سیستم تعلیق عقب رنو ال 90 (تندر 90) که به آن اکسل عقب نیز گفته می شود، یکی از مقاوم ترین و جان سخت ترین بخش های این خودرو است. با این حال، این سیستم نیز پس از کارکرد طولانی و عبور از ناهمواری های متعدد، دچار فرسودگی شده و نیازمند بازبینی و تعمیرات تخصصی می شود. نادیده گرفتن علائم خرابی اکسل ال 90 می تواند منجر به مشکلاتی جدی مانند لاستیک سایی شدید، کاهش پایداری خودرو در پیچ ها و ایجاد صداهای آزاردهنده شود. درک صحیح این علائم و اقدام به موقع برای رفع آنها، برای حفظ ایمنی و کیفیت سواری خودروی شما ضروری است.
در این راهنمای جامع، به صورت کامل به بررسی علائم خرابی بوش اکسل عقب ال 90، دلایل کج شدن چرخ های عقب، و فرآیند یک تعمیر اصولی در تعمیرگاه تخصصی رنو وان می پردازیم.
آناتومی اکسل عقب ال 90: آشنایی با سیستم تورشن بار
برخلاف بسیاری از خودروها، سیستم تعلیق عقب ال نود از نوع یکپارچه یا تورشن بار (Torsion Beam) است. این سیستم ساختار ساده و مقاومی دارد، اما دارای یک نقطه ضعف شناخته شده است:
بوش های اکسل. اکسل عقب توسط دو بوش لاستیکی – فلزی بزرگ به شاسی خودرو متصل می شود. این بوش ها وظیفه جذب ضربات و فراهم کردن حرکت محدود و کنترل شده اکسل را بر عهده دارند. با گذشت زمان و وارد آمدن ضربات مکرر، این بوش ها دچار پارگی، لهیدگی و از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می شوند که این موضوع، منشا اصلی اکثر مشکلات اکسل عقب ال 90 است. درک این مکانیزم، اولین قدم برای تشخیص صحیح مشکل است.

چگونه بفهمیم اکسل عقب ال 90 خراب است؟
سادهترین راه توجه به رفتار خودرو است. اگر عقب خودرو در پیچها گیج است و احساس می کنید پایداری ندارد (مشکل بوش اکسل)، یا اگر هنگام عبور از دست اندازها صدای کوبش شدید از عقب می شنوید (مشکل ضربه گیر یا کمک فنر)، به احتمال زیاد سیستم اکسل عقب شما نیاز به بازبینی دارد.
مشاهده کج شدن چرخ های عقب
واضح ترین و قطعی ترین نشانه خرابی بوش های اکسل، کج شدن چرخ عقب به سمت داخل از قسمت بالا (زاویه کمبر منفی) است. وقتی از پشت به خودرو نگاه می کنید، به وضوح می بینید که چرخ ها دیگر عمود بر سطح زمین نیستند و حالتی شبیه به عدد هشت ( / \ ) پیدا کرده اند. این اتفاق به دلیل له شدن و از بین رفتن بوش ها رخ می دهد که دیگر قادر به نگه داشتن اکسل در جای صحیح خود نیستند. این مشکل نه تنها ظاهر ناخوشایندی دارد، بلکه باعث لاستیک سایی شدید از لبه داخلی تایرها می شود.

شنیدن صدای کوبش یا ضربه از عقب خودرو
یکی دیگر از شایع ترین علائم خرابی بوش اکسل عقب ال 90، شنیدن صدای کوبش خشک و گنگ از قسمت عقب خودرو هنگام عبور از دست اندازها یا سرعت گیرها است. این صدا به دلیل برخورد مستقیم قطعات فلزی اکسل با شاسی در نتیجه از بین رفتن خاصیت ضربه گیری بوش ها ایجاد می شود. این صدا با صدای کمک فنر خراب متفاوت است و معمولا به صورت یک ضربه خشک و مقطعی شنیده می شود. سلامت سیستم جلوبندی نیز در پایداری کلی خودرو موثر است و بررسی دوره ای آن در مراکز تخصصی تعمیر جلوبندی ال 90 می تواند از بروز تشخیص های اشتباه جلوگیری کند.
صدای اکسل عقب ال 90 نشانه چیست؟
نوع صدا اهمیت دارد. صدای جیر جیر یا قژ قژ معمولا نشانه خشکی و خرابی بوش های اکسل است. صدای هوهو یا زوزه ممتد که با افزایش سرعت زیاد می شود، مربوط به خرابی بلبرینگ چرخ عقب است. صدای تق تق یا کوبش شدید در دست اندازها معمولا از خرابی ضربه گیر اکسل یا کمک فنرهای عقب است.
