تعمیرگاه تخصصی رنو وان

علائم خرابی اکسل ال 90 (راهنمای کامل عیب یابی و هزینه های تعمیر)

اکسل در خودروی ال ۹۰، نقش سیستم پشتیبانی چرخ را بازی می کند. بنابراین در صورت آسیب دیدن قطعات مربوط به خودرو، تعمیر جلوبندی ال ۹۰ و قطعات آن ضروری است. اگر قطعات اکسل خودرو آسیب دیده باشد، توصیه ما مراجعه به تعمیرگاه تخصصی رنو و  استفاده از تجربه متخصصان رنو وان می باشد...
علائم خرابی اکسل ال 90
فهرست مطالب

48 پاسخ

  1. سلام
    ال90 دارم چرخ عقب لاستیک رو از قسمت داخل ساییده میشه و از قسمت بیرون زودتر داره تموم میشه، به احتمال زیاد به سیم رسیده چه کار باید بکنم راهنمایی می فرمایید؟

  2. سلام دوست عزیز
    اکسل عقب ماشین شما کج شده
    به تعمیرگاه رنو وان مراجعه کنید تا عیب رو به صورت کامل و با ضمانت برطرف کنیم

  3. سلام وقت بخیر خدمت مدیریت تعمیرگاه رنو وان
    خودرو ال90 دارم با ایراد صدای تغ تغ
    انگار دوتا فلز بهم برخورد می کنند صدا از اکسل عقب میاد
    علت از چه چیزی می تونه باشه؟

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بلبرینگ اکسل عقب خودروی شما شکسته که باید تعویض شود
      برای هماهنگی بیشتر با شماره 09174114823تماس بگیرید

      1. سلام میله لوله مانند که در زیر اکسل و ازدوطرف به اکسل جوش خورده در صورت ترک داشتن همان لوله چکار میشه کرد زیاد صدا تغ تغ میکند

        1. اگه این میله ترک برداشته یا صدا میده، این موارد ممکنه باشه:

          ترک روی لوله:
          اگر ترک داشته باشه یا جوشش ترک برداشته باشه، باعث میشه میله تعادل دیگه نتونه اکسل رو محکم نگه داره، در نتیجه:

          ۱ – ماشین عقبش ول میشه
          ۲ – توی دست‌انداز صداهای تق‌تق یا تغ‌تغ می‌شنوی
          ۳ – تعادل ماشین توی پیچ یا بارندگی از بین می‌ره

          خرابی بوش‌ها یا محل اتصال:
          اگه بوش لاستیکی یا محل اتصال دو سر میله خراب شده باشه یا شل شده باشه، صدا تولید میشه و میله کار خودش رو درست انجام نمیده.

          راه‌حل:

          ۱ – جوش دادن مجدد اصلاً پیشنهاد نمیشه، چون جوش معمولی توی این قطعه که دائم تحت فشار جانبی‌ه، جواب نمیده و خطرناکه.
          ۲ – باید میله کامل تعویض بشه با نمونه نو و استاندارد.
          ۳ – همچنین باید بوش‌ها و محل اتصال دو سر میله هم بررسی بشن که لق نباشن.

          🔧 اگه تهران هستین، پیشنهاد می‌ کنیم تشریف بیارین تعمیرگاه رنو وان، ما با دقت این قطعه رو بررسی و تعویض می‌ کنیم، و تنظیمات اکسل و کمک فنر عقب رو هم چک می‌ کنیم تا ماشین‌ تون دوباره بی‌ صدا و خوش‌ فرمان بشه.

          موفق باشین

      2. با سلام. خودرو ال نود من موقعی که سه نفر سوار می کنم در دست اندازها لاستیک عقب با شل گیر سایش داره .سایز لاستیکمم 205-R15-60 هستش. پیش جلوبندی ساز بردم می گه 185 بنداز درست میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. مشکلی که گفتید برای ال نود با لاستیک 205/60R15 کاملاً طبیعیه، چون این سایز از اندازه استاندارد کارخانه (که معمولاً 185/65R15 هست) بزرگ‌ تره، هم از نظر پهنا (عرض) هم از نظر ارتفاع کلی چرخ! وقتی خودرو چند سرنشین داره، مخصوصا در دست‌ انداز یا بار زیاد، ارتفاع کمک‌ فنر پایین میاد و چون لاستیک پهن‌ تره، به شل‌ گیر یا لبه گل گیر ساییده میشه.

