عمدتاً خودروی رنو در بازار به فروش میرسد و دو نوع گیربکس دارد گیربکس دستی و اتومات رنو. فناوریهای مختلف از انواع گیربکس در نوع اتوماتیک نیز وجود دارد. در چنین شرایطی رانندگی با این خودرو آسان به نظر می رسد اما این نکته را نباید فراموش کرد در کنار مزایا معایبی هم دیده می شود! در ادامه با ۳ عیب بزرگ این نوع گیربکس ها آشنا می شویم.
این خودروها نسبت به خودروهای با گیربکس دستی قیمت بیشتری دارند. قیمت آن بسته به نوع و تکنولوژی متغیر خواهد بود. طبق برآوردهای صنعت، ۱۷/۳ درصد از خودروهای فروخته شده در اکثر کشورها در سال ۲۰۱۹ دارای گیربکس اتوماتیک بودند، این افزایش خیره کننده در مقایسه با سال ۲۰۱۱ است که بازار گیربکسهای خودرو تنها ۱/۴ درصد بود! در حالی که گیربکس دستی به دلیل مقرون به صرفه بودن هنوز در جهان طرفداران زیادی داشته و بنا به دلایلی استفاده از آن در بسیاری از کشورها کاهش یافته است.
یکی از دلایل اصلی، افزایش سرعت گیربکس اتوماتیک، و سهولت در رانندگی است، عدم وجود دنده و کلاچ نه تنها یادگیری رانندگی را آسانتر، بلکه سریعتر میکند.
معایب دنده اتوماتیک رنو
اگرچه افزایش سرعت و راحتی در رانندگی دو عامل مهم در گیربکس اتوماتیک به شمار می رود اما ممکن است معایبی هم داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:
نگهداری دنده اتوماتیک رنو
برای رفع ایراد در دنده این خودرو باید بیش از عیب گیربکس دستی هزینه کرد! (هزینه سرویس و نگهداری آن بالاست)
سفت بودن گیربکس اتوماتیک رنو
ممکن است در گیربکس این خودروها کمبود نرمی احساس کنید. با این حال، بسته به فناوری گیربکس اتوماتیک متفاوتی که در خودروهای مختلف استفاده میشود، تجربه ممکن است متفاوت باشد. با این حال، اکنون نرمی زیادی در فناوری های جدید دیده میشود.
عادت رانندگی
افرادی که با رنو دستی رانندگی میکنند در رانندگی با ماشینهای اتوماتیک دچار مشکل هستند و همین مشکل در کسانی که ماشینهای اتوماتیک رانندگی میکنند نیز دیده میشود. در خودروی دستی راننده باید دنده را عوض کند و خود خودروی دنده اتوماتیک این کار را تنظیم می کند.
مبدل گشتاور گیربکس دستی و اتومات رنو
مبدل گشتاور یک شاهکار مهندسی و قدیمی ترین نوع گیربکس اتوماتیک است. مبدل گشتاور استفاده از کلاچ را حذف و از دو توربین استفاده میکند که یکی به موتور و دیگری به گیربکس متصل است.
با استفاده از سیال بین هر دو توربین، توان از توربین موتور به توربین انتقال منتقل میشود. مبدلهای گشتاور به اندازه گیربکس دستی کارآمد هستند، با این حال، قیمت آنها گران است.
مزایای گیربکس دستی و اتومات رنو
راحتی – با حذف کلاچ و دنده یک مبدل گشتاور به راننده سهولت رانندگی و راه اندازی و توقف بدون دردسر خودرو را میدهد.
ضرب گشتاور – مبدلهای گشتاور در شروع، گشتاور زیادی میدهند، به این معنی که میتوانید سریعتر و نرمتر شتاب بگیرید.
لغزش بی نهایت کلاچ – لغزش کلاچ دستی میتواند کلاچ را بی فایده بسوزاند، اما در مبدل گشتاور اینطور نیست، که میتواند تقریباً به طور نامحدود تا حدی بدون آسیب بلغزد.
انتقال کولر – به دلیل سیالی که قطعات متحرک مبدل گشتاور را در بر می گیرد، گرمایش انتقال کاهش مییابد.
گیربکس دستی و اتومات رنو
گیربکس دستی و اتومات رنو یک گیربکس اتوماتیک است که از یک محرک و یک رایانه داخلی برای تعیین دنده در دور موتور استفاده میکند. با این گیربکسها باید از آن برای انتخاب حالت درایو استفاده کنید.
پس از درگیر شدن، بنشینید و به راحتی رانندگی کنید، کلاچ را فشار میدهد و دنده را برای شما تعویض میکند. گیربکس نسبتاً نرم است، با این حال، ممکن است هنگام تعویض دندهها به طور خودکار در حین تعویض دنده بالا و پایین، یک تکان خفیف احساس کنید.
گیربکس دستی و اتومات رنو یک سیستم انتقال مقرون به صرفه است و می توان آن را در خودروهای دیگری مانند تاتا نکسون، ماروتی سوزوکی واگن R، هیوندای گرند i10 Nios و بسیاری دیگر یافت.
مزایای گیربکس دستی و اتومات رنو
راحتی رانندگی – دندهها به طور خودکار بدون دخالت شما تعویض میشوند.
