تعمیرگاه تخصصی رنووان

علت بالا رفتن آمپر آب ال 90 و روشن شدن شش ردیف آمپر (عیب یابی کامل)

یکی از رایج ترین دلایل بالا رفتن آمپر آب ال ۹۰، خرابی ترموستات است. این قطعه وظیفه دارد دمای موتور را کنترل کند و مسیر جریان آب را باز یا بسته کند. اگر ترموستات در دمای مناسب باز نشود، گردش آب در موتور متوقف می شود و دمای موتور بالا می رود. علائم خرابی ترموستات شامل افزایش سریع دمای موتور، دیر گرم شدن بخاری یا نوسان عقربه آمپر است. در صورت مشاهده چنین علائمی، راننده باید خودرو را به تعمیرگاه تخصصی رنو ببرد تا ترموستات بررسی شود. رنو وان به عنوان تعمیرگاه مجاز رنو در تهران غرب، توصیه می کند که ترموستات هر چند سال یک بار تعویض شود تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود.
تعمیر موتور ال ۹۰
فهرست مطالب

76 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید بابت مطالب خوبتون
    خودرو بنده مدل ۹۱ ایران خودرو هست خیلی دمای آب آن بالا می ره با کولر داخل شهر خوب هست و فقط در سربالایی با دنده های ۴ یا ۵ با کولر خصوصا بالا میره که به فرمایش شما مربوط به سیم کشی خودرو می باشه ، کدام قسمت سیم کشی را باید تعویض کنیم و از کجا تهیه کنیم که رفع عیب بشود؟

      1. درود.
        از نظر فنی ممکن است بفرمایید اتصال بدنه ضعیف چطور میتواند باعث گرم شدن موتور خودرو شود؟ متشکرم

        1. درود بر شما 🌹

          سوال خیلی خوبی پرسیدی چون به ظاهر «اتصال بدنه» ربطی به دمای موتور نداره، ولی در عمل ارتباط مستقیم داره. ماجرا اینجوریه:

          وقتی اتصال بدنه ضعیف باشه (منفی اصلی باتری یا کابل منفی بین موتور و اتاق مقاومت پیدا کنه)، جریان اجزای الکتریکی مجبور میشه از مسیرهایی عبور کنه که برای این کار طراحی نشدن → مثل کابل‌های نازک‌تر یا حتی از طریق دسته‌سیم‌های جانبی. این مقاومت اضافه، هم باعث افت ولتاژ میشه هم تولید گرما.

          حالا چرا موتور به اصطلاح «داغ» میشه؟

          فن رادیاتور درست کار نمیکنه: چون ولتاژ لازم به موتور فن نمی‌رسه، فن کندتر از حد معمول میچرخه و خنک‌کاری کم میشه.
          سنسور دمای آب/ECU سیگنال اشتباه میگیرن: ECU بر اساس ولتاژ سنسور کار میکنه. وقتی زمینش خوب نباشه سنسور دمای بالاتری گزارش میده یا دستور اشتباه برای پاشش سوخت و درگیر کردن فن میده، در نتیجه موتور بیشتر جوش میاره.
          پمپ بنزین ضعیف میشه: پمپ تحت بار ولتاژ کمتر میگیره، مخلوط هوا-سوخت رقیق میشه، دمای کار موتور بالا میره.
          اتصال ضعیف خودش گرما تولید می‌کنه: مقاومت بالا در بدنه می‌تونه واقعاً داغی به صورت موضعی بسازه و حتی سوکت‌ها و کابل‌ها رو بسوزونه.

          پس اتصال بدنه ضعیف گرچه به نظر مستقیم با موتور ربط نداره، ولی عملاً باعث میشه «ابزار خنک‌کاری» و «سنسورها» درست کار نکنن و همین موضوع به افزایش دما ختم میشه.