          پیشنهاد رنو وان اینه که:

          سایز 185 بندازین تا هم اصطکاک کمتر بشه، هم مصرف بنزین کمتر، و هم فشار روی جلوبندی کاهش پیدا کنه.

          اگه اصرار به نگه‌ داشتن سایز 205 دارین، باید کمک‌ فنر یا فنر عقب تقویت بشه (که هزینه‌ بر و بعضا دردسرساز میشه)

          اگر خواستید بررسی دقیق‌ تری انجام بدین یا کمکتون کنیم برای انتخاب بهترین گزینه، خوشحال می شم تو تعمیرگاه رنو وان کمکتون کنیم. با دستگاه‌ هامون دقیق فاصله و فشار تعلیق رو چک می‌ کنیم.

          موفق باشید

  4. درود بر تعمیرگاه رنو وان
    خیلی ممنون از مطالب و راهنمایی های خوب تون
    انشالله موفق و پیروز باشید

  5. سلام
    درصورت خرابی اکسل عقب کنترل ماشین سر پیچ ها کم می شود درسته؟

  6. سلام
    در صورت خرابی اکسل ال 90 باید تعویض شود یا تعمیر هم می شود؟

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله در صورت خرابی تعمیرگاه رنو وان تعمیر می کند
      برای اطلاعات بیشتر بااین شماره ها تماس بگیرین09174114823

  7. خیلی ممنون که به سوال بنده جواب دادین و درست راهنمایی کردین

  8. سلام
    یکی از شفت های اکسل عقب ال ۹۰ دچار ساییدگی و ترک خوردگی شده ، بعد از بازدید و جوش دوباره این مشکل ظاهر شد ،ایا باید تعویض شود یا اینکه با جوش و خطری ندارد

  9. با سلام و احترام
    ماشین ال90 من در دست اندازه‌ای قسمت عقب آن بسیار ول می‌باشد و همچنین لاستیک‌های عقب که همزمان با لاستیک‌های جلو تعویض شده ساییده شده و به ظاهر به صورت طبیعی و بسیار بیشتر از جلو ساییده شده لطفاً ممنون میشوم که در این خصوص اظهار نظر فرمایید

  10. باسلام من یه خودرو ساندرو دارم که چند وقت پیش یک ۴۰۵ از عقب زد ماشینم چراغ عقب و اکسل عقبو کمک سمت چپ تعویض شد الان گاها احساس می کنم خودرو زیاد نوسان داره مثل زمانی که باد لاستیک ها تنظیم نباشه آیا ممکنه به خاطر تعویض فقط یکی از کمک ها باشه و

      1. با سلام و تشکر از پاسخ های منطقی و صبوری شما.بنده با ال۹۰ که تصادف کردم بعد از تعمیر هر دو ماه یه بار بلبرینگ چرخ عقب رو تعویض میکنم با ز هم مجددا قر قر میکنه.دیگه خسته شدم حدسم اینه اکسل عقب کج شده.چیکار کنم.؟

  11. سلام وقت بخیر
    ماشین ال نود من یک سنگ افتاد زیرش ،،،،اکسل عقبش ضربه دید ،،،از سمت بیرون لاستیک سایی داره هر دو چرخ عقب

  12. سلام ماشین ال۹۰ بنده ازطرف چپ جعبه ضربه شدید خورده که درنمایندگی اکسل عقب ماشین تعویض شده بردم معاینه فنی دستگاه نشان دادمحور عقب ۱۴ میلی کجی دارد وهنگام رانندگی هم علائم خرابی اکسل که شما فرمودید احساس می کنم ایااحتمال کجی اکسل نو وجود دارد ممنون که راهنمایی می فرمایید

    1. سلام وقت بخیر

      اگه اکسل نو بوده ولی دستگاه معاینه فنی کجی ۱۴ میلی نشون داده، چند احتمال وجود داره که باید بررسی بشه