کاهش پایداری و گیج زدن عقب خودرو
زمانی که بوش های اکسل خراب می شوند، اکسل عقب دیگر به صورت محکم به شاسی متصل نیست و دچار حرکات عرضی یا “بازی کردن” می شود. این موضوع باعث می شود که در سرعت های بالا یا هنگام عبور از پیچ ها، احساس کنید قسمت عقب خودرو پایداری لازم را ندارد و به اصطلاح گیج می زند یا به طرفین کشیده می شود. علت عدم تعادل عقب خودرو در ال 90 تقریباً همیشه به همین مشکل مربوط می شود و می تواند ایمنی رانندگی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
لاستیک سایی شدید و نامتقارن
همانطور که در بخش اول اشاره شد، کج شدن چرخ های عقب مستقیما منجر به ساییده شدن سریع لبه داخلی لاستیک ها می شود. اگر متوجه شده اید که لاستیک های عقب شما بسیار زودتر از حد معمول و فقط از یک سمت ساییده می شوند، به احتمال بسیار زیاد با مشکل خرابی اکسل روبرو هستید. این مشکل نه تنها هزینه خرید مداوم لاستیک را به شما تحمیل می کند، بلکه نشان دهنده وجود یک نقص فنی جدی در سیستم تعلیق است.
| علامت یا مشکل مشاهده شده | علت(های) احتمالی | راه حل پیشنهادی و مقاله مرتبط |
|---|---|---|
| صدای تق تق یا کوبش از جلوبندی هنگام عبور از دست انداز | فرسودگی یا پارگی بوش های طبق، خرابی سیبک ها یا لقی در اتصالات میل تعادل. | نیاز به بازبینی تخصصی سیستم تعلیق. برای اطلاعات کامل به تعمیر جلوبندی رنو مراجعه کنید. |
| تقه زدن و ضربه شدید گیربکس اتوماتیک (به خصوص در مدل های AL4) | خرابی یا فرسودگی شیرهای برقی (Solenoids)، افت فشار یا کیفیت پایین روغن گیربکس. | دیاگ تخصصی گیربکس و بررسی بلوک هیدرولیکی. برای اطلاعات بیشتر به تعمیر گیربکس رنو مراجعه کنید. |
| بالا رفتن سریع آمپر آب و خطر جوش آوردن موتور | خرابی ترموستات (گیر کردن در حالت بسته)، نشتی آب از رادیاتور یا شلنگ ها، عملکرد نادرست واتر پمپ. | توقف فوری خودرو و بررسی کامل سیستم خنک کننده |
| روشن شدن دائمی چراغ هشدار ایربگ | شایع ترین علت: خرابی کام ایربگ (نوار ساعتی) در پشت فرمان یا مشکل در سوکت های زیر صندلی. | نیاز به دیاگ تخصصی سیستم SRS برای خواندن کد خطا. هرگز این سیستم را دستکاری نکنید. |
| صدای تق تق فلزی و منظم از داخل موتور که با گاز دادن بیشتر می شود | یاتاقان زدن. این یک مشکل بسیار جدی ناشی از فرسودگی یاتاقان های میل لنگ است. | خاموش کردن فوری موتور و تماس با امداد خودرو. ادامه رانندگی باعث نابودی کامل موتور می شود. به تعمیر موتور رنو مراجعه کنید. |
| خروج دود آبی رنگ از اگزوز هنگام گاز دادن | روغن سوزی. علت آن معمولا فرسودگی رینگ های پیستون یا لاستیک های گیت سوپاپ است. | نیاز به بررسی کمپرس سیلندر و تعمیر اساسی موتور. |
| موتور سرد می ماند و بخاری باد سرد می زند | خرابی ترموستات (گیر کردن در حالت باز). این مشکل باعث افزایش مصرف سوخت نیز می شود. | بازبینی و تعویض ترموستات |
| استارت نخوردن یا نمایش خطای “Electronic Fault” | ضعف باتری، خرابی دینام، مشکلات مربوط به کامپیوتر مرکزی (UCH/UPC) یا سیستم ایموبلایزر (ضد سرقت). | نیاز به عیب یابی دقیق با دستگاه دیاگ تخصصی. برای اطلاعات کامل به مقاله برق و دیاگ رنو مراجعه کنید. |
همانطور که مشکلات اکسل عقب می تواند پایداری خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، سیستم جلوبندی نیز نقش مستقیمی در ایمنی و راحتی رانندگی دارد. بسیاری از رانندگان ال 90 صداهای مختلفی را از جلوی خودرو گزارش میدهند که هرکدام معنای خاصی دارد. برای عیب یابی دقیقتر، میتوانید به راهنمای کامل ما در مورد علت صدای جلوبندی ال 90 مراجعه کنید.

علت اصلی عدم تعادل ال نود در سر پیچ چیست؟
این مشکل به خرابی بوش های اکسل عقب مربوط است. وقتی این بوش ها خاصیت لاستیکی خود را از دست می دهند، اکسل در جای خود بازی می کند و نمی تواند چرخها را در زاویه صحیح نگه دارد. این موضوع باعث انحراف جزئی عقب خودرو در پیچ ها شده و راننده آن را به صورت گیجی یا عدم تعادل حس می کند.
علائم خرابی بوش اکسل عقب ال 90 (مهم ترین نشانه)
بسیاری از مشکلاتی که به اکسل عقب ال 90 نسبت داده می شود، در واقع ریشه در خرابی بوش اکسل عقب ال 90 (Axle Bushing) دارد. این بوشها قطعات لاستیکی – فلزی هستند که اکسل را به شاسی متصل کرده و ضربات را جذب می کنند. واضحترین نشانه خرابی آن ها، در نحوه رانندگی مشخص می شود: عدم تعادل ال نود در سر پیچها یا احساس «بازی کردن» و «گیجی» قسمت عقب خودرو.