          اگر جایی دیدی ماشین بی‌دلیل جوش میاره یا چراغ دما الکی روشن میشه، یکی از اولین جاهایی که باید چک بشه همین کابل‌های منفی و اتصال بدنه‌ست

      2. سلام ، ماشین بنده ال نود پارس خودرو مدل ۹۴ هست ، ماشین تقریبا ۶ ماه پیش در سربالایی جوش آورد که مشکل ترموستات داشت و با تعویض برطرف شد الان که وارد فصل بهار شدیم خودرو توی ترافیک یا جاهایی که یذره گاز میدی و خیلی حرکت نمیکنه دمای آبش از حالت معمولی دیجیتال که ۴ تا چراغ روشن ۳ تا می‌ره بالاتر و تو یه مدت کوتاه ۲۰ ثانیه ای میاد پایین ، تابستون سال پیش با اینکه هوا گرم تر بود اما همیشه روی ۴ تا چراغ ثابت بود ، ممنون میشم اگه راهنمایی کنید مشکلی چی می‌تونه باشه؟

        1. سلام 🌹

          توضیحت خیلی خوب بود. اینکه دمای آب در ترافیک یا حرکت کم بالا میره تا سه خط بیشتر و بعد سریع برمی‌گرده پایین، نشونه‌ی اینه که سیستم خنک‌کاری کار خودش رو می‌کنه اما با یک تاخیر یا نوسان. چون قبلاً تابستون ثابت بوده، الان این رفتار غیرعادیه.

          دلایل محتمل:

          فن دور کند → اگر دیر وارد مدار بشه یا رله/مقاومتش مشکل داشته باشه، آب یهویی داغ میشه، وقتی بالا رفت فن دور تند روشن میشه و سریع پایین میاد.
          سنسور دمای آب ECU → اگر مقدار رو کمی غلط بده، ECU دیر دستور روشن شدن فن می‌ده، همین نوسان به‌وجود میاد.
          هواگیری ناقص مدار آب → وجود حباب گاهی باعث میشه لحظه‌ای دمای حس‌شده بالا بره و بعد با گردش کامل برگرده پایین.
          درپوش منبع انبساط → اگر درست فشار رو نگه نداره هم می‌تونه باعث نوسان دما بشه.

          ✅ پیشنهاد:

          اول مطمئن بشو فن دور کند به‌موقع روشن میشه (معمولاً قبل از این‌که آمپر سه خط بره بالا).
          سنسور دمای آب رو روی دیاگ با دمای واقعی مقایسه کن.
          یک هواگیری اصولی مجدد انجام بده.
          درب منبع انبساط رو هم تست یا تعویض کن چون قطعه ارزونی‌ست و زیاد دردسر میده.

          خلاصه: بیشترین احتمال اینه که فن دور کند درست عمل نمی‌کنه یا سنسور دمای آب خطا میده. برای همین ماشین اول بالا میره، بعد با ورود دور تند سریع پایین میاد.

      1. سلام وقت بخیر.
        خودر ال ۹۰ بنده از شرکت پارس خودرو هست
        چند وقتی هست که در جاده دما پایین میاد و در ترافیک دما از چهار چراغ به شش چراغ میرسه .همچنین شبها وقتی دما شش چراغ میشه با خاموش کردن چراغ ماشین آمپر دما پایین میاد دلیل رو پیدا نکردیم علت چی میتونه باشه.

        1. سلام 🌹

          علائمی که گفتی یعنی نوسان دما متناسب با روشن بودن چراغ‌ها → این دقیقاً نشونه‌ی مشکل برق منفی یا اتصال بدنه هست. وقتی چراغ‌ها روشن میشه، افت ولتاژ روی سیم‌کشی باعث خطای نمایشگر دما میشه؛ برای همین با خاموش کردن چراغ، چراغ‌های آمپر دما هم پایین میاد.

          اما داغ شدن واقعی در ترافیک (۴ چراغ به ۶ چراغ) همزمانی داره با اینکه در جاده دما میاد پایین. این معمولاً دو علت داره:

          فن دور کند کار نمی‌کنه → در ترافیک به موقع فعال نمیشه، دما میره بالا؛ در جاده چون باد می‌زنه دما پایین میاد.
          ترموستات نیمه‌گیر → در سرعت آب خوب جریان پیدا می‌کنه و سرد میشه، ولی در ترافیک گردش کامل نیست.

          ✅ پیشنهادم:

          حتماً کابل‌های منفی باتری تا بدنه و موتور رو بازدید و تمیز کن، مشکل خطای آمپر برطرف میشه.
          بعد عملکرد فن دور کند و ترموستات چک بشه.

