خودرو ها در زندگی مردم بسیار پر کاربرد هستند و نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد قطعات داخلی خودرو ها به علت اصل نبودن خرابی های فراوانی دارند یکی از این قطعات ترموستات است که کاربرد های فراوانی دارد ترموستات در تنظیم درجه حرارت موتور نقش مهمی دارد و آن را در حدود ۸۵ درجه نگه می دارد. خرابی ترموستات رنو یکی از مهم ترین مشکلات خودرو ها است که ما در این مقاله به این مشکل پرداخته ایم جهت اطلاعات بیشتر در ادامه با رنو وان همراه باشید.
ترموستات خودرو چیست؟
ترموستات یکی از اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور است که جریان مایع خنک کننده را بین رادیاتور و موتور تنظیم می کند. در حالی که ممکن است اندازه آن کوچک باشد (در کف دست شما قرار می گیرد)، وظیفه آن برای ماندن موتور شما در دمای کارکرد مطمئن بسیار مهم است. گرمای بیش از حد برای مدت زمان طولانی، و در نهایت می توانید با یک بلوک موتور ترک خورده یا واشر سر منفجر شده مواجه شوید (اصولاً دو حالت بدترین حالت).
اگر ترموستات عمل نکند چه اتفاقی می افتد؟
در میان نشانههایی که نشان میدهند ترموستات کار نمیکند، موتوری است که بیش از حد معمول داغ میشود یا به شدت کار میکند، یا بخاری کابین که برای ایجاد هوای گرم کافی فلاپ میشود. ترموستات معیوب ممکن است باعث چراغ چک موتور نیز شود. از آنجایی که این علائم میتواند توسط سایر موانع ایجاد شود، کل سیستم خنککننده (از اجزای اصلی گرفته تا واشرهای کوچک) باید قبل از تصمیمگیری برای تغییر ترموستات توسط یک مکانیک حرفهای بررسی شود.
عمر مفید ترموستات رنو
خرابی ترموستات رنو زیاد است! اما می توان انتظار داشت که به طور متوسط هر ۸ تا ۱۰ سال یک بار ترموستات خودرو خود را تعویض کند. با این حال، در حالی که بسیار نادر است، بی سابقه نیست که یک ترموستات در شرایط ایده آل، بسیار بیشتر از این دوام داشته باشد.
ترموستات ماشین چگونه عمل میکند؟
ترموستات خود به عنوان یک سوپاپ عمل می کند که برای باز و بسته شدن نسبت به دما کاربرد دارد. ترموستاتها طوری طراحی شدهاند که در دمای خاصی باز میشوند که سازنده خودرو آن را بهینه میداند. این دما از یک مدل خودرو به مدل دیگر متفاوت است. هنگامی که ترموستات بسته می شود، مایع خنک کننده فقط در داخل خود موتور و تمام وسایل مربوطه به گردش در می آید و به طور کلی رادیاتور را دور می زند. این به موتور اجازه میدهد خیلی سریعتر از آنچه در غیر این صورت ممکن بود به دمای ایدهآل برسد.
علائم خرابی ترموستات رنو
خرابی ترموستات رنو اغلب با علائم مختلفی همراه است، که برخی از آنها ماهیتی بسیار شدیدتر از سایرین دارند. تشخیص این علائم می تواند هنگام تلاش برای رفع مشکل در دست مفید باشد
1.دمای عملیاتی نامنظم
یکی از شایع ترین علائم خرابی ترموستات، دمای نامنظم کار است. گیر کردن ترموستات بسته باعث افزایش دمای موتور می شود، در حالی که ترموستات باز گیر کرده باعث خنک شدن موتور می شود.
2.کمبود گرمای کابین
ترموستاتی را که در حالت باز کار نمی کند، اغلب با کمبود گرمای کابین تشخیص می دهند. این زمانی اتفاق می افتد که مایع خنک کننده موتور نمی تواند دمای هسته گرمکن کافی را فراهم کند.
انواع ترموستات خودرو
ترموستات معمولی
این نوع ترموستاتها که توسط یک فنر تشکیل شدهاند، با داشتن الکل در داخل مشخص میشوند و در نتیجه مکانیسم خود را با فراریت و نه از طریق انبساط مایع به کار میاندازند. هنگامی که مایع خنک کننده به دمای بالا می رسد، یک انتقال مایع به بخار وجود دارد که فنر را منبسط می کند.