      ۱. اکسل نو ممکنه ایراد تولیدی داشته باشه یا از نوع تعمیری یا بازسازی شده بوده باشه
      ۲. هنگام نصب، اکسل ممکنه درست تراز نشده باشه یا پایه ها کمی جابجا بسته شده باشن
      ۳. ضربه ای که قبلا وارد شده ممکنه باعث تاب برداشتن بخشی از شاسی یا اتصالات اکسل شده باشه و همون باعث اختلاف زاویه شده
      ۴. بعضی وقت ها هم خرابی در بوش ها یا اتصالات کمک فنر باعث میشه محور درست روی دستگاه تنظیم قرار نگیره

      پیشنهاد ما اینه که ماشین رو بیارین رنو وان
      هم اکسل و پایه ها بررسی می شن، هم زاویه چرخ عقب با دستگاه چک می کنیم
      اگر مشکلی باشه، با تنظیم یا اصلاح پایه ها قابل رفعه تا ماشین دوباره صاف و خوش فرمان بشه

  13. سلام. وقتی ماشین سرده ، اگر در دنده یک گاز بدهم و یاا اینکه گاز را ول کنم یک صدای اهن به اهن از عقب ماشین شنیده میشود. اما بعد از اینکه ماشین گرم شد، در زمانی که گاز بدهم (و یا گاز را شل کنم) دیگر صدا ی تقه نمی اید علت چیست؟

    1. با سلام
      جهت راهنمايى دقيق تر با تعميرگاه تخصصى رنو وان تماس حاصل فرماييد.

    2. سلام
      صدایی که وقتی ماشین سرده از عقب میاد و بعد از گرم شدن قطع میشه، معمولا نشون دهنده وجود لقی یا خشکی در یکی از قطعات زیره

      ۱. بوش های اکسل یا میل تعادل در سرما خشک و سفت میشن، تا وقتی گرم نشن صدا تولید می کنن
      ۲. قطعات لاستیکی مثل پایه کمک یا بوش ها وقتی سردن خوب کار نمی کنن و موقع فشار تقه میزنن
      ۳. ممکنه یه قطعه مثل کمک یا میل موج‌گیر کمی لق باشه و فقط در زمان سرد بودن و جمع شدن قطعات صدا بده
      ۴. صدای فلز به فلز می‌تونه از بست اگزوز، قلاب زاپاس یا یکی از اتصالات شل باشه که وقتی ماشین گرم میشه منبسط میشن و صدا قطع میشه

      پیشنهاد می کنیم ماشین رو بیارین رنو وان تا در حالت سرد بررسی بشه
      چون خیلی از این صداها فقط وقتی مشخص میشن که ماشین هنوز گرم نشده

  14. با سلام و احترام

    ال 90 من ، هنگام ترمز گیری یا حرکت آهسته از عقب سمت راست صدا ایجاد می شود. خصوصا در دست اندازها.
    بوشهای اکسل را تعویض کردیم رفع نشد.

    لطفا راهنمایی فرمایید
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیر
      اگه بعد از تعویض بوش های اکسل هنوز از عقب سمت راست صدا میاد، مشکل می تونه از یکی از موارد زیر باشه

      ۱. کمک فنر عقب سمت راست خراب شده یا خوب بسته نشده
      ۲. میله تعادل زیر اکسل ترک داره یا لق شده
      ۳. اتصالات چرخ عقب یا لنت ها لقی دارن و موقع ترمز تق تق می کنن
      ۴. ممکنه اکسل موقع نصب دقیق تنظیم نشده باشه

      پیشنهاد می کنیم خودرو رو بیارین رنو وان تا سیستم عقب کامل بررسی بشه
      با یه بررسی تخصصی میشه مشکل رو دقیق پیدا و برطرف کرد