          خلاصه: یک بخش برق (اتصال بدنه) نمایشگر رو گول زده، یک بخش مکانیکی (فن یا ترموستات) باعث داغ کردن واقعی در ترافیک میشه.

      2. سلام، با تشکر از مطالبی که ارائه می کنید..خودرو بنده هم هنگام کولر گرفتن از نصف آمپر بالاتر میشه خصوصا در سربالایی ها و از طرفی هم هنگام روشن شدن (فقط در تابستان ها) منظم روشن نمیشه و با ریپ زدن روشن میشه مخصوصا وقتی موتور گرمه…لطفا راهنمایی بفرمایید..با تشکر مجدد

        1. سلام
          بالا رفتن دما با کولر معمولا از فن دور کند یا گرفتگی کندانسور/رادیاتوره. ریپ‌زدن و روشن سخت در گرما هم بیشتر به سنسور کرنک یا سنسور دمای آب ECU برمیگرده. این دو بخش رو اول بررسی کن.

  2. سلام و خسته نباشید بابت مطالب خوبتون
    خودرو بنده مدل ۹۱ ایران خودرو هست خیلی دمای آب آن بالا می ره با کولر داخل شهر خوب هست و فقط در سربالایی با دنده های ۴ یا ۵ با کولر خصوصا بالا میره که به فرمایش شما مربوط به سیم کشی خودرو می باشه ، کدام قسمت سیم کشی را باید تعویض کنیم و از کجا تهیه کنیم که رفع عیب بشود؟ ۰۹۱۲۷۴۹۶۹۵۲

  3. سلام. با اخترام و تشکر از مطالب خوب ارائه شده. ال 90 e2 مدل 1390 چند ماهی است که در گیر بالارفتن امپر اب هستم و تاکنون با تعویض رله های فن و فشنگی اب و شستشوی رادیاتور هنوز مشکل حل نشده به عبارتی امپر اب در حرکت خودرو هیچ مشکلی ندارد ولی به محض ایستادن در ترافیک ظرف مدت 4تا 5 دقیقه ابتدا 2 خانه امپر بالا رفته و اگر ac را روشن نکنم چند دقیقه بعد یک دفعه کل خانه ها امپرروشن میشود. ولی ظاهرا خودرو جوش نمی اورد. چون اب منبع انبساط اصلا کم نمی شود. دیالگ هم هیچ مشکلی نشان نمی دهد. لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. سلام و درود
      اتصال بدنه رو چک بفرمایید
      در غیر این صورت به تعمیر گاه رنو وان مراجعه کنید برای عیب یابی بهتر

  4. باسلام و خسته نباشید
    دور تند فن ال ۹۰ خیلی زود روشن میشه
    رادیاتور رو دادم تمیز کردم
    ترموستات هم عوض کردم
    فن هم رفتم تعمیرگاه گفتن مشکلی نداره
    علت چی می‌تونه باشه ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام 🌹

      زود روشن شدن دور تند فن تو ال۹۰ معمولا سه علت اصلی داره:

      سنسور دمای آب → اگر این سنسور عدد اشتباه به ECU بده، ECU فکر می‌کنه دما بالاست و زودتر دور تند فن رو فعال می‌کنه.
      مشکل در رله یا مقاومت فن → وقتی رله یا مقاومت دچار ایراد باشه، به‌جای اینکه اول دور کند روشن بشه، مستقیم دور تند فعال میشه.
      ورود هوا به سیستم خنک‌کاری → وجود حباب یا هوا در مدار باعث میشه سنسور خطای دما بخونه و فن بی‌موقع روشن بشه.

      ✅ پیشنهاد بررسی:

      سلامت و عدد واقعی سنسور دمای آب رو با دیاگ بخون و با دمای واقعی مقایسه کن.
      تست کن آیا دور کند فن اصلاً روشن میشه یا نه. اگر نه، احتمالا مقاومت یا رله دور کند خراب شده و فن فقط روی دور تند میاد بالا.
      یک هواگیری اصولی از سیستم خنک‌کاری انجام بده.

