیلندر است تا از سایش مستقیم آنها جلوگیری کند.
۲. خنک کاری: روغن با گردش در اطراف داغ ترین نقاط موتور، بخش قابل توجهی از حرارت را جذب کرده و به خنک شدن پیشرانه کمک می کند.
۳. تمیز کنندگی: روغن با مواد افزودنی خود، دوده و رسوبات حاصل از احتراق را از روی قطعات شسته و در خود به صورت معلق نگه می دارد تا توسط فیلتر روغن جذب شوند.
۴. آب بندی و محافظت: روغن به آب بندی بهتر فضای بین رینگ های پیستون و دیواره سیلندر کمک کرده و از قطعات فلزی در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.

انتخاب روغن مناسب برای رنو: گرید و استاندارد
انتخاب بهترین روغن موتور برای رنو بسیار ساده است، به شرطی که به دو پارامتر اصلی روی بسته بندی آن توجه کنید: گرید ویسکوزیته (مانند 10W-40) و سطح کیفی API (مانند SN یا SM). گرید ویسکوزیته نشان دهنده غلظت روغن در دماهای مختلف است و برای آب و هوای ایران، گرید 10W-40 برای اکثر مدل های رنو (مانند ال 90، ساندرو و مگان) بهترین انتخاب است.
سطح کیفی API نیز نشان دهنده تکنولوژی ساخت و کیفیت روغن است. همیشه سعی کنید از روغنی با بالاترین سطح کیفی موجود (مانند API SN) استفاده کنید. استفاده از روغن نامناسب می تواند به موتور آسیب جدی وارد کند. برای اطمینان از انتخاب صحیح، همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کرده یا با یک مرکز تخصصی مانند رنو وان مشورت نمایید.
زمانبندی تعویض روغن و فیلترها در انواع مدل های رنو
یکی از پرتکرارترین سوالات، تعیین زمان تعویض روغن رنو است. این زمانبندی به دو عامل اصلی بستگی دارد: مسافت طی شده (کیلومتر) و زمان سپری شده. شما باید به هر کدام از این دو معیار که زودتر فرا برسد، عمل کنید. به عنوان مثال، حتی اگر با خودروی خود مسافت کمی را طی کرده باشید، با گذشت زمان (معمولا یک سال)، روغن موتور به دلیل اکسیداسیون خاصیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود. توصیه کلی کارخانه رنو برای اکثر مدل های بنزینی، تعویض روغن هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر یا هر ۱۲ ماه است. اما این عدد برای شرایط رانندگی ایده آل است.
اگر شما عمدتا در ترافیک شهری سنگین یا مسافت های کوتاه رانندگی می کنید، بهتر است این بازه را به ۷,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ کیلومتر کاهش دهید. در ادامه به نکات کلیدی در این زمینه می پردازیم.

اهمیت حیاتی تعویض فیلتر روغن
هرگز، تحت هیچ شرایطی، روغن موتور را بدون تعویض فیلتر روغن رنو عوض نکنید. فیلتر روغن مانند کلیه بدن عمل می کند و وظیفه آن جذب تمام آلودگی ها، دوده و براده های فلزی است که روغن در حین تمیز کردن موتور در خود جمع می کند.
یک فیلتر کثیف و اشباع شده، دیگر قادر به جذب آلودگی نیست و حتی ممکن است به دلیل گرفتگی، مسیر عبور روغن را مسدود کند. این کار باعث می شود روغنی که به تازگی تعویض کرده اید، بلافاصله با آلودگی های باقی مانده در فیلتر قدیمی کثیف شده و عمر مفید آن به شدت کاهش یابد. هزینه تعویض روغن رنو در برابر هزینه های احتمالی ناشی از خرابی موتور به دلیل فیلتر کثیف، بسیار ناچیز است.
همیشه از فیلترهای باکیفیت و استاندارد استفاده کنید.
آیا فقط کیلومتر شمار ملاک تعویض روغن است؟
خیر. همانطور که اشاره شد، زمان نیز یک فاکتور بسیار مهم است. روغن موتور حتی زمانی که خودرو خاموش است، در معرض اکسیداسیون با هوا قرار دارد و مواد افزودنی آن به مرور تجزیه می شوند. به همین دلیل است که تمام تولیدکنندگان خودرو و روغن، علاوه بر معیار کیلومتر، یک معیار زمانی (معمولا ۶ ماه یا ۱۲ ماه) را نیز برای تعویض روغن تعیین می کنند. این موضوع به خصوص برای افرادی که از خودروی خود کم استفاده می کنند، اهمیت ویژه ای دارد.
رانندگی با روغنی که بیش از یک سال در موتور مانده است، حتی اگر کارکرد پایینی داشته باشد، می تواند به دلیل از دست رفتن خاصیت روانکاری و محافظتی، به موتور آسیب برساند.
بنابراین، همیشه هر دو معیار را در نظر داشته باشید.