راننده احساس می کند که عقب ماشین کمی منحرف می شود و پایداری لازم را ندارد. علت چپ شدن ال 90 در برخی مانورها نیز می تواند به ضعف این قطعه برگردد. علاوه بر این، شنیدن صدای کوبش یا جیر جیر از عقب هنگام عبور از دست اندازها و همچنین لاستیک سایی غیرطبیعی در چرخ های عقب، از دیگر نشانه های قطعی برای مراجعه به تعمیرگاه جهت تعویض بوش اکسل عقب ال 90 است.
آیا اکسل ال 90 قابل تعمیر است؟
خود پوسته اکسل به ندرت خراب می شود. در اغلب موارد قطعه ای که خراب شده و نیاز به تعویض دارد، بوشهای اکسل، بلبرینگ چرخهای عقب و ضربهگیرها هستند. همه این قطعات قابل تعویض بوده و نیازی به تعویض کامل اکسل نیست.
فرآیند تعمیر و تعویض بوش اکسل عقب ال 90
پس از تشخیص قطعی خرابی، راه حل اصولی، تعویض بوش اکسل عقب ال 90 است. این فرآیند یک کار کاملا تخصصی است که نیازمند ابزارهای مخصوص (مانند پرس هیدرولیک) و تجربه بالا است و انجام آن در تعمیرگاه های غیرتخصصی توصیه نمی شود.
علائم خرابی ضربه گیر اکسل عقب ال 90
نباید ضربه گیر اکسل عقب را با بوش اکسل اشتباه گرفت! ضربه گیرها (Bump Stops) قطعات پلاستیکی یا پلی اورتان هستند که در بالای اکسل قرار دارند و وظیفه شان جلوگیری از برخورد مستقیم اکسل به شاسی در زمان جمع شدن کامل کمک فنر است. علائم خرابی ضربه گیر اکسل عقب معمولا ماهیت صدایی دارد؛ بارزترین نشانه آن شنیدن صدای کوبش شدید (تق تق یا بوم) از انتهای خودرو هنگام عبور از سرعت گیرهای بلند یا افتادن در چاله های عمیق است.
در واقع، چون این قطعه از بین رفته یا خرد شده، اکسل مستقیما به شاسی کوبیده می شود. این مشکل اگرچه به اندازه خرابی بوش روی تعادل ال نود در سر پیچ تاثیرگذار نیست، اما می تواند به کمک فنرها و شاسی در بلندمدت آسیب جدی وارد کند.
مراحل تعویض بوش اکسل
برای تعویض بوش اکسل عقب ال 90، ابتدا باید کل اکسل عقب از روی خودرو باز شود. سپس بوش های فرسوده قدیمی با استفاده از پرس هیدرولیک از جای خود خارج می شوند. محل نشیمن بوش ها بر روی اکسل به طور کامل تمیز شده و سپس بوش های جدید با استفاده مجدد از پرس، با دقت و در زاویه صحیح در جای خود نصب می گردند. استفاده از قطعات باکیفیت و اکسل عقب ال 90 اصلی یا بوش های معتبر، در دوام و عملکرد صحیح این بخش پس از تعمیر، نقشی حیاتی دارد.
پس از نصب بوش های جدید، اکسل مجددا بر روی خودرو نصب شده و تمام اتصالات با گشتاور استاندارد سفت می شوند.

دیفرانسیل ال نود کجاست؟
این یک سوال رایج اما بر اساس یک تصور اشتباه در بین رانندگان ال نود است. رنو ال 90 یک خودروی دیفرانسیل جلو (FWD) است. این یعنی دیفرانسیل آن داخل گیربکس و در جلوی خودرو قرار دارد و نیرو را به چرخهای جلو منتقل می کند. اکسل عقب ال 90 یک اکسل آزاد (Dead Axle) از نوع تورشن بیم (Torsion Beam) است و هیچ دیفرانسیلی ندارد!
هزینه و اجرت تعویض اکسل عقب ال 90 چقدر است؟
یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران، هزینه تعمیر اکسل ال 90 است. این هزینه شامل دو بخش اصلی است: قیمت اکسل عقب ال نود یا بوش های آن، و اجرت تعویض اکسل عقب ال 90. هزینه تعویض بوش ها به مراتب کمتر از تعویض کامل اکسل است. اجرت تعویض اکسل عقب ال 90 به دلیل نیاز به باز و بست کامل اکسل، یک مبلغ قابل توجه است، اما این یک تعمیر اساسی است که معمولاً تا ده ها هزار کیلومتر آینده، شما را از هر مشکلی در این بخش بی نیاز می کند. برای دریافت استعلام دقیق هزینه، می توانید با کارشناسان ما در تعمیرگاه رنو اکباتان با شماره 09393982002 تماس حاصل فرمایید.
به یاد داشته باشید که انجام منظم سرویس دوره ای ال 90 می تواند به شناسایی زودهنگام این مشکلات کمک کند.