      خلاصه: بیشترین احتمال خرابی مقاومت یا رله دور کند فن یا اشتباه‌خوانی سنسور دمای آب هست

  5. سلام وقت بخیر
    من یک ال نود مدل 90 دارم
    زمانی که چراغ های خودرو را روشن می کنم آکپر آب بالا می رود و زمانی که کولر می گیرم آکپر آب تا بالاترین درجه می رود و به محض خاموش کردن چراغ و یا کولر به حالت نرمال بر می گردد
    علت از چه می تواند باشد

    1. سلام
      این نشونه‌ی اتصال بد یا ضعف سیم‌کشی و زمین بدنه هست. وقتی کولر یا چراغ‌ها روشن میشن، افت ولتاژ ایجاد میشه و آمپر آب اشتباه بالا میره. کافیست کابل‌های منفی باتری تا بدنه و موتور رو چک و تمیز یا تعویض کنی؛ معمولا مشکل کامل برطرف میشه.

  6. سلام و‌وقت بخیر
    ماشین من مدل91 هست وقتی درحرکت امپر اب4 خونه روشنه ولی ماشین ایست می‌کنه امپر به 6 میرسه و فن دور تند میزنه میخواستم بدونم مشکل از کجاست

    1. سلام
      اینکه در حرکت دما نرماله ولی درجا سریع تا ۶ خونه میره، یعنی فن دور کند کار نمی‌کنه یا مقاومت/رله اون سوخته. چون فقط دور تند روشن میشه و دیر وارد مدار میشه. اول دور کند فن رو چک کن.

  7. سلام و‌وقت بخیر
    ماشین من مدل91 هست وقتی درحرکت امپر اب4 خونه روشنه ولی ماشین ایست می‌کنه امپر به 6 میرسه و فن دور تند میزنه میخواستم بدونم مشکل از کجاست قطعه هاش تعویض شده

    1. سلام
      اگر قطعات تعویض شدن ولی هنوز درجا دما تا ۶ خونه بالا میره، معمولاً دور کند فن کار نمی‌کنه (مشکل از مقاومت یا سیم‌کشی فن) یا سیستم هواگیری ناقص داره. این دوتا اول باید دقیق بررسی بشن.

  8. سلام
    ماشین من ال90 مدل 94 هست که جدیدا توی سرعت 110 به بالا امپر میکشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام
      بالا رفتن دما در سرعت زیاد معمولاً از نشتی ریز رادیاتور یا گرفتگی پره‌ها، ضعف واترپمپ یا نیمه‌گیر بودن ترموستاته. اگر فن درست کار میکنه، اول رادیاتور و واترپمپ رو دقیق چک کن.

  9. سلام و درود
    خودرو من ال ۹۰ مدل ۹۶ پارس خودرو هست که از تابستان سال گذشته با کارکرد مداوم و طولانی کولر آمپر آب بالا رفته و واقعا برای من دردسر ساز شده.اتصال بدنه روی باطری گذاشتم و رادیاتور رو تعویض کردم و واترپمپ و ترموستات و باطری رو تعویض کردم ولی مشکل حل نشد.با توجه به اینکه میفرمایید سیم کشی ضعیفی دارند این خوردو ها چاره کار برطرف کردن مشکل این خودرو دقیقا چیست؟ضمن اینکه من ساکن شهر شیراز هم هستم و تا حالا تعمیرکاری نتونسته این مشکل رو برطرف کنه!

    1. سلام و درود بر شما 🌹
      خیلی عالیه که تا این حد منظم قطعات اصلی خنک‌کننده رو تعویض و تست کردید، چون این نشون میده مشکل فقط مکانیکی نیست و به همون «ضعف سیم‌کشی و عملکرد فن‌ها» که تو ال۹۰ شایع هست مربوط میشه.

      چرا کولر که روشن میشه دما بالا میره؟
      چون موقع استفاده از کولر، سیستم خنک‌کاری باید دور کند فن رو زود وارد کنه و بعد اگر دما بالا رفت دور تند روشن بشه. در ال۹۰ به دلیل مقاومت فن، فیوزباکس موتور (BFR) و دسته سیم ضعیف، خیلی وقت‌ها یا دور کند کار نمیکنه یا رله درست فرمان نمی‌گیره → فن فقط با تأخیر روی دور تند میاد و همین فاصله باعث بالا رفتن آمپر خصوصاً تو شهرهای گرم مثل شیراز میشه.

