خودروی رنو ساندرو به دلیل استهلاک مناسب و قطعات فنی مشترک با خانواده ال 90، به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شده است. بسیاری از قطعات فنی این خودرو با مدل هاچ بک کراس آن یعنی استپ وی یکسان است، هرچند این دو مدل تفاوت های مشخصی نیز با یکدیگر دارند (برای اطلاعات بیشتر به مقاله تفاوت ساندرو و استپ وی مراجعه کنید). یکی از قطعات مصرفی و مهم در سیستم انتقال قدرت این خودرو، گردگیر پلوس است که به دلیل موقعیت قرارگیری و فشار کاری، به شدت در معرض فرسودگی قرار دارد. این قطعه به ظاهر ساده، در واقع نگهبان یکی از حیاتی ترین بخش های انتقال قدرت، یعنی پلوس (CV Joint) است. نادیده گرفتن سلامت آن می تواند از یک تعمیر جزئی و ارزان، به یک تعویض قطعه گران قیمت و چالشی در ایمنی رانندگی تبدیل شود. در این مقاله، ما به عنوان یک مرکز تخصصی، به شما نشان خواهیم داد که چرا صدای “تق تق” فرمان، هشداری است که باید فورا جدی بگیرید.
اهمیت پلوس در خودروی شما، به اندازه اهمیت مفاصل زانو و مچ پا در بدن انسان است. این قطعه وظیفه دارد نیروی چرخشی موتور و گیربکس را با زاویه ای منعطف به چرخ ها منتقل کند تا شما بتوانید همزمان با گاز دادن، فرمان را نیز بچرخانید. این مفصل مکانیکی برای عملکرد بی نقص، به دو چیز نیاز دارد: روانکاری مداوم (گریس مخصوص) و محافظت در برابر آلودگی. وظیفه هر دوی اینها بر عهده همان قطعه لاستیکی ارزان قیمتی به نام گردگیر پلوس ساندرو است. در مجموعه بهترین تعمیرگاه رنو تهران، ما با درک عمیق از این مکانیزم، خدمات فوق تخصصی تعمیر و تعویض این قطعه حیاتی را با هدف حفظ ایمنی و جلوگیری از هزینه های سنگین ارائه می دهیم.
صدای تق تق فرمان ساندرو: اولین آژیر خطر!
این شایع ترین، واضح ترین و البته خطرناک ترین نشانه ای است که می توانید از خودروی خود دریافت کنید.
این صدا دقیقا چیست و چرا ایجاد می شود؟
تصور کنید هنگام دور زدن کامل، مثلا در یک دوربرگردان یا هنگام خروج از پارک، صدایی ریتمیک، فلزی و شبیه به “تق، تق، تق” از سمت چرخ های جلوی خودرو می شنوید. این صدا، فریاد کمک خواهی “کله پلوس” یا همان مفصل خارجی (Outer CV Joint) خودروی شماست. علت ایجاد این صدا، از بین رفتن گریس داخل مفصل و بروز ساییدگی و خوردگی در ساچمه ها و قفسه داخلی آن است. زمانی که شما فرمان را می چرخانید، این ساچمه ها در مسیرهای آسیب دیده جابجا شده و این صدای تق تق را تولید می کنند. در این مرحله، دیگر کار از کار گذشته و گردگیر شما مدت ها پیش پاره شده است.
چرا پارگی گردگیر پلوس به این فاجعه ختم می شود؟
گردگیر پلوس (CV Boot) یک قطعه لاستیکی آکاردئونی است که حجم مشخصی از گریس مخصوص نسوز را درون خود نگه می دارد. این قطعه به مرور زمان به دلیل سرما، گرما، چرخش مداوم و برخورد سنگریزه ها، خشک شده و دچار پارگی یا ترک های ریز می شود. به محض ایجاد اولین سوراخ، دو اتفاق همزمان رخ می دهد:
اول، گریس حیاتی داخل آن به دلیل نیروی گریز از مرکز به بیرون پاشیده می شود (که معمولا به صورت لکه های سیاه و چرب در داخل رینگ و پشت لاستیک دیده می شود).
دوم، آب، گرد و خاک و شن وارد مفصل می شوند. این ترکیب، یک سمباده مرگبار را تشکیل می دهد که در عرض چند هفته، مفصل دقیق و صیقلی پلوس را تخریب کرده و به مرحله تولید “صدای تق تق” می رساند.
فراتر از صدای تق تق: دیگر علائم خرابی پلوس ساندرو
اگرچه صدای تق تق مربوط به پلوس سر چرخ (خارجی) است، اما سیستم انتقال قدرت شما یک پلوس دیگر نیز دارد که علائم خرابی آن متفاوت است.