سوالات متداول در مورد اکسل عقب ال 90
این یک سوال رایج اما بر اساس یک تصور اشتباه است. رنو ال 90 یک خودروی دیفرانسیل جلو است و در قسمت عقب، دیفرانسیل ندارد. سیستم تعلیق عقب آن از نوع اکسل یکپارچه تورشن بار است.
بله. خرابی کامل بوش ها می تواند باعث کاهش شدید پایداری خودرو، به خصوص در سرعت های بالا و پیچ ها شود و خطرات خرابی اکسل عقب نباید نادیده گرفته شود.
خیر. بوش های اکسل همیشه باید به صورت جفتی (چپ و راست) تعویض شوند تا از تعادل کامل و عملکرد صحیح سیستم اطمینان حاصل شود.
بهترین گزینه همیشه استفاده از قطعه اصلی رنو است. با این حال، برندهای معتبر اروپایی مانند SASIC نیز کیفیت بسیار بالایی را ارائه می دهند.
خیر. گاهی اوقات صدای تق تق می تواند از خرابی بلبرینگ چرخ عقب یا حتی کمک فنرها باشد. تشخیص دقیق نیازمند بررسی توسط متخصص است.
بله. کج شدن چرخ های عقب می تواند باعث تماس نامناسب لنت با دیسک یا کاسه ترمز شده و عملکرد سیستم ترمز را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
در ۹۹ درصد موارد، مشکل از بوش ها است و با تعمیر اکسل عقب ال نود از طریق تعویض بوش ها، مشکل به طور کامل حل می شود. خود بدنه فلزی اکسل به ندرت دچار آسیب می شود، مگر در تصادفات شدید.
خیر. اکسل عقب ال 90 یک سیستم کاملا مکانیکی است و هیچ ارتباطی با سیستم برق خودرو ندارد. برای مشکلات الکترونیکی باید به مرکز تخصصی برق و دیاگ ال 90 ما مراجعه نمایید.
خیر، این دو موضوع کاملا بی ربط هستند.
به دلیل نیاز به ابزارهای تخصصی مانند پرس، این کار باید حتما در یک تعمیرگاه مجهز انجام شود. شما می توانید برای یک تعمیر اصولی به تعمیرگاه ال 90 در غرب تهران، مراجعه فرمایید.

48 پاسخ
سلام
ال90 دارم چرخ عقب لاستیک رو از قسمت داخل ساییده میشه و از قسمت بیرون زودتر داره تموم میشه، به احتمال زیاد به سیم رسیده چه کار باید بکنم راهنمایی می فرمایید؟
سلام دوست عزیز
اکسل عقب ماشین شما کج شده
به تعمیرگاه رنو وان مراجعه کنید تا عیب رو به صورت کامل و با ضمانت برطرف کنیم
سلام وقت بخیر خدمت مدیریت تعمیرگاه رنو وان
خودرو ال90 دارم با ایراد صدای تغ تغ
انگار دوتا فلز بهم برخورد می کنند صدا از اکسل عقب میاد
علت از چه چیزی می تونه باشه؟
سلام و وقت بخیر دوست عزیز
بلبرینگ اکسل عقب خودروی شما شکسته که باید تعویض شود
برای هماهنگی بیشتر با شماره 09174114823تماس بگیرید
سلام میله لوله مانند که در زیر اکسل و ازدوطرف به اکسل جوش خورده در صورت ترک داشتن همان لوله چکار میشه کرد زیاد صدا تغ تغ میکند
اگه این میله ترک برداشته یا صدا میده، این موارد ممکنه باشه:
ترک روی لوله:
اگر ترک داشته باشه یا جوشش ترک برداشته باشه، باعث میشه میله تعادل دیگه نتونه اکسل رو محکم نگه داره، در نتیجه:
۱ – ماشین عقبش ول میشه
۲ – توی دستانداز صداهای تقتق یا تغتغ میشنوی
۳ – تعادل ماشین توی پیچ یا بارندگی از بین میره
خرابی بوشها یا محل اتصال:
اگه بوش لاستیکی یا محل اتصال دو سر میله خراب شده باشه یا شل شده باشه، صدا تولید میشه و میله کار خودش رو درست انجام نمیده.
راهحل:
۱ – جوش دادن مجدد اصلاً پیشنهاد نمیشه، چون جوش معمولی توی این قطعه که دائم تحت فشار جانبیه، جواب نمیده و خطرناکه.
۲ – باید میله کامل تعویض بشه با نمونه نو و استاندارد.
۳ – همچنین باید بوشها و محل اتصال دو سر میله هم بررسی بشن که لق نباشن.
🔧 اگه تهران هستین، پیشنهاد می کنیم تشریف بیارین تعمیرگاه رنو وان، ما با دقت این قطعه رو بررسی و تعویض می کنیم، و تنظیمات اکسل و کمک فنر عقب رو هم چک می کنیم تا ماشین تون دوباره بی صدا و خوش فرمان بشه.