      راه‌حل اصولی (تجربه شده روی ال۹۰ها):

      بررسی و تعمیر کامل سیم‌کشی فن و فیوزباکس موتور (BFR): پایه‌ها و مسیر جریان فن رو تقویت، سوکت‌ها و پایه فیوزها رو تمیز یا تعویض کن.
      تست مقاومت فن: اگر سوخته یا اتصال داخلیش خراب باشه، دور کند وارد عمل نمیشه.
      خیلی از برق‌کاران رنویی راه‌حل عملی رو سیم‌کشی مستقیم و تقویت مدار فن با رله مجزا میدونن. در این روش فن از طریق رله و فیوز جدا، مستقیم از باتری تغذیه میشه و ECU فقط فرمان قطع و وصل رو میده. اینطوری افت ولتاژ در دسته سیم معیوب جبران میشه.
      در کنارش، سنسور دمای آب رو هم تست کن چون هر خطای سیگنال می‌تونه فرمان غلط بده.

      جمع‌بندی:
      چاره‌ی قطعی این مشکل در ال۹۰ بیشتر تقویت برقی فن (سیم‌کشی و رله‌ها) هست، نه عوض کردن مکرر واترپمپ و رادیاتور. پیشنهاد می‌کنم تو شیراز سراغ یک برق‌کار متخصص رنو بری که تجربه عملی در «سیم‌کشی مستقیم و تقویت فن» داره. بعد از این تغییر، ۹۰٪ مشکل بالا رفتن دما با کولر برطرف میشه.

  10. سلام وقت بخیر ماشین من ال ۹۰ آب کم کرده بود هواگیری کردم و ماشین و روشن کردم وقتی راه افتادم دوباره آب ماشین کم شد و خیلی گرم ولی امپر پایین بود مشکل چیه

    1. سلام
      این حالت نشونه‌ی خرابی واشر سرسیلندر یا نشتی داخلیه؛ آب وارد سیلندر یا روغن میشه و آمپر هم درست نشون نمی‌ده چون حسگر تو هوا یا بدون جریان می‌مونه. تست فشار و تست CO₂ بزن تا مطمئن شی.

  11. درودبرشما
    ال نود مدلد۱۳۹۲ دارم در فصل گرما دمای اب بالا میره و کولر قطع میکنه ، واتر پمپ ، تمسه و هرز گرد کولر ، رله کولر ، عوض کردم ، شستشوی رادیات اب و کولر انجام دادم ، گاز گیری کولر انجام دادم ، باز هم داغ می کنه ، واشر سر سیلندر هم عوض کردم ، چه کنم ، راهنمایی کنید ، ممنون

    1. درود بر شما 🌹

      خیلی خوبه که همه قطعات اصلی خنک‌کاری رو بررسی و عوض کردی، اما از توضیحت مشخصه هنوز یک جای کلیدی درست کار نمی‌کنه. وقتی آب بالا میره و کولر قطع می‌کنه، ECU خودش کمپرسور رو برای حفاظت خاموش می‌کنه. علت‌های باقی‌مانده معمولاً ایناست:

      فن دور کند کار نمی‌کند یا درست عمل نمی‌کند: در ال۹۰ خیلی شایعه. اگر فقط دور تند بیاد، دما بالا میره بعد ناگهان می‌افته. باید مطمئن بشی فن در دو دور سالمه (با دیاگ هم قابل تست هست).
      مقاومت فن یا سیم‌کشی جعبه فیوز موتور (BFR): یکی از رایج‌ترین دردسرها، مخصوصاً وقتی همه چیز عوض شده ولی مشکل تکرار میشه.
      سنسور دمای آب ECU: اگر درست دما رو گزارش نکنه، فن دیر وارد مدار میشه یا کولر زود قطع می‌کنه. حتماً روی دیاگ دمای ECU رو با دمای واقعی مقایسه کن.
      هواگیری ناقص مدار آب: حتی حباب کوچک در سرسیلندر و بخاری گردش رو ناقص میکنه و باعث جهش دما میشه. تست فشار و هواگیری اصولی لازمه.
      درپوش منبع انبساط: اگر فشار رو نگه نداره، نقطه جوش آب میاد پایین و سریع حباب تشکیل میشه → دما بالا میره.