لرزش خودرو هنگام شتاب گیری (خرابی پلوس داخلی)
اگر هنگام شروع حرکت و شتاب گیری، لرزشی غیرعادی را در اتاق یا فرمان احساس می کنید که این لرزش با رها کردن پدال گاز قطع یا کم می شود، به احتمال زیاد شما با خرابی پلوس داخلی (سمت گیربکس) مواجه هستید. این مفصل که وظیفه انتقال نیرو در راستای عمودی (بالا و پایین رفتن چرخ) را دارد، در صورت خرابی باعث ایجاد لرزش در راستای افقی می شود. این لرزش نه تنها آزاردهنده است، بلکه در بلندمدت می تواند به دسته موتورها و حتی خود گیربکس نیز آسیب وارد کند.
پاشش گریس در داخل گلگیر
این یک علامت نیست، بلکه یک فرصت طلایی است! اگر هنوز صدایی نمی شنوید اما مکانیک شما در حین بازدید یا سرویس دوره ای ساندرو، به شما اطلاع می دهد که گردگیر پلوس پاره شده و گریس به اطراف پاشیده است، شما بسیار خوش شانس هستید. این یعنی مفصل پلوس شما هنوز سالم است و می توان با یک هزینه بسیار اندک، تنها با تعویض گردگیر و تزریق گریس نو، آن را برای ده ها هزار کیلومتر دیگر نجات داد. این اقدام، هوشمندانه ترین کاری است که می توانید برای خودروی خود انجام دهید.
پیشگیری یا درمان؟ تفاوت هزینه یک تصمیم هوشمندانه
در مورد پلوس ساندرو، دو سناریو وجود دارد که تفاوت هزینه آنها از زمین تا آسمان است:
سناریوی اول: پیشگیری (هزینه پایین)
شما در بازدید دوره ای متوجه پارگی گردگیر می شوید (قبل از شروع صدا).
- اقدام: مراجعه به تعمیرگاه، باز کردن پلوس، شستشوی کامل مفصل با بنزین، بررسی سلامت ساچمه ها، تزریق گریس نسوز اصلی و نصب گردگیر پلوس اصلی ساندرو با بست های فلزی استاندارد.
- نتیجه: حفظ پلوس فابریک و گران قیمت خودرو و پرداخت هزینه ای بسیار جزئی.
سناریوی دوم: درمان (هزینه بسیار بالا)
شما صدای “تق تق” را می شنوید و به آن بی توجهی می کنید.
- اقدام: ادامه رانندگی تا جایی که صدا شدیدتر شده یا در موارد حاد، پلوس قفل کرده یا “می بُرد” و خودرو از حرکت باز می ایستد.
- نتیجه: نیاز به تعویض کامل کله پلوس یا در موارد بدتر، تعویض کل شفت پلوس. هزینه ای حداقل ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از سناریوی اول.
آیا خرابی پلوس می تواند خطرناک باشد؟
بله، بسیار زیاد. خرابی پلوس تنها یک مشکل صوتی آزاردهنده نیست.
خطر قفل شدن فرمان
در موارد بسیار حاد، خرابی مفصل و شکستن قفسه داخلی می تواند منجر به قفل شدن ناگهانی چرخ در حال حرکت یا در هنگام دور زدن شود که نتیجه آن از دست دادن کامل کنترل خودرو است.
خطر در راه ماندن
شکستن کامل پلوس به معنای قطع شدن کامل انتقال قدرت به چرخ است. در این حالت، خودروی شما حتی اگر موتور روشن باشد و دنده درگیر، از جای خود حرکت نخواهد کرد و شما را در وسط جاده یا اتوبان رها می کند.
آسیب به گیربکس
لرزش های ناشی از خرابی پلوس داخلی، فشار مضاعفی را به کاسه نمد خروجی گیربکس وارد کرده و می تواند باعث نشتی روغن گیربکس شود. این موضوع در خودروهای اتوماتیک می تواند مقدمه ای برای خرابی های بسیار پرهزینه تر در سیستم تعمیر گیربکس ساندرو باشد.
تحلیل هزینه تعمیر پلوس ساندرو: چرا قیمت ها متفاوت است؟
هزینه تعمیر پلوس ساندرو به شدت به این بستگی دارد که کدام قطعه نیاز به تعویض دارد. در جدول زیر، تحلیل کاملی از گزینه های مختلف تعمیراتی ارائه شده است.
