در بیشتر موارد، ترمزهای دستی خودروی شما نیازی به تنظیم ندارند، زیرا اکثر سیستمهای ترمز دستی رنو مجهز به مکانیزم خودتنظیمی هستند. با این حال، پس از مدتی، نیاز به تعمیر ترمز دستی رنو و تنظیم دستی خواهد شد. اکثر سیستمها شامل یک کابل یا میله کنترل، یک نوار اکولایزر، کابلها یا میلههای کاربردی، مکانیزم تنظیم و یک پدال یا اهرم هستند. از قدیم الایام، در بدو تولد خودرو، ترمز دستی رنو همان ترمز سرویس و به شکل کفشک ترمز از نوع دوچرخه بود که مستقیماً چرخها را قفل میکرد. به مرور زمان ترمز سرویس (یا ترمز پایی) به عنوان یک عنصر مستقل شناخته شد
ترمز دستی یا ترمز اضطراری یک وسیله ایمنی فعال است که باید به طور منظم بررسی گردد. در این پست نکاتی در مورد روش تنظیم ترمز دستی رنو به شما ارائه می شود.
ترمز دستی رنو چیست؟
ترمز دستی وسیلهای مستقل است که توسط کنترلهای مکانیکی کار می کند. از دیگر وظایف این وسیله حیاتی جابجایی وسیله نقلیه را در حالت ساکن قفل و اجازه حرکت در شیبها را بدهد و در زمان لازم به عنوان یک ترمز اضطراری عمل نماید. همانطور که در آیین نامه بزرگراه تعریف شده است، وسیله نقلیه باید مجهز به دو دستگاه ترمز مستقل برای توقف و ثابت نگه داشتن وسیله نقلیه باشد.
عملکرد ترمز دستی رنو
ترمز دستی روی هر دو چرخ یک محور (جلو یا عقب) عمل میکند، از یک اهرم کنترل متصل به دو کابل تشکیل شده که به عناصر ترمز چرخها اجازه می دهد تا فعال شوند. ترمز دستی رنو دارای دستگاه تنظیم دستی و اتوماتیک است و میتواند مستقیماً روی عناصر ترمز عمل کند:
- کولیس
- پد و دیسک
- کفشک (عناصر ترمز قرار گرفته روی چرخ ها)
ترمزهای دستی برقی در بسیاری از خودروهای مدل قدیمی نصب میشوند. این شامل یک پیوند مکانیکی بوده که توسط قانون اجباری شده است (که از نظر فنی میتواند بدون آن انجام شود).
انواع تنظیم و تعمیر ترمز دستی رنو
تنظیم ترمز دستی با سایش قطعات اصطکاکی باعث افزایش حرکت اهرم ترمز دستی میشود.
چگونه ترمز دستی رنو را رگلاژ کنیم؟ (تعمیر ترمز دستی رنو)
۱ – تنظیم دستی: این یک سیستم با پیچ تنظیم است که روی کابل یا دستگاه اتصال قرار دارد و تنظیم اهرم ترمز دستی را ممکن میکند.
۲ – تنظیم خودکار:
- برای ترمزهای درام، فاصله ثابت کفشکها را توسط سیستمی از اهرمها و پنجهها تضمین میکند.
- برای ترمزهای دیسکی، این وسیلهای است که در کالیپر ترمز ادغام شده است و ضربه پیستون را با توجه به سایش لنتها جبران میکند.
روش تنظیم ترمز دستی
معمولاً در هر سرویس تنظیم ترمز دستی رنو بررسی میشود و در صورتی که ضربه اهرم ترمز دستی بیش از حد زیاد باشد، این بررسی در دو مکان انجام می شود:
- زیر شاسی: برای دسترسی به مکانیزم تنظیم که از یک میله رزوه ای قابل تنظیم تشکیل شده است، نیاز به مداخله در زیر خودرو دارد، که به ندرت روی هر کابل چرخ تنظیم میشود.
- در محفظه سرنشین: در این حالت، پیچ تنظیم نزدیک به اهرم ترمز دستی قرار دارد که اغلب نیاز به برداشتن جزئی یا برداشتن کنسول مرکزی دارد.