موفق باشین
با سلام. خودرو ال نود من موقعی که سه نفر سوار می کنم در دست اندازها لاستیک عقب با شل گیر سایش داره .سایز لاستیکمم 205-R15-60 هستش. پیش جلوبندی ساز بردم می گه 185 بنداز درست میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید
مشکلی که گفتید برای ال نود با لاستیک 205/60R15 کاملاً طبیعیه، چون این سایز از اندازه استاندارد کارخانه (که معمولاً 185/65R15 هست) بزرگ تره، هم از نظر پهنا (عرض) هم از نظر ارتفاع کلی چرخ! وقتی خودرو چند سرنشین داره، مخصوصا در دست انداز یا بار زیاد، ارتفاع کمک فنر پایین میاد و چون لاستیک پهن تره، به شل گیر یا لبه گل گیر ساییده میشه.
پیشنهاد رنو وان اینه که:
سایز 185 بندازین تا هم اصطکاک کمتر بشه، هم مصرف بنزین کمتر، و هم فشار روی جلوبندی کاهش پیدا کنه.
اگه اصرار به نگه داشتن سایز 205 دارین، باید کمک فنر یا فنر عقب تقویت بشه (که هزینه بر و بعضا دردسرساز میشه)
اگر خواستید بررسی دقیق تری انجام بدین یا کمکتون کنیم برای انتخاب بهترین گزینه، خوشحال می شم تو تعمیرگاه رنو وان کمکتون کنیم. با دستگاه هامون دقیق فاصله و فشار تعلیق رو چک می کنیم.
موفق باشید
درود بر تعمیرگاه رنو وان
خیلی ممنون از مطالب و راهنمایی های خوب تون
انشالله موفق و پیروز باشید
سلام درود
خیلی ممنون
نظر لطف شماست
سلام
درصورت خرابی اکسل عقب کنترل ماشین سر پیچ ها کم می شود درسته؟
سلام دوست عزیز
بله دقیقا همین طور هست که می فرمایید
سلام
در صورت خرابی اکسل ال 90 باید تعویض شود یا تعمیر هم می شود؟
سلام و وقت بخیر دوست عزیز
بله در صورت خرابی تعمیرگاه رنو وان تعمیر می کند
برای اطلاعات بیشتر بااین شماره ها تماس بگیرین09174114823
خیلی ممنون که به سوال بنده جواب دادین و درست راهنمایی کردین
خواهش می کنم وظیفه است
سلام
یکی از شفت های اکسل عقب ال ۹۰ دچار ساییدگی و ترک خوردگی شده ، بعد از بازدید و جوش دوباره این مشکل ظاهر شد ،ایا باید تعویض شود یا اینکه با جوش و خطری ندارد
سلام دوست عزیز
باید تعویض شود.
با سلام و احترام
ماشین ال90 من در دست اندازهای قسمت عقب آن بسیار ول میباشد و همچنین لاستیکهای عقب که همزمان با لاستیکهای جلو تعویض شده ساییده شده و به ظاهر به صورت طبیعی و بسیار بیشتر از جلو ساییده شده لطفاً ممنون میشوم که در این خصوص اظهار نظر فرمایید
سلام دوست عزیر
محور چرخهای عقب و اکسل عقب باید بررسی شود. جهت مشاوره رایگان با شماره 09399301203 تماس بگیرید.
باسلام من یه خودرو ساندرو دارم که چند وقت پیش یک ۴۰۵ از عقب زد ماشینم چراغ عقب و اکسل عقبو کمک سمت چپ تعویض شد الان گاها احساس می کنم خودرو زیاد نوسان داره مثل زمانی که باد لاستیک ها تنظیم نباشه آیا ممکنه به خاطر تعویض فقط یکی از کمک ها باشه و
سلام دوست عزیز
زاویه ی چرخهای عقب تنظیم نیست . برای حل این مشکل به تعمیرگاه رنو وان مراجعه فرمایید.
با سلام و تشکر از پاسخ های منطقی و صبوری شما.بنده با ال۹۰ که تصادف کردم بعد از تعمیر هر دو ماه یه بار بلبرینگ چرخ عقب رو تعویض میکنم با ز هم مجددا قر قر میکنه.دیگه خسته شدم حدسم اینه اکسل عقب کج شده.چیکار کنم.؟
با سلام و درود
اکسل عقب باید تعویض شود.