| نوع خدمت / تعمیر | توضیحات و قطعات مصرفی | سطح هزینه | نکته بسیار مهم |
|---|---|---|---|
| تعویض گردگیر پلوس (پیشگیری) | شامل گردگیر اصلی + گریس نسوز + بست فلزی + اجرت | پایین | اقتصادی ترین و هوشمندانه ترین راه حل (فقط قبل از به صدا افتادن) |
| تعویض کله پلوس (سر چرخ) | شامل کله پلوس کامل + گردگیر + گریس + بست + اجرت | متوسط رو به بالا | رایج ترین تعمیر پس از شنیدن صدای “تق تق” هنگام دور زدن. |
| تعویض پلوس کامل (شفت + داخلی + خارجی) | شامل تعویض کل میله پلوس از سمت گیربکس تا چرخ | بسیار بالا | معمولا زمانی که پلوس داخلی (سه شاخ) یا خود شفت آسیب دیده باشد. |
| تعویض گردگیر پلوس داخلی | شامل گردگیر سمت گیربکس + گریس + بست + اجرت | پایین | این گردگیر کمتر خراب می شود اما بازرسی آن ضروری است. |
چرا رنو وان انتخاب نهایی برای تعمیر پلوس ساندرو است؟
تعمیر پلوس یک فرآیند تخصصی است که به ابزار دقیق و قطعات استاندارد نیاز دارد. استفاده از گردگیر متفرقه و ارزان، باعث خشکی و پارگی مجدد در کمتر از چند ماه می شود. استفاده از گریس نامناسب، توانایی روانکاری در دماهای بالا را نداشته و باعث خرابی مفصل می شود. بست های کمری پلاستیکی یا فلزی نامناسب، به سرعت شل شده و باعث نشت مجدد گریس می شوند. ما در تعمیرگاه تخصصی رنو ساندرو خود، با وسواس کامل، تنها از گردگیرها و گریس اصلی رنو و بست های فلزی استاندارد استفاده می کنیم تا از کیفیت و دوام تعمیرات اطمینان کامل داشته باشیم.
سوالات متداول در مورد تعمیر پلوس ساندرو
۱. آیا پلوس ساندرو با ال 90 یکی است؟
بله، در اکثر مدل ها، مجموعه پلوس و گردگیرهای ساندرو (دستی و اتوماتیک) با تندر ۹۰ کاملا یکسان و مشترک است.
۲. آیا پلوس ساندرو و استپ وی با هم تفاوت دارند؟
خیر، این دو خودرو از نظر فنی در بخش پلوس و سیستم انتقال قدرت کاملا مشابه هستند و تمام قطعات و روش های تعمیر آنها یکسان است.
۳. اگر فقط گردگیر پاره شده باشد، آیا نیاز به تعویض پلوس است؟
خیر، تا زمانی که پلوس به صدا نیفتاده باشد، به هیچ وجه نیازی به تعویض آن نیست. فقط کافیست مفصل شستشو داده شده و با گردگیر و گریس نو، مجددا مونتاژ شود.
۴. آیا پلوس خراب قابل تعمیر است؟
خیر، مفصل پلوس (کله پلوس) در صورت خرابی و به صدا افتادن، به دلیل ایجاد خوردگی در سطح ساچمه ها و رینگ، قابل تعمیر نیست و باید به طور کامل تعویض شود.
۵. علت لرزش فرمان در سرعت های بالا چیست؟ آیا از پلوس است؟
لرزش در سرعت های بالا (۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر) معمولا به دلیل بالانس نبودن چرخ ها یا خرابی در سیستم جلوبندی است. لرزش ناشی از پلوس معمولا در هنگام شتاب گیری اولیه رخ می دهد.
۶. “سه شاخ پلوس” چیست؟
سه شاخ پلوس، بخش اصلی مفصل پلوس داخلی (سمت گیربکس) است. خرابی این قطعه یکی از دلایل اصلی لرزش خودرو هنگام شتاب گیری است.
۷. اگر به صدای تق تق بی توجهی کنم چه می شود؟
ادامه رانندگی با پلوس خراب، ریسک شکستن کامل مفصل و قفل شدن چرخ یا از دست دادن ناگهانی انتقال قدرت (در راه ماندن) را به همراه دارد.
۸. آیا پلوس سمت راننده و شاگرد با هم فرق دارند؟
بله، طول میله پلوس (شفت) در دو سمت متفاوت است (معمولا سمت راست بلندتر است)، اما کله پلوس و گردگیرها در بسیاری از مدل ها مشابه هستند.
۹. آیا رنو وان خدمات تعمیر پلوس را گارانتی می کند؟
بله، ما هم اصالت قطعات استفاده شده (گردگیر، گریس و کله پلوس) و هم کیفیت نصب و مونتاژ را به صورت کتبی گارانتی می کنیم.
۱۰. آدرس تعمیرگاه تخصصی پلوس ساندرو شما کجاست؟
ما در غرب تهران واقع شده ایم و دسترسی آسانی برای تمام شهروندان تهرانی داریم. برای دریافت آدرس دقیق و مسیریابی می توانید با ما تماس بگیرید.