ترموستات از نوع مومی
عنصر اصلی آن یک موم حصاردار است که از نظر حرارتی منبسط و در تماس با مایع خنک کننده است. مکانیسم آن بر اساس گسترش است. این موم با رسیدن به دمای مشخصی ذوب می شود و کپسول را منبسط می کند و دریچه ای را باز می کند که جای خود را به مایع خنک کننده می دهد. با سرد شدن، دوباره منقبض می شود و مکانیسم بسته می شود.
تعویض ترموستات خودرو
از آنجایی که ترموستات ها بسیار ساده هستند، معمولاً با افزایش سن بد نمی شوند. در واقع، اگر به نظر می رسد که کار می کند، احتمالاً نیازی به ترموستات جدید نیست. با این حال، اگر در حال انجام تعمیرات دیگر سیستم خنک کننده هستید، مانند تعویض شیلنگ خنک کننده و یا رادیاتور در خودرویی که چندین سال در خدمت بوده است، می تواند ایده خوبی باشد که همزمان ترموستات را برای آرامش تعویض کنید. ذهن این امر به ویژه در صورتی صادق است که شیلنگ بالایی در حال برداشتن باشد، زیرا بسیاری از ترموستات ها در آنجا قرار دارند. اگر نیاز به تعویض رادیاتور یا هر واشر یا شلنگی در سیستم خنک کننده خود دارید، ممکن است بخواهید از مکانیک خود بپرسید که آیا باید همزمان ترموستات خود را تعویض کنید یا خیر.
بهترین درجه ترموستات ماشین چند است؟
برای هر ماشینی یک درجه ترموستات مشخصی باید در نظر گرفت اما متاسفانه برای همه ماشین این مقدار مشخص را در نظر نمی گیرند. البته به نوع ماشین ها هم بستگی دارد برای مثال ماشین های ساخت امریکا و ماشین های مسابقه ای تعیین بهترین درجه برای آنها کار سختی می باشد. برای ماشین رنو درجه های ۷۵ و ۸۳ تقریبا از همه درجات بهتر هستند . زیرا اگر این درجات به خوبی تعیین نشوند موجب خرابی ترموستات رنو میشوند.
ترموستات رنو با دمای بالا
درجه دمای ترموستات ماشین در کارخانه های ساخت تعیین می شود. اگر این دما بالا و پایین شود برای ماشین ضرر های زیادی می تواند به عمل بیاورد. به خصوص اگر دما به بالا برود. در تمامی ماشین ها اگر دمای ترموستات آنها بالا و پایین شود خب ضرر دارد اما در ماشین های رنو باید خیلی حواسمان بیشتر جمع شود. چون میتواند به خرابی ترموستات رنو کمک کند.
خراب شدن ترموستات خودرو رنو
خرابی ترموستات رنو یکی از شایع ترین مشکل ها برای این ماشین ها است. ترموستاتها در فصل های سرد کمک های زیادی به موتور می کند. زیرا موتور ماشین باید همیشه دارای دمای استانداردی باشد. اما اگر ترموستات ها به خوبی عمل نکنند موتور خودروها سریع تر به تعمیر می افتند. همانطور که در بالا بیان شد ما همیشه باید درجه حرارت ترموستات ها را به خوبی تعیین کنیم.
تعویض ترموستات رنو
ترموستات ها به علت های زیاد خراب می شوند و باید آنها را تعویض کرد. اما ما میتوانیم با در نظر گرفتن استاندارد هایی از خرابی ترموستات رنو جلوگیری کنیم. اما به هر حال ما مجبور میشویم آنها را تعویض کنیم برای همین مراحل تعویض ترموستات را باید دانست. مراحل تعویض ترموستات عبارتاند از:
- منتظر بمانید تا موتور خودرو کاملا خنک شود
- باز کردن درب رادیاتور
- نصف مایع خنک کننده را تخلیه کنید
- جایگاه ترموستات را از موتور جدا کنید
- ترموستات خراب را جدا کرده و ترموستات نو را جایگذاری کنید.
اگر به هر صورت نتوانستید تعویض ترموستات رنوی خود را انجام دهید نگران نباشید در نمایندگی مجاز رنو وان به راحتی می توانید توسط کارشناسان و مهندسین RenoOne این کار را با اطمینان انجام دهید.