سلام وقت بخیر
ماشین ال نود من یک سنگ افتاد زیرش ،،،،اکسل عقبش ضربه دید ،،،از سمت بیرون لاستیک سایی داره هر دو چرخ عقب
سلام و درود
اکسل باید تعویض شود
سلام ماشین ال۹۰ بنده ازطرف چپ جعبه ضربه شدید خورده که درنمایندگی اکسل عقب ماشین تعویض شده بردم معاینه فنی دستگاه نشان دادمحور عقب ۱۴ میلی کجی دارد وهنگام رانندگی هم علائم خرابی اکسل که شما فرمودید احساس می کنم ایااحتمال کجی اکسل نو وجود دارد ممنون که راهنمایی می فرمایید
سلام وقت بخیر
اگه اکسل نو بوده ولی دستگاه معاینه فنی کجی ۱۴ میلی نشون داده، چند احتمال وجود داره که باید بررسی بشه
۱. اکسل نو ممکنه ایراد تولیدی داشته باشه یا از نوع تعمیری یا بازسازی شده بوده باشه
۲. هنگام نصب، اکسل ممکنه درست تراز نشده باشه یا پایه ها کمی جابجا بسته شده باشن
۳. ضربه ای که قبلا وارد شده ممکنه باعث تاب برداشتن بخشی از شاسی یا اتصالات اکسل شده باشه و همون باعث اختلاف زاویه شده
۴. بعضی وقت ها هم خرابی در بوش ها یا اتصالات کمک فنر باعث میشه محور درست روی دستگاه تنظیم قرار نگیره
پیشنهاد ما اینه که ماشین رو بیارین رنو وان
هم اکسل و پایه ها بررسی می شن، هم زاویه چرخ عقب با دستگاه چک می کنیم
اگر مشکلی باشه، با تنظیم یا اصلاح پایه ها قابل رفعه تا ماشین دوباره صاف و خوش فرمان بشه
سلام. وقتی ماشین سرده ، اگر در دنده یک گاز بدهم و یاا اینکه گاز را ول کنم یک صدای اهن به اهن از عقب ماشین شنیده میشود. اما بعد از اینکه ماشین گرم شد، در زمانی که گاز بدهم (و یا گاز را شل کنم) دیگر صدا ی تقه نمی اید علت چیست؟
با سلام
جهت راهنمايى دقيق تر با تعميرگاه تخصصى رنو وان تماس حاصل فرماييد.
سلام
صدایی که وقتی ماشین سرده از عقب میاد و بعد از گرم شدن قطع میشه، معمولا نشون دهنده وجود لقی یا خشکی در یکی از قطعات زیره
۱. بوش های اکسل یا میل تعادل در سرما خشک و سفت میشن، تا وقتی گرم نشن صدا تولید می کنن
۲. قطعات لاستیکی مثل پایه کمک یا بوش ها وقتی سردن خوب کار نمی کنن و موقع فشار تقه میزنن
۳. ممکنه یه قطعه مثل کمک یا میل موجگیر کمی لق باشه و فقط در زمان سرد بودن و جمع شدن قطعات صدا بده
۴. صدای فلز به فلز میتونه از بست اگزوز، قلاب زاپاس یا یکی از اتصالات شل باشه که وقتی ماشین گرم میشه منبسط میشن و صدا قطع میشه
پیشنهاد می کنیم ماشین رو بیارین رنو وان تا در حالت سرد بررسی بشه
چون خیلی از این صداها فقط وقتی مشخص میشن که ماشین هنوز گرم نشده
ببخشید. نوع ماشین من ال ۹۰ E2 سال ۹۵ است
با سلام و احترام
ال 90 من ، هنگام ترمز گیری یا حرکت آهسته از عقب سمت راست صدا ایجاد می شود. خصوصا در دست اندازها.
بوشهای اکسل را تعویض کردیم رفع نشد.
لطفا راهنمایی فرمایید
با تشکر
سلام وقت بخیر
اگه بعد از تعویض بوش های اکسل هنوز از عقب سمت راست صدا میاد، مشکل می تونه از یکی از موارد زیر باشه
۱. کمک فنر عقب سمت راست خراب شده یا خوب بسته نشده
۲. میله تعادل زیر اکسل ترک داره یا لق شده
۳. اتصالات چرخ عقب یا لنت ها لقی دارن و موقع ترمز تق تق می کنن
۴. ممکنه اکسل موقع نصب دقیق تنظیم نشده باشه
پیشنهاد می کنیم خودرو رو بیارین رنو وان تا سیستم عقب کامل بررسی بشه
با یه بررسی تخصصی میشه مشکل رو دقیق پیدا و برطرف کرد
با سلام
چند سال پیش از طرف راست با جدول برخورد داشتم که رینگهای عقب و جلو شکست . با وجود تعویض رینگها و اکسل عقب و کمک فنر هنوز چرخ عقب در دست اندازها به طرفین لگد میزند و خودرو بصورت کلی تعادل خوبی ندارد و در دست اندازهای ریز و حرکت بر روی شن موجود بر روی جاده آسفالت (حتی مقدار کم) حالت شناور دارد و از عقب به طرفین منحرف میشود. لاستیکهای جلو و لاستیک عقب سمت راست نیز از بیرون سایش زیادی دارند.
لطفا در این مورد راهنمایی فرمائید. با سپاس
برخوردی که از سمت راست داشتی و باعث شکستگی رینگ و تعویض اکسل شده، به احتمال زیاد باعث تاب برداشتن شاسی یا پایه های اکسل هم شده. این مورد باعث میشه زاویه چرخ ها به هم بخوره و ماشین توی دست انداز یا جاده خیس از عقب بلغزه یا تعادلش رو از دست بده
اینکه گفتی چرخ عقب توی دست انداز به طرفین لگد میزنه و لاستیک سمت راست جلو و عقب ساییدگی داره، نشون میده زوایای چرخ هنوز دقیق تنظیم نشده. همچنین ممکنه بوش ها یا اتصالات اکسل و کمک فنرها هم شل یا خراب باشن که خودش دلیل مهمی برای این مشکل هاست.