روش تنظیم ممکن است خاص باشد لذا لازم است در تمام موارد، دستورالعمل های زیر کاملا رعایت شود:
- بررسی کنید که چرخها قفل نشده باشند، اهرم ترمز دستی آزاد شده باشد و خودرو روی زمین باشد.
- کارایی ترمز دستی اعمال شده را بررسی کنید: هر دو چرخ باید قفل باشند.
- بسته به خودرو، تنظیم را بین ۳ تا ۶ شکاف قفل اهرم ترمز تنظیم کنید.
تنظیم ترمز دستی روی کالیپر
در خودروهایی که با دستگاهی که بر روی کالیپر ترمز دستی عمل میکند، فاصله ترمز دستی مستقیماً در کالیپر تنظیم میشود که در بالای دیسک ترمز و در مجاورت دیفرانسیل قرار دارد. بنابراین برای رگلاژ کردن ترمز دستی رنو یک تنظیم کابل وجود دارد که باید انجام شود. این طرح رایج ترین بوده و در بسیاری از خودروها یافت میشود. علیرغم تنظیم خوب ترمز دستی رنو، ممکن است ترمز همچنان به درستی کار نکرده بنابراین نیاز است تا لنت های رنو روا سریع تر تعویض نمایید.
زمان تعویض لنت ترمز دستی در رنو
تعویض لنت ترمز دستی تقریباً به همان روشی که لنت ترمز اصلی انجام میشود باید تعویض شود. اگر وسیله نقلیه شما نیاز به تعمیر داشت، هنگام نصب لنتها باید مراقب باشید که فاصله در حد قابل قبولی باشد (به دفترچه راهنمای تعمیرات کارخانه مراجعه کنید). اگر قصد دارید تعویض لنت شما بدون مشکل و خرابی انجام شود کافیست به تعمیرگاه رنو (RenoOne) مراجعه کرده و یا با شماره های درج شده تماس بگیرید و کارشناسان ما شما را راهنمایی نمایند.
علت سفتی ترمز دستی در ماشین رنو چیست؟
همانطور که میدانید، ترمز دستی در خودروها بسیار مهم است، بنابراین اگر احساس میکنید سفت شده باید فوراً این مشکل برطرف نمایید. خبر خوب این است که شل کردن ترمز دستی خیلی سخت نیست.
مرحله ۱
موتور را روشن کنید و پدال ترمز را چندین بار فشار دهید تا کفشکهای ترمز به طور کامل در درام ترمز قرار گیرند. سپس موتور را خاموش کنید.
مرحله ۲
با استفاده از جک کف خودرو از قسمت عقب، خودرو را بالا بیاورید تا زمانی که لاستیکها از سطح زمین بالاتر بیاید، سپس خودرو را روی دو پایه جک نگه دارید و چرخهای جلو را قفل کنید.
مرحله ۳
ترمز دستی را سه درجه فشار دهید. هنگامی که روی پدال ترمز دستی پا میگذارید یا اهرم ترمز روی کنسول وسط را میکشید.
مرحله ۴
میله یا یوک اکولایزر ترمز دستی را در اطراف بخش میانی قسمت زیرین خودرو قرار دهید. یوک اکولایزر دو کابل ترمز را که به ترمزهای لاستیک عقب متصل می شوند نگه می دارد.
گام ۵
مهره قفلی روی اکولایزر را با استفاده از آچار باز کنید. در برخی از مدلها، نوار اکولایزر این مهره قفل را ندارد! در عوض، هر کابل ترمز در هر انتها (در کنار نوار اکولایزر) دارای یک گیره چرخان است.
مرحله ۶
مهره تنظیم را با یک آچار یا گیرههای چرخان با دست یا یک جفت انبر مفصل لغزنده بچرخانید تا از شلی اضافی روی کابل ترمز خلاص شوید.
مرحله ۷
هر دو لاستیک عقب را با دستان خود بچرخانید. باید حس کنید که کفشک های ترمز کمی به سمت درام ترمز کشیده میشوند. اگر نه، به تنظیم مهره یا گیرهه همانطور که در مرحله بالا توضیح داده شد ادامه دهید. سپس مهره قفل را ببندید و به قسمت کنترل ترمز دستی رنو بروید. با انجام تمام این مراحل باید ترمز دستی خودروی شما تنظیم شده باشد.
یک پاسخ
سلام، خیر
لنت ترمز دستی با چرخهای عقب یکی است.