  15. با سلام
    چند سال پیش از طرف راست با جدول برخورد داشتم که رینگهای عقب و جلو شکست . با وجود تعویض رینگها و اکسل عقب و کمک فنر هنوز چرخ عقب در دست اندازها به طرفین لگد میزند و خودرو بصورت کلی تعادل خوبی ندارد و در دست اندازهای ریز و حرکت بر روی شن موجود بر روی جاده آسفالت (حتی مقدار کم) حالت شناور دارد و از عقب به طرفین منحرف میشود. لاستیکهای جلو و لاستیک عقب سمت راست نیز از بیرون سایش زیادی دارند.
    لطفا در این مورد راهنمایی فرمائید. با سپاس

    1. برخوردی که از سمت راست داشتی و باعث شکستگی رینگ و تعویض اکسل شده، به احتمال زیاد باعث تاب برداشتن شاسی یا پایه های اکسل هم شده. این مورد باعث میشه زاویه چرخ ها به هم بخوره و ماشین توی دست انداز یا جاده خیس از عقب بلغزه یا تعادلش رو از دست بده

      اینکه گفتی چرخ عقب توی دست انداز به طرفین لگد میزنه و لاستیک سمت راست جلو و عقب ساییدگی داره، نشون میده زوایای چرخ هنوز دقیق تنظیم نشده. همچنین ممکنه بوش ها یا اتصالات اکسل و کمک فنرها هم شل یا خراب باشن که خودش دلیل مهمی برای این مشکل هاست.

      پیشنهاد ما اینه که حتما ماشین بیاد تعمیرگاه رنو وان تا با دستگاه زاویه های چرخ تنظیم بشه، اتصالات عقب و شاسی بررسی بشه و کمک ها از نظر فنی چک بشن
      با یه تنظیم و بررسی کامل، ماشین دوباره نرم و خوش فرمان میشه و دیگه اون حالت شناور یا انحراف عقب رو حس نمی کنی

  16. سلام.من ال 90 دارم .تصادف کردم و اکسل + 2 تا کمک عقب رو تعویض کردم ،لاستیک ها هم بالانس کردم .ولی توی دست انداز عقب ماشین ول هستش و میلرزه مخصوصا هنگامی که بارندگی هستش ماشین عقبش سر میخوره و خیلی ترسناک هستش لطفا میشه بگین مشکل از چی هستش

    1. سلام و ممنون که مشکلت رو با ما در میون گذاشتی
      با توضیحاتی که دادی، احتمال خیلی زیاد مشکل از یکی یا ترکیبی از موارد زیره:

      دلایل احتمالی لرزش و سر خوردن عقب ال ۹۰ بعد از تعویض اکسل و کمک‌ ها:

      ۱ – نصب نادرست اکسل یا تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها (زاویه چرخ عقب / ترک‌زاویه):
      بعد از تعویض اکسل، اگر زوایای چرخ دقیق تنظیم نشده باشه (مخصوصاً زاویه toe و camber)، باعث ناپایداری شدید، لرزش و سر خوردن توی جاده خیس میشه.

      ۲ – کمک فنرهای بی‌کیفیت یا نامناسب:
      اگر کمک‌ ها جنس نامرغوب یا ضعیف باشن، جذب ضربه به‌ خوبی انجام نمیشه و خودرو توی دست‌انداز شناور میشه. این حالت توی بارندگی خطرناک‌ تر هم میشه.

      ۳ – بوش‌ های اکسل یا میل تعادل خراب یا درست بسته نشده:
      اگه بوش‌ ها یا اتصالات بین اکسل و شاسی لق باشن، باعث لرزش و جابجایی غیرعادی عقب ماشین میشه.

      ۴ – تنظیم نبودن فشار باد یا کیفیت لاستیک‌ ها:
      حتی اگه لاستیک بالانس شده باشه، اگر فشار باد زیاد باشه یا لاستیک‌ ها کهنه و خشک باشن، در بارندگی چسبندگی از دست میره و عقب ماشین سر می‌ خوره.