پیشنهاد ما اینه که حتما ماشین بیاد تعمیرگاه رنو وان تا با دستگاه زاویه های چرخ تنظیم بشه، اتصالات عقب و شاسی بررسی بشه و کمک ها از نظر فنی چک بشن
با یه تنظیم و بررسی کامل، ماشین دوباره نرم و خوش فرمان میشه و دیگه اون حالت شناور یا انحراف عقب رو حس نمی کنی
سلام.من ال 90 دارم .تصادف کردم و اکسل + 2 تا کمک عقب رو تعویض کردم ،لاستیک ها هم بالانس کردم .ولی توی دست انداز عقب ماشین ول هستش و میلرزه مخصوصا هنگامی که بارندگی هستش ماشین عقبش سر میخوره و خیلی ترسناک هستش لطفا میشه بگین مشکل از چی هستش
سلام و ممنون که مشکلت رو با ما در میون گذاشتی
با توضیحاتی که دادی، احتمال خیلی زیاد مشکل از یکی یا ترکیبی از موارد زیره:
دلایل احتمالی لرزش و سر خوردن عقب ال ۹۰ بعد از تعویض اکسل و کمک ها:
۱ – نصب نادرست اکسل یا تنظیم نبودن زاویه چرخها (زاویه چرخ عقب / ترکزاویه):
بعد از تعویض اکسل، اگر زوایای چرخ دقیق تنظیم نشده باشه (مخصوصاً زاویه toe و camber)، باعث ناپایداری شدید، لرزش و سر خوردن توی جاده خیس میشه.
۲ – کمک فنرهای بیکیفیت یا نامناسب:
اگر کمک ها جنس نامرغوب یا ضعیف باشن، جذب ضربه به خوبی انجام نمیشه و خودرو توی دستانداز شناور میشه. این حالت توی بارندگی خطرناک تر هم میشه.
۳ – بوش های اکسل یا میل تعادل خراب یا درست بسته نشده:
اگه بوش ها یا اتصالات بین اکسل و شاسی لق باشن، باعث لرزش و جابجایی غیرعادی عقب ماشین میشه.
۴ – تنظیم نبودن فشار باد یا کیفیت لاستیک ها:
حتی اگه لاستیک بالانس شده باشه، اگر فشار باد زیاد باشه یا لاستیک ها کهنه و خشک باشن، در بارندگی چسبندگی از دست میره و عقب ماشین سر می خوره.
راهکار پیشنهادی:
پیشنهاد میکنیم ماشین حتما توسط یه تعمیرگاه تخصصی زیر دستگاه تنظیم زوایای چرخ عقب بره، کمک ها و بوش ها چک بشه، و فشار باد و برند لاستیک بررسی بشه! توی تعمیرگاه رنو وان این کارها رو با دستگاه دقیق انجام می دیم و مطمئن می شیم ماشین تون نه فقط سالم، بلکه کاملا ایمن و خوش دست باشه، اگه مایل بودین وقت بررسی براتون رزرو کنیم، در خدمتتون هستیم…
سلام
میله داخل اکسل عقب ال نود شکسته .چندبار جوش دادم فایده نداشته. صدای تق تق هنگام رد شدن از دست انداز از عقب میاد. لطفا راهنمایی کنید
سلام و وقتتون بخیر 🌟
مشکلی که گفتین خیلی مهمه، چون میله داخل اکسل عقب (که ممکنه منظور همون میله تعادل یا Panhard باشه)، نقش حیاتی در پایداری و صدای سیستم تعلیق عقب داره.
⚠️ وقتی این میله چند بار جوش خورده و دوباره شکسته، نشون میده که:
۱ – محل جوش دیگه استحکام لازم رو نداره
۲ – قطعه تحت فشار زیادیه
۳ – احتمال داره بوش ها یا اتصالات دیگه هم آسیب دیده باشن
صدای تقتق موقع رد شدن از دست اندازها یکی از نشونه های همین مشکله، چون میله دیگه نمی تونه اکسل رو تو جای خودش نگه داره و باعث ضربه زدن قطعات به هم میشه.
پیشنهاد ما:
جوش دادن مجدد دیگه راه حل نیست. حتما باید میله تعادل سالم و نو جایگزین بشه. همچنین لازمه که بوش ها و محل اتصال دو طرف میله هم بررسی بشن. اگه تهران هستین، خوشحال می شیم بیاین تعمیرگاه رنو وان تا به صورت تخصصی قطعه رو تعویض و سیستم عقب رو بازبینی کنیم تا صدای تقتق و ناپایداری کامل برطرف بشه.