توصیه های مخصوص مدل های مختلف (مگان، ال 90 و…)
اگرچه اصول کلی در تمام مدل ها یکسان است، اما هر مدل ممکن است جزئیات خاص خود را داشته باشد. به عنوان مثال، حجم روغن موتور در مدل های مختلف متفاوت است. همچنین، ممکن است استاندارد API توصیه شده برای یک مدل جدیدتر، بالاتر از یک مدل قدیمی تر باشد. به همین دلیل، ما برای هر یک از خودروهای محبوب رنو، یک راهنمای تخصصی و جامع تهیه کرده ایم که می توانید به آن مراجعه کنید:
- راهنمای کامل تعویض روغن ال 90
- راهنمای کامل تعویض روغن مگان
- راهنمای کامل تعویض روغن ساندرو
این مقالات به شما کمک می کنند تا با تمام جزئیات مربوط به خودروی شخصی خود آشنا شوید.

مراحل یک تعویض روغن استاندارد در تعمیرگاه تخصصی
فرآیند تعویض روغن رنو اگرچه یک کار روتین به نظر می رسد، اما انجام آن با رعایت جزئیات و استانداردهای لازم، تفاوت بزرگی در نتیجه نهایی و سلامت موتور ایجاد می کند. در یک مرکز تخصصی مانند رنو وان، این فرآیند فراتر از یک تخلیه و پر کردن ساده است. رنو وان این کار را به عنوان یک فرصت برای بازبینی و چکاپ اولیه موتور تلقی کرده و با دقت تمام مراحل را اجرا می کنیم.
آشنایی شما با این مراحل به شما کمک می کند تا تفاوت بین یک سرویس حرفه ای و یک کار عجولانه را تشخیص دهید و با اطمینان بیشتری خودروی خود را به متخصصان بسپارید. یک تعویض روغن اصولی نه تنها عمر موتور را افزایش می دهد، بلکه می تواند به شناسایی مشکلات بالقوه دیگر مانند نشتی ها در مراحل اولیه نیز کمک کند. در ادامه، سه مرحله اصلی یک تعویض روغن استاندارد را که در مجموعه ما به صورت ثابت اجرا می شود، برای شما شرح خواهیم داد.
مرحله اول: تخلیه کامل روغن قدیمی و داغ
اولین قدم، تخلیه کامل روغن کارکرده است. برای این کار، ابتدا موتور خودرو برای چند دقیقه روشن می شود تا روغن کمی گرم و رقیق شود. این کار باعث می شود که روغن و تمام آلودگی های معلق در آن، به صورت کامل و سریع تر تخلیه شوند. سپس خودرو بر روی جک بالابر قرار گرفته و پیچ کارتل که در پایین ترین نقطه محفظه روغن قرار دارد، باز می شود.
اجازه داده می شود تا تمام روغن قدیمی به طور کامل در ظرف مخصوص تخلیه شود. در این مرحله، تکنسین وضعیت روغن تخلیه شده را از نظر وجود هرگونه براده فلزی یا آب (که می تواند نشانه مشکلات جدی تر باشد) به صورت چشمی بررسی می کند.
این بازرسی اولیه می تواند هشدارهای مهمی در مورد سلامت داخلی موتور ارائه دهد.
مرحله دوم: تعویض فیلتر روغن و واشر پیچ کارتل
پس از تخلیه کامل روغن، نوبت به تعویض فیلتر روغن رنو می رسد. این مرحله بسیار حیاتی است. فیلتر قدیمی که پر از آلودگی است، با استفاده از آچار مخصوص باز شده و با یک فیلتر نو و اصلی جایگزین می شود. قبل از بستن فیلتر جدید، واشر لاستیکی آن با مقداری روغن نو چرب می شود تا بهترین حالت آب بندی را ایجاد کند.
نکته مهم دیگر که اغلب نادیده گرفته می شود، تعویض واشر مسی یا آلومینیومی پیچ کارتل است. این واشر یکبار مصرف بوده و استفاده مجدد از آن می تواند باعث بروز نشتی روغن از زیر موتور شود. در یک سرویس استاندارد، این واشر همیشه باید با یک واشر نو جایگزین شده و پیچ کارتل با گشتاور استاندارد سفت شود.
مرحله سوم: پر کردن روغن جدید و بررسی نهایی
در مرحله نهایی، روغن موتور جدید و استاندارد که دقیقا متناسب با مدل خودروی شماست، با استفاده از قیف تمیز و به مقدار دقیق توصیه شده توسط کارخانه، به داخل موتور ریخته می شود. پس از ریختن روغن، سطح آن با استفاده از گیج روغن بررسی اولیه می شود. سپس خودرو برای حدود یک دقیقه روشن می شود تا روغن جدید در تمام سیستم به گردش درآمده و فیلتر نو پر شود. پس از خاموش کردن خودرو و چند دقیقه صبر، سطح نهایی روغن مجددا با گیج چک می شود و در صورت نیاز، تنظیم دقیق می گردد.
در نهایت، کل زیر خودرو برای اطمینان از عدم وجود هرگونه نشتی از اطراف فیلتر یا پیچ کارتل، بازبینی نهایی می شود.