      راهکار پیشنهادی:

      پیشنهاد می‌کنیم ماشین حتما توسط یه تعمیرگاه تخصصی زیر دستگاه تنظیم زوایای چرخ عقب بره، کمک‌ ها و بوش‌ ها چک بشه، و فشار باد و برند لاستیک بررسی بشه! توی تعمیرگاه رنو وان این کارها رو با دستگاه دقیق انجام می‌ دیم و مطمئن می‌ شیم ماشین‌ تون نه فقط سالم، بلکه کاملا ایمن و خوش‌ دست باشه، اگه مایل بودین وقت بررسی براتون رزرو کنیم، در خدمتتون هستیم…

  17. سلام
    میله داخل اکسل عقب ال نود شکسته .چندبار جوش دادم فایده نداشته. صدای تق تق هنگام رد شدن از دست انداز از عقب میاد. لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام و وقتتون بخیر 🌟
      مشکلی که گفتین خیلی مهمه، چون میله داخل اکسل عقب (که ممکنه منظور همون میله تعادل یا Panhard باشه)، نقش حیاتی در پایداری و صدای سیستم تعلیق عقب داره.

      ⚠️ وقتی این میله چند بار جوش خورده و دوباره شکسته، نشون میده که:

      ۱ – محل جوش دیگه استحکام لازم رو نداره
      ۲ – قطعه تحت فشار زیادیه
      ۳ – احتمال داره بوش‌ ها یا اتصالات دیگه هم آسیب دیده باشن

      صدای تق‌تق موقع رد شدن از دست‌ اندازها یکی از نشونه‌ های همین مشکله، چون میله دیگه نمی‌ تونه اکسل رو تو جای خودش نگه‌ داره و باعث ضربه‌ زدن قطعات به هم میشه.

      پیشنهاد ما:

      جوش دادن مجدد دیگه راه‌ حل نیست. حتما باید میله تعادل سالم و نو جایگزین بشه. همچنین لازمه که بوش‌ ها و محل اتصال دو طرف میله هم بررسی بشن. اگه تهران هستین، خوشحال می‌ شیم بیاین تعمیرگاه رنو وان تا به‌ صورت تخصصی قطعه‌ رو تعویض و سیستم عقب رو بازبینی کنیم تا صدای تق‌تق و ناپایداری کامل برطرف بشه.

      سلامت و ایمن برونید

  18. سلام و درود فراوان به رنو وان میله زیر اکسل شکسته جوش زدم آیا ایرادی ایجاد میکنه

    1. سلام و درود به شما دوست عزیز 🌟
      ممنون که به رنو وان اعتماد دارین 🙏

      در مورد جوش دادن میله زیر اکسل (که بهش میله تعادل یا پنهاد هم می‌گن) باید بگیم:

      بله، ایراد ایجاد می‌ کنه، چون این میله نقش مهمی در پایداری و کنترل خودرو، مخصوصا سر پیچ‌ ها و هنگام عبور از دست‌ انداز داره. جوش دادن معمولی:

      ۱ – ممکنه استحکام کافی نداشته باشه
      ۲ – تو فشار زیاد، دوباره بشکنه
      ۳ – باعث لقی یا حرکت اضافی اکسل بشه که نتیجش میشه ناپایداری و احساس لغزش در پیچ‌ ها

      پیشنهاد ما اینه که میله تعادل رو تعویض کنین و از قطعه‌ استاندارد استفاده کنین تا خیال‌تون از نظر ایمنی راحت باشه. اگر دوست داشتین، می‌ تونین بیاین تعمیرگاه رنو وان تا قطعه مناسب براتون نصب کنیم و تنظیمات تعلیق رو هم چک کنیم تا ماشین مثل روز اول نرم و خوش‌دست بشه
      در خدمتتون هستیم

  19. سلام ل۹۰ دارم میله زیر اکسل شکسته جوش زدم آیا ایرادی ایجاد میکنه سر پیچ تعادل ندارم آیا میشه از این باشه، با تشکر

    1. سلام و ممنون که مشکلتون رو دقیق مطرح کردین
      بله، شکستن و جوش دادن میله زیر اکسل (میله تعادل یا Panhard rod) می‌ تونه کاملا دلیل از بین رفتن تعادل خودرو در پیچ‌ ها باشه! این میله وظیفه داره اکسل عقب رو در مرکز نگه داره و جلوی حرکت جانبی زیاد رو بگیره. وقتی جوش می‌ خوره:

      ۱ – استحکام اولیه از بین میره
      ۲ – جوش معمولی نمی‌ تونه نیروهای جانبی رو خوب تحمل کنه