سلامت و ایمن برونید
سلام و درود فراوان به رنو وان میله زیر اکسل شکسته جوش زدم آیا ایرادی ایجاد میکنه
سلام و درود به شما دوست عزیز 🌟
ممنون که به رنو وان اعتماد دارین 🙏
در مورد جوش دادن میله زیر اکسل (که بهش میله تعادل یا پنهاد هم میگن) باید بگیم:
بله، ایراد ایجاد می کنه، چون این میله نقش مهمی در پایداری و کنترل خودرو، مخصوصا سر پیچ ها و هنگام عبور از دست انداز داره. جوش دادن معمولی:
۱ – ممکنه استحکام کافی نداشته باشه
۲ – تو فشار زیاد، دوباره بشکنه
۳ – باعث لقی یا حرکت اضافی اکسل بشه که نتیجش میشه ناپایداری و احساس لغزش در پیچ ها
پیشنهاد ما اینه که میله تعادل رو تعویض کنین و از قطعه استاندارد استفاده کنین تا خیالتون از نظر ایمنی راحت باشه. اگر دوست داشتین، می تونین بیاین تعمیرگاه رنو وان تا قطعه مناسب براتون نصب کنیم و تنظیمات تعلیق رو هم چک کنیم تا ماشین مثل روز اول نرم و خوشدست بشه
در خدمتتون هستیم
سلام ل۹۰ دارم میله زیر اکسل شکسته جوش زدم آیا ایرادی ایجاد میکنه سر پیچ تعادل ندارم آیا میشه از این باشه، با تشکر
سلام و ممنون که مشکلتون رو دقیق مطرح کردین
بله، شکستن و جوش دادن میله زیر اکسل (میله تعادل یا Panhard rod) می تونه کاملا دلیل از بین رفتن تعادل خودرو در پیچ ها باشه! این میله وظیفه داره اکسل عقب رو در مرکز نگه داره و جلوی حرکت جانبی زیاد رو بگیره. وقتی جوش می خوره:
۱ – استحکام اولیه از بین میره
۲ – جوش معمولی نمی تونه نیروهای جانبی رو خوب تحمل کنه
در سرعت بالا یا پیچ تند، حس شناور بودن یا کشیده شدن ماشین به یک سمت کاملاً طبیعیه پیشنهاد میکنیم حتما میله تعادل رو تعویض کنین و از قطعه سالم و استاندارد استفاده کنین. جوشکاری این قطعه اصلاً راه حل مطمئنی نیست، چون مستقیما با پایداری و ایمنی ماشین در ارتباطه. اگه خواستین بررسی تخصصی انجام بدیم، توی تعمیرگاه رنو وان در خدمتتون هستیم تا سریع و دقیق مشکل رو حل کنیم. حفظ تعادل ماشین خیلی مهمه، مخصوصاً برای سرنشینا
موفق باشین و با اطمینان رانندگی کنین
سلام یه ماه پیش یه ماشین از بغل زدبه چرخ عقب سمت راننده ماشین من… ازاونوقت کم کم صدای ماشین زیادشد مثل صدای چهارشاخ قدیم پیکان… نظرشمارومیخواستم بدونم آیا از اکسله؟باتشکر
سلام، وقتتون بخیر و ممنون بابت توضیح دقیقی که دادین
با توجه به اینکه ضربه مستقیم به چرخ عقب سمت راننده خورده و صدا کم کم بیشتر شده، کاملا محتمله که آسیب به بخش هایی مثل:
۱ – اکسل عقب یا پیچیدگی اون
۲ – توپی چرخ یا بلبرینگ داخلی
۳ – شافت عقب یا محل اتصال اون به دیفرانسیل
وارد شده باشه! صدایی که شبیه صدای چهارشاخ پیکانه، معمولا نشونه ایراد در شافت یا محل چرخش قطعات متصل به چرخ هست، نه صداهای معمول جلوبندی.
پیشنهاد ما اینه که ماشین حتما روی جک بالا بره و چرخ عقب هم با دست چرخونده بشه تا صدای دقیق مشخص بشه. ممکنه در ظاهر مشکلی دیده نشه ولی داخل شافت یا اکسل تاب برداشته باشه اگه خواستین، می تونین بیاین تعمیرگاه رنو وان تا با دستگاههای تخصصی بررسی کنیم که صدا دقیقا از کجاست و قبل از اینکه مشکل جدی تر یا پر خرج تر بشه، حلش کنیم.
موفق و سلامت باشین
سلام یک ماشین ساینا از بغل به چرخ عقب سمت راننده من باسرعت ضربه زد که ظاهرا چیزی نشده بود ولی بعداز مدتی صدایی به گوش میرسه که روز به روز بیشترشد به مکانیکی مراجعه کردم که از همه چرخهابازدیدکردن وگفتن بلبرینگ چرخهاسالمه اما صدایی شبیه شافت داره نظرتونو میخاستم بدونم…. سپاس ودرود سالی پراز شادی براتون آرزومندم
وقتی ضربه از بغل به چرخ عقب وارد میشه، ممکنه بخش هایی مثل شافت عقب، پلوس (اگر داشته باشه)، یا حتی بلبرینگ های داخل دیفرانسیل دچار آسیب بشن، حتی اگه ظاهری مشکلی دیده نشه. صدای تدریجی که زیاد میشه معمولا نشونه آسیب داخلیه، نه بیرونی.
پیشنهاد ما: حتما شافت و اتصالات عقبی (مثل بوش طبق، توپی چرخ یا اکسل) با دقت بررسی بشن. گاهی هم صدای برخورد یا کشش در هنگام حرکت می تونه از محل قرارگیری چرخ یا خم شدگی محور عقب باشه.
اگه تهران هستی، خوشحال میشیم در تعمیرگاه رنو وان ماشینت رو کامل بررسی کنیم تا دقیق مشخص بشه مشکل از کجاست. خیلی وقتها مشکل به ظاهر کوچیکه، ولی رسیدگی نکردن ممکنه خرج بیشتری درست کنه.