      ✅ پیشنهاد:

      با دیاگ روشن کن و ببین فن دور کند چه زمانی وارد مدار میشه. اگر اصلاً فعال نمیشه، مقاومت فن یا سیم‌کشی جعبه فیوز موتور مقصره.
      درب منبع انبساط و سنسور دمای آب ECU رو تست یا تعویض کن.
      یک هواگیری دقیق دیگه انجام بده (از پیچ‌های هواگیری بالای رادیات و بخاری).

      خلاصه: در بیشتر این موارد، فن دور کند یا سیم‌کشی جعبه فیوز (BFR) یا سنسور دما ایراد داره. قطعات مکانیکی که تعویض کردی درستن، سرچشمه مشکل احتمالاً همین بخش برقیه.

  12. سلام
    ضمن تشکر از مطالب مفیدتون
    ال 90مدل 92 دارم
    ترموستات اوکی فن کار میکنه
    موقع سربالایی و چراغ روشن دما بالا میره
    چراغ خاموش کنم دوتا پایین میاد
    دو تا هم اتصال بدنه داره
    ولی با این حال فن دور بالا کار میکنه
    میشه راهنمایی فرمایید

    1. سلام 🌹
      علائمی که گفتی (بالا رفتن آمپر در سربالایی وقتی چراغ‌ها روشن هست، و پایین آمدن دما با خاموش کردن چراغ‌ها) نشونه‌ی مشکل برقی و اتصال بدنه هست، نه ترموستات یا فن.

      در ال۹۰ اغلب وقتی اتصال منفی موتور و بدنه ضعیف یا سولفاته باشه، بار چراغ‌ها باعث افت ولتاژ میشه و ECU سیگنال اشتباه از سنسور دما می‌گیره → فن هم روی دور بالا میاد ولی دما درست نمایش داده نمی‌شه.

      پیشنهاده بنده موارد زیر رو انجام بدین

      کابل‌های منفی باتری به شاسی و موتور رو باز کنید، تمیز و محکم ببندید یا تعویض کنید.
      سوکت فیوزباکس موتور (BFR) و پایه فیوزها رو هم بررسی کنید چون ضعف اونجا هم همین ایراد رو میده.

      مشکل واقعی از ضعف زمین یا افت ولتاژ در سیم‌کشیه، با تقویت اتصال بدنه و چک کردن فیوزباکس برطرف میشه.

  13. سلام، ممنون از مطالب خوبتون…بنده هم پارس تندر مدل ۹۶ دارم…متاسفانه حین گرفتی کولر آمپر از نصف بالاتر میره و وقتی کولر رو خاموش می کنم بر می گرده پایین….ضمن اینکه زمان روشن شدن نامنظم روشن میشه، فقط هم در تابستان و هوای گرم در زمستان هیچ مشکلی هنگام استادت و روشن شدن ندارد. ممنون از لطف شما

    1. سلام
      بالا رفتن آمپر با کولر معمولاً از دور کند فن یا گرفتگی کندانسور/رادیاتوره. سخت روشن شدن در گرما هم بیشتر به سنسور کرنك یا سنسور دمای آب ECU مربوطه. این دو بخش رو چک کن.

  14. سلام و عرض خسته نباشید من تندر۹۰ اتومات مدل ۹۳ دارم بعد از ۱۰ سال هوزینگ فشنگی آب ترموستات موتور فن واتر پمپ تعویض شد و رادیاتور نیز شستشو داده شد ولی توی شهر دوخط آمپر میاد بالا یعنی شش خط میشه البته من ساکن بندرعباس هستم و حالا فکر میکنم که رادیاتورش شاید نیاز به تعويض یا سیخ زدن داشته باشه اگر رهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. سلام
      با توجه به گرمای بندرعباس، وقتی قطعات دیگه تعویض شدن و هنوز دما تا ۶ خط میره، احتمال زیاد از رادیاتور نیمه‌گرفته یا فن دور کند که درست کار نمی‌کنه هست. اول مطمئن شو فن هر دو دور داره، بعد اگر سالم بود رادیاتور رو تعویض کن.