      در سرعت بالا یا پیچ تند، حس شناور بودن یا کشیده شدن ماشین به یک سمت کاملاً طبیعیه پیشنهاد می‌کنیم حتما میله تعادل رو تعویض کنین و از قطعه سالم و استاندارد استفاده کنین. جوشکاری این قطعه اصلاً راه حل مطمئنی نیست، چون مستقیما با پایداری و ایمنی ماشین در ارتباطه. اگه خواستین بررسی تخصصی انجام بدیم، توی تعمیرگاه رنو وان در خدمتتون هستیم تا سریع و دقیق مشکل رو حل کنیم. حفظ تعادل ماشین خیلی مهمه، مخصوصاً برای سرنشینا

      موفق باشین و با اطمینان رانندگی کنین

  20. سلام یه ماه پیش یه ماشین از بغل زدبه چرخ عقب سمت راننده ماشین من… ازاونوقت کم کم صدای ماشین زیادشد مثل صدای چهارشاخ قدیم پیکان… نظرشمارومیخواستم بدونم آیا از اکسله؟باتشکر

    1. سلام، وقتتون بخیر و ممنون بابت توضیح دقیقی که دادین

      با توجه به اینکه ضربه مستقیم به چرخ عقب سمت راننده خورده و صدا کم‌ کم بیشتر شده، کاملا محتمله که آسیب به بخش‌ هایی مثل:

      ۱ – اکسل عقب یا پیچیدگی اون
      ۲ – توپی چرخ یا بلبرینگ داخلی
      ۳ – شافت عقب یا محل اتصال اون به دیفرانسیل

      وارد شده باشه! صدایی که شبیه صدای چهارشاخ پیکانه، معمولا نشونه‌ ایراد در شافت یا محل چرخش قطعات متصل به چرخ هست، نه صداهای معمول جلوبندی.

      پیشنهاد ما اینه که ماشین حتما روی جک بالا بره و چرخ عقب هم با دست چرخونده بشه تا صدای دقیق مشخص بشه. ممکنه در ظاهر مشکلی دیده نشه ولی داخل شافت یا اکسل تاب برداشته باشه اگه خواستین، می‌ تونین بیاین تعمیرگاه رنو وان تا با دستگاه‌های تخصصی بررسی کنیم که صدا دقیقا از کجاست و قبل از اینکه مشکل جدی‌ تر یا پر خرج‌ تر بشه، حلش کنیم.

      موفق و سلامت باشین

  21. سلام یک ماشین ساینا از بغل به چرخ عقب سمت راننده من باسرعت ضربه زد که ظاهرا چیزی نشده بود ولی بعداز مدتی صدایی به گوش میرسه که روز به روز بیشترشد به مکانیکی مراجعه کردم که از همه چرخهابازدیدکردن وگفتن بلبرینگ چرخهاسالمه اما صدایی شبیه شافت داره نظرتونو میخاستم بدونم…. سپاس ودرود سالی پراز شادی براتون آرزومندم

    1. وقتی ضربه از بغل به چرخ عقب وارد میشه، ممکنه بخش‌ هایی مثل شافت عقب، پلوس (اگر داشته باشه)، یا حتی بلبرینگ‌ های داخل دیفرانسیل دچار آسیب بشن، حتی اگه ظاهری مشکلی دیده نشه. صدای تدریجی که زیاد میشه معمولا نشونه‌ آسیب داخلیه، نه بیرونی.

      پیشنهاد ما: حتما شافت و اتصالات عقبی (مثل بوش طبق، توپی چرخ یا اکسل) با دقت بررسی بشن. گاهی هم صدای برخورد یا کشش در هنگام حرکت می‌ تونه از محل قرارگیری چرخ یا خم‌ شدگی محور عقب باشه.

      اگه تهران هستی، خوشحال میشیم در تعمیرگاه رنو وان ماشینت رو کامل بررسی کنیم تا دقیق مشخص بشه مشکل از کجاست. خیلی وقت‌ها مشکل به‌ ظاهر کوچیکه، ولی رسیدگی نکردن ممکنه خرج بیشتری درست کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *