علت کشیدن فرمان ال 90، مسئله ی درگیری ذهن انسان می باشد. گاهی در سرعت های بالا یا هنگام ترمز گیری و یا گاز دادن ممکن است، متوجه کشیدن فرمان ال 90 به یک سمت شویم. 2 در نهایت به نتیجه ای جز خستگی منجر نخواهد شد. در ادامه به انواع علت کشیدن فرمان ال نود، می پردازیم. همچنین خواهیم دید که علت های کشیده شدن فرمان به سمت چپ و راست چیست؟
چرا فرمان ال 90 هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می شود؟
هنگام رانندگی، ممکن است در مسیر های صاف و هموار بخواهید لحظاتی فرمان را رها کنید، که در این موقعیت احساس می کنید، ماشین به چپ و یا راست متمایل می شود. مسائلی که باعث این مورد می شود، از علت کشیدن فرمان ال نود می باشد.
علت کشیده شدن فرمان ال 90 به یک سمت
دلیل کشیدن فرمان به چپ و راست ال 90، بسیار میباشد که عموما به مشکلات جلوبندی خودرو مربوط میگردد. از مهم ترین دلایل گیج زدن و کشیدن فرمان ال 90 به طرفین، مشکل در تنظیمات جلوبندی است.
فرمان تنظیم نشده
از جمله علائم خرابی جلوبندی خودرو، تنظیم نبودن فرمان می باشد که در مواقع پیچیدن بر سر پیچ ها خود را نشان می دهد و خودرو به یک سمت کشیده می شود. برخی با کنترل به موقع، بسیار موفق به جلوگیری از تصادفات عمل می کنند. سیستم های فرمان های خودرو های مخلتف با هم متفاوت هستند؛ به طوری که مدت زمان نیازمندی سرویس و تنظیم شدن آن ها با هم متفاوت است.
فرسودگی لاستیک ها
فرسودگی لاستیک ها از ساییدگی و استفاده طولانی مدت از آن ها ناشی می شود. در این صورت، لاستیک ها صاف و بدون آج می شوند. در این حالت، ساییدگی لاستیک ها، علت کشیدن فرمان به سمت راننده و یا خلاف آن است. جالب است بدانید که در موارد بسیار، با تعویض لاستیک ها مشکل برطرف خواهد شد.
جهت چرخش غلط در لاستیک ها
اگر در عوض کردن لاستیک ها، جهت آن ها به اشتباه بسته شود؛ باعث کشیدن فرمان و انحراف خودرو می شود. پس از عوض کردن لاستیک ها، در صورت مشاهده این مورد، حتما و بلافاصله به تعمیرگاه برگشته و این موضوع را با متخصص این کار، مطرح کنید؛ تا فکر اساسی در این حوزه صورت پذیرد. گفتیم که علت کشیدن فرمان ال نود بسیار است، پس ابتدا اطمینان پیدا کنید که لاستیک ها در جهتی بسته شده اند که در هنگام حرکتِ رو به جلو، فلش قرار گیری آن ها، رو به جلو باشند. در غیر این صورت، اگر جهت فلش آن درست بود و باز هم فرمان کشیده شد، مشکل از جای دیگری ست.
وجود مشکل و عیب در جلو بندی خودرو
جلوبندی اتومبیل، نقش بسیار زیادی در حفظ تعادل خودرو به هنگام حرکت و به ویژه زمان عبور از دست انداز ها و فرو رفتگی های زمین دارد. این بخش مهم کمک می کند که موقع عبور از سطح های نا هموار، لرزش به کابین انتقال نیابد و آسایش سر نشنیان را به هم نزند. آسیب به جلو بندی از جمله رایج ترین مشکلات ضربه خوردن شاسی ها در حین حرکت است، که بر اثر افتادن خودرو در چاله ها، دست انداز ها و تصادف ها، منجر به کشیده شدن فرمان می شود. به طوری که می توان گفت که این مورد یکی از علت گیج زدن ال 90 در دست انداز است.
تنظیم نبودن باد لاستیک ها و عدم بالانس چرخ ها
از علت کشیدهشدن فرمان ال نود، عدم تنظیم باد لاستیک ها است. این موضوع سبب عدم تعادل چرخ های می شود. اگر میزان باد یکی از لاستیک ها با دیگری تفاوت داشته باشد، یکی از چرخ ها جلوتر از دیگری حرکت می کند. در چنین مواقعی، خودرو به چپ یا راست گرایش پیدا می کند.
علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گیری
از جمله مواردی که بسیار دیده می شود، کشیده شدن فرمان ال 90 به یک سمت به هنگام ترمز گیری است. از مهم ترین آن، می توان به تمام شدن لنت های یک چرخ اشاره کرد. به طور کلی، عدم تعادل در سیستم ترمز، از دلیل کشیده شدن فرمان به یک طرف به هنگام ترمز گیری، است. این مطلب، علت کشیدن فرمان ال 90 در سرعت پائین هم هست. از جمله پر احتمال ترین دلایل این مشکلات، مربوط به لنت، سیلندر و دیسک ترمز است.
تمام شدن لنت یک طرف
در صورتی که لنت یک طرف، زودتر از لنت سمت دیگر تمام می شود، سبب انحراف و کشیده شدن فرمان می شود. به همین دلیل است که می گویند، لنت ترمز های هر دو چرخ بر روی یک محور، باید با هم و به صورت جفت عوض شوند. در مواقعی که لنت یکی از طرفین، زودتر از دیگری فرسوده شود، خودرو بخاطر دیر درگیر شدن لنت ها، به سمت لنت بهتر، کشیده می شود و حرکت به طور مستقیم، صورت نمی پذیرد. به عبارتی دیگر:
علت کشیدن فرمان ال 90 به سمت راست -> اتمام لنت سمت چپ
علت کشیدن فرمان ال 90 به سمت چپ -> اتمام لنت سمت راست
خرابی پمپ اصلی ترمز
وجود ایراد در پمپ ترمز خودرو، از جمله علت کشیدن فرمان ال نود می باشد. در این هنگام، ترمز یک از چرخ ها به خوبی کار نمی کند و این عدم تعادل، خودرو را به یک طرف می کشد.
دیسک های چرب و روغنی
در صورتی که سیلندر ترمز، نشتی داشته باشد، دیسک چرخ ها را چرب و گریسی می کند. دیسک چرخ چرب و روغنی، در هنگام ترمز کردن، سبب لغزش لنت بر روی دیسک و گرایش خوردو به یک سمت می شود.
تاب برداشتن یا خش دار شدن دیسک ترمز
اگر دیسک های ترمز خودرو، بشکند، تابیده شوند و یا خراش های عمیق بردارد، توزیع یکسان و یکنواخت نیروی ترمز بر روی چرخ ها اعمال نمی شود و در نتیجه خرابی دیسک ترمز به بار می آورد. این امر باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت می شود.
گیر بودن یا گیر پاژ کردن سیلندر ترمز یک سمت
گیر پاژ کردن یا گیر بودن سیلندر یک سمت، به دلیل گیر بودن ترمز دیر عمل می کند. این موضوع باعث می شود که فرمان به سمت مخالف کشیده شود و یا این که لنت بعد از فشرده شدن پدال ترمز، دیرتر از حالت معمول، به حالت عادی خود بر می گردد، فرمان هم به همان سمت کشیده می شود.
علت کشیده شدن فرمان در گاز دادن
علت کشیدن فرمان ال 90 هنگام گاز دادن، مشکلی ست که به حین گرفتن گاز و شتاب گرفتن، اتفاق می افتد. در این موارد، به جای مستقیم حرکت کردن اتومبیل، به راست یا چپ تمایل پیدا می کند. معمولا به دلیل تنظیم نبودن چرخ ها این مورد نمایان می شود که با متعادل کردن و تنظیم آن ها، این مورد رفع خواهد شد. باد کم لاستیک ها و یا تنظیم نبودن فرمان، ممکن است سبب این علت شود. در این صورت با افزایش سرعت خودرو، در جهت خلاف کشیده می شود. از جمله خطرناک ترین مورد حساب می شود.