جمع بندی نهایی و خدمات جامع رنو وان
در این راهنمای جامع، به بررسی اهمیت، زمانبندی و نحوه انتخاب روغن مناسب برای انواع خودروهای رنو پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، تعویض روغن رنو یک سرویس حیاتی و در عین حال دقیق است که انجام اصولی آن، نقش مستقیمی در سلامت، طول عمر و عملکرد بهینه موتور خودروی شما دارد. انتخاب روغن مناسب با گرید و استاندارد صحیح و تعویض آن در زمان مناسب، بهترین و کم هزینه ترین راه برای پیشگیری از مشکلات جدی و تعمیرات پرهزینه در آینده است.
مجموعه رنو وان با ارائه خدمات تخصصی و استفاده از قطعات و روغن های اصلی، به شما اطمینان می دهد که قلب تپنده خودروی شما همواره در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. سلامت کلی خودروی شما نیازمند یک نگاه جامع است.

جمع بندی نهایی: چرا تعویض روغن مهمترین سرویس است؟
در نهایت، باید تاکید کرد که تعویض روغن رنو مهمترین سرویس پیشگیرانه ای است که می توانید برای خودروی خود انجام دهید. این کار به صورت مستقیم از فرسایش قطعات جلوگیری کرده، به کنترل دمای موتور کمک می کند و آلودگی ها را از سیستم خارج می نماید. کوتاهی در انجام این سرویس می تواند منجر به آسیب های زنجیره ای و پرهزینه شود. سلامت کلی خودروی شما نیازمند یک نگاه جامع است.
- عملکرد صحیح موتور با خدمات تخصصی تعمیر موتور رنو در تهران تضمین می شود.
- سیستم انتقال قدرت بی نقص با خدمات تعمیر گیربکس رنو در تهران در دسترس شماست.
- برای پایداری و ایمنی کامل، از خدمات تعمیر جلوبندی رنو در تهران ما غافل نشوید.
- با انجام منظم سرویس دوره ای رنو در تهران از خرابی های پرهزینه پیشگیری کنید.
- برای تعویض روغن رنو در تهران به صورت کاملا استاندارد و با قطعات اصلی، به ما مراجعه کنید.
سوالات متداول در مورد تعویض روغن رنو
اگرچه کارکرد چند صد کیلومتر بیشتر معمولا مشکل حادی ایجاد نمی کند، اما تبدیل کردن این کار به یک عادت، به مرور زمان باعث افزایش فرسایش و تشکیل رسوبات مضر در موتور خواهد شد. بهتر است همیشه طبق برنامه عمل کنید.
این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. هر برند فرمولاسیون و مواد افزودنی منحصر به فرد خود را دارد و ترکیب آنها ممکن است باعث ایجاد واکنش های شیمیایی ناخواسته و کاهش شدید کیفیت روغن شود.
روشن شدن چراغ روغن یک هشدار بسیار جدی است و معمولا به دلیل افت شدید فشار روغن رخ می دهد. دلایل آن می تواند کم بودن سطح روغن، خرابی پمپ روغن (اویل پمپ) یا گرفتگی در مسیرهای روغن کاری باشد. در این حالت باید فورا خودرو را متوقف کنید.
لزوما خیر. اگرچه روغن های تمام سنتتیک کیفیت بالایی دارند، اما برای بسیاری از موتورهای رنو مانند K4M، یک روغن نیمه سنتتیک (Semi-Synthetic) با کیفیت و با استاندارد مناسب، کاملا کافی و حتی سازگارتر است.
خودرو را در یک سطح صاف پارک کرده و حداقل ۵ دقیقه پس از خاموش کردن موتور صبر کنید تا تمام روغن به کارتل بازگردد. سپس گیج روغن را خارج کرده، با دستمال تمیز پاک کنید، مجددا تا انتها وارد کرده و دوباره خارج کنید. سطح روغن باید بین دو علامت MIN و MAX باشد.
خیر. روغن های چند درجه ای (Multi-grade) مانند 10W-40 برای عملکرد در بازه دمایی گسترده ای طراحی شده اند و نیازی به تعویض گرید روغن در فصول مختلف سال نیست.
این دو نوع روغن دارای مواد افزودنی کاملا متفاوتی هستند. روغن های دیزلی مواد پاک کننده بسیار قوی تری برای مقابله با دوده حاصل از احتراق گازوئیل دارند و به هیچ وجه نباید در موتور بنزینی استفاده شوند.
بله. زیاد بودن روغن می تواند باعث افزایش فشار داخل موتور، نشت روغن از کاسه نمدها و برخورد میل لنگ با سطح روغن و کف کردن آن شود. روغن کف کرده خاصیت روانکاری ندارد.
بهترین و اصولی ترین روش، تخلیه از طریق پیچ کارتل است. این کار باعث می شود تمام رسوبات و آلودگی هایی که در کف کارتل ته نشین شده اند، به طور کامل از موتور خارج شوند.
برای اطمینان از استفاده از روغن و فیلتر اصلی و انجام صحیح تمام مراحل، بهترین کار مراجعه به یک تعمیرگاه تخصصی رنو مانند مجموعه رنو وان است. برای رزرو وقت با شماره 09393982002 تماس بگیرید.