راندمان – از آنجایی که رایانه داخلی زمان دقیق تعویض دنده را بر اساس دور موتور پیشبینی میکند، مصرف سوخت مناسبی خواهید داشت.
حالت دستی – برخی از گیربکسها حالت دستی نیز دارند، بنابراین در صورت نیاز، اگر احساس میکنید رانندگی خیلی آسان شده است، همیشه میتوانید از آن استفاده کنید.
نوع گیربکس در رنو را چگونه تشخیص دهیم؟
گیربکس دستی و اتومات رنو نوع جدیدی از گیربکس است. در این نوع گیربکس ضرایب دنده به طور مداوم بسته به سرعت خودرو تغییر میکند.
این کار توسط دو قرقره مخروطی شکل انجام میشود که توسط یک تسمه به هم متصل میشوند که بسته به نسبت دنده مورد نیاز سرعت، وزن، شیب و کاهش، قطر را با حرکت با هم یا از هم جدا میکند.
این گیربکس بسیار کارآمد است زیرا سعی میکند دور موتور در دقیقه (RPM) را ثابت نگه دارد در حالی که خودرو با سرعتهای مختلف حرکت میکند.
مزایای گیربکس دستی و اتومات رنو
تعویض سریع تر – چیدمان دندهها در گیربکس دستی و اتومات رنو امکان تعویض فوق العاده سریع و روان دندهها را فراهم میکند.
مسافت پیموده شده بهتر – تعویض سریع و دقیق دندهها باعث مسافت پیموده شده بهتر میشود.
گیربکس اتوماتیک CCV
گیربکس متغیر پیوسته یا CVT نوع جدیدی از گیربکس اتوماتیک است. در این نوع گیربکس نسبت دندهها به طور مداوم بسته به سرعت خودرو تغییر میکند.
این کار توسط دو قرقره مخروطی شکل انجام میشود که توسط یک تسمه به هم متصل میشوند که بسته به نسبت دنده مورد نیاز سرعت، وزن، شیب و نزول، قطر را با حرکت با هم یا از هم جدا می کند.
گیربکس اتوماتیک DCT
گیربکس دو کلاچه/گیربکس دنده مستقیم – DCT/DST
گیربکس دنده مستقیم یا گیربکس دو کلاچه از دو کلاچ برای تعویض خودکار دندهها استفاده میکند. دندههایی که در گروههای زوج و فرد 1 3 5 و 2 4 6 قرار می گیرند توسط دو کلاچ مجزا کار میکنند.
این آرایش دنده برخلاف AMT و گیربکس دستی از اتلاف نیرو جلوگیری میکند زیرا دندهها از قبل درگیر و به محض رسیدن به یک دور دنده آماده استقرار هستند. گیربکس DSG/DCT عملکرد روان و کارآمدی را ارائه میدهد و در خودروهای سطح بالا قابل مشاهده است.
مزایا
تعویض سریع تر – چیدمان دندهها در گیربکس DSG امکان تعویض فوق العاده سریع و روان دندهها را فراهم میکند.
مسافت پیموده شده بهتر – تعویض سریع و دقیق دندهها باعث مسافت پیموده شده بهتر میشود.
نحوه عملکرد دنده دستی رنو
گیربکس دستی هوشمند جدیدترین نوع در گیربکس اتوماتیک است. این گیربکس بر خلاف سایر گیربکسها، شامل تعویض دستی دندهها، البته بدون کلاچ است. هنگامی که میله دنده حرکت میکند، یک محرک، کلاچ را بر اساس بازخورد سنسورها درگیر میکند. دقیقاً مانند گیربکس دستی، راننده کنترل تعویض دنده و مصرف سوخت را در دست دارد.
گیربکس اتوماتیک AMT
گیربکس دستی خودکار یا AMT یک گیربکس اتوماتیک است که از یک محرک و یک کامپیوتر داخلی برای تعیین دنده در کدام دور موتور استفاده می کند. با AMT ها یک انتخابگر وجود دارد که باید از آن برای انتخاب حالت درایو استفاده کنید.
حتی میزان مصرف سوخت دنده اتومات و دستی به نوع خودرو و کارایی آن نیز بستگی دارد.
برای خرید و تعویض گیربکس دستی و اتومات رنو میتوانید به مجموعه رنو وان مراجعه و با متخصصین این مجموعه مشورت کنید و کمک بخواهید.
نتیجه گیری
نوع خرید و استفاده از گیربکس دستی و اتومات رنو به نیاز شما بستگی دارد، اگر برای یک تجربه رانندگی آرام و دلپذیر تلاش می کنید، CVT گیربکسی است که باید انتخاب کنید، اما اگر به دنبال عملکرد هستید، DSG بهترین است. بهره وری سوخت در ذهن شماست، سپس مبدل گشتاور، AMT و آخرین، iMT گزینههای خوبی هستند. گیربکس اتوماتیک رانندگی بسیار آسانی دارد و هر کسی میتواند از آن استفاده کند. هر کسی که گواهینامه رانندگی معتبری داشته باشد میتواند یک وسیله نقلیه دنده اتوماتیک رانندگی کند.
2 پاسخ
سلام خسته نباشین
روغن استفاده شده در گیربکس های دنده ای و اتومات متفاوت است؟؟
سلام دوست عزیز
بله
در گیربکس های دنده ای از روغن واسگازین و در گیربکس های اتومات از روغن ATF استفاده میشود.