سخن پایانی
در این مقاله با انواع علت کشیدن فرمان ال نود، آشنا شدید. همان طور که گفتیم، تعدادی از موارد و علل، توسط خود راننده، قابل شناسایی و رفع هستند. به یاد داشته باشید که در صورت وجود هر نوع مشکلی در مورد کشیده شدن فرمان، به تعمیرگاه تخصصی ال ۹۰ مراجعه کرده و یا با شماره ۰۹۱۷۴۱۱۴۸۲۳ تماس بگیرید، از پشت گوش انداختن سلامت و جان و عزیزان خود و یا دیگران، خودداری کنید.
8 پاسخ
درود
ممنون بابت مطالب و تجربه خوبتون که در اختیار می گذارید
خودرو بنده فرمان سمت راست می کشد مزاحم تون میشم که عیب ماشین بنده رو برطرف کنید.
سلام، خوشحال میشیم در خدمتتون باشیم
سلام وقت بخیر
خودروی ال 90 دارم بعد تعویض لاستیک جلو خودرو به سمت راست می کشد میزان فرمان هم زدم تنظیم باد هم کردم ولی باز هم فرمان می کشد به نظر شما مشکل از چی می تونه باشه؟
سلام دوست عزیز
مشکل شما از لاستیک می باشد وزن لاستیک ها با هم یکسان نیست
شما لاستیک ها را چپ و راست کنید اگر درست نشد لاستیک ها رو تعویض کنید
با سلام و سپاس از مطالب جامع و خوبتون.
ماشین من یک تندر ۹۰مدل ۹۰ هستش که جدیدا دچار مشکلی شده که تا این لحظه کسی ازش سر در نیاورده و امیدوارم شما بتونید کمک کنید.
ماشین در سرازیریها و مخصوصا سرپیچها در حین کنترل سرعت و ترمز گیری و رها کردن ترمز تعادلش به هم میخوره بطوریکه پس از رها کردن ترمز، ماشین یک حرکت زیکزاکی میره و اگه سفت فرمانو نگیرم چپ میشه، بخصوص وقتی جهت پیچ جاده به سمت راست باشه انحرافش شدیدتره!
دوتا دیسک چرخ جلو و هر چهار تا کمک رو تعویض کردم ولی مشکل حل نشد، لاستیکها هم تقریبا سالمن، جلوبندی رو هم چک کردم گفتن مشکل از جلوبندی نیست! واقعا گیج شدم دیگە نمیدونم چکار کنم. ممنون میشم اگە راهنمایی کنید
سلام دوست عزیز
خواهش می کنم.
برای برظرف کردین مشکل جلوبندی می بایست بررسی شود. برای این منظور به تعمیرگاه رنو وان مراجعه نمایید.
با سلام. سپاس بابت مطلب مفیدتون.
مدتیه ماشینم مشکلی مشابه با آنچه در این مطلب ارائه کردید داره، با این تفاوت که بیشتر در سر پیچها و مخصوصا سرازیری این مشکل نمود پیدا میکنه، به این طریق که موقع کم کردن سرعت بعد از نیش ترمز، به محض اینکه ترمز رو رها میکنم ماشین تعادلش بهم میخوره و منحرف میشه و بعد دو سه ثانیه دوباره برمیگرده، طوری که هر لحظه امکان چپ شدنش هست.
هر چهارتا کمک و دیسک چرخهای جلو رو عوض کردم ولی تغییری نکرد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چون هرجا رفتم سر در نیاوردن که مشکل از کجاس
سلام دوست عزیز
خواهش میکنم.
برای برظرف کردین مشکل جلوبندی می بایست بررسی شود. برای این منظور به تعمیرگاه رنو وان مراجعه نمایید.