  15. سلام و تشکر از مطالب تان من پارس تندر مدل 95 دارم مدتهاست کی دانم رله وپایه رله آب میکند بردم برقکار 2 رله کردم واتر پمپ عوض کردم اتصال بدنه زدم فشنگی عوض کردم فن اصلی گذاشتم ام رفع نشد 2 سال پیش رادیاتور سیخ زدم آیا رادیاتور بخاری تأثیر ی در گرم شدن بیش از حد آب دارد یا اگزوز آن قسمت محیط زیست

    1. سلام
      رادیاتور بخاری نقشی در خنک‌کاری اصلی نداره، پس عامل بالارفتن دما نیست. مشکل رله و داغ شدن بیشتر از ضعف سیم‌کشی، پایه رله یا فن دور کند میاد. رادیاتور اصلی اگر قدیمی و رسوب‌دار باشه، اون می‌تونه دما رو بالا ببره، نه بخاری.

  16. با سلام و درود خدمت دوستان ، ببخشید من ماشین ال نود مدل ۹۵ دارم و مدتی است دمای آب آن دو درجه بیشتر می شود یعنی از نصف رد میکنه ، به تعمیرگاه نشان دادم گفت مشکل واتر پمپ و ترموستات نداره احتمالأ مشکل برقی داره ، رله هم مشکلی نداره فقط هنگامی که کولر روشن میکنم قدرت ماشین خیلی کم میشه ، الآن باید چکار کنم

    1. سلام
      بالا رفتن دما از نصف معمولاً به خاطر فن دور کند یا سنسور دمای آبه. افت قدرت هم طبیعی‌تره چون کولر بار زیادی می‌گیره، ولی اگر خیلی محسوسه، احتمالاً کمپرسور یا تنظیم ECU مشکل داره. اول فن، سنسور و سیم‌کشی رو چک کن.

  17. با سلام.
    ال90 بنده مدل 96 هست.. تا زمانی که کولر روشن نباشه هیچ مشکای نداره و له محض روشن کردن کولر بعد گذشت 30 دقیقه 2تا خونه میره بالا.. اگر دور کولر بیشتر شه و یا توی ترافیک باشه باد کولر گرم و کامل آمپر آب تا خونه آخر میرود.. علت چیست.؟

    1. سلام
      این مشکل از فن دور کند یا مقاومت فن هست که کار نمی‌کنه؛ وقتی کولر روشن میشه فقط دیر دور تند میاد و دما سریع بالا میره و کولر هم گرم میشه. فن و مقاومت رو دقیق بررسی کن.

  18. با سلام.

    ال 90 من مدل 96 هست… اگر کولر روشن نشه اصلا مشکلی نداره.. اما به محض اینکه کولر روشن میشه بعد از 10 دقیقه 2تا خونه میره بالا و اگر ترافیک باشه و دور کولر رو زیاد کنم تا آخرین خونه میره بالا… سیم اتصال بدنه هم وصل کردم.. و چند بار هم رله دور تند رو آب کرده… به نظرتون مشکل چیه.؟

    1. سلام
      ایراد از مدار فن و مقاومت دور کنده. وقتی کولر روشن میشه باید فن روی دور کند دائم کار کنه، ولی چون مقاومت یا سیم‌کشی مشکل داره، فن درست کار نمی‌کنه و فشار روی رله دور تند میاد و می‌سوزونه. اول مقاومت فن و دسته‌سیم BFR رو تعویض/ترمیم کن.

  19. سلام
    خودروی من ال ۹۰ مدل ۹۰ است. اول تابستان امسال مبتلا به افزایش دمای آب تا حد جوشش کامل و پر شدن تمام خط آمپر شدم. اقدامات اصلاحی شامل تعویض ترموستات، فیوز آمپر، شستشوی موتور و رادیاتور و تعویض آب رادیاتور، تعویض تسمه تایم و پمپ آب و مخزن و درب مخزن آب رادیاتور را برای رفع این مشکل و کاهش دمای آب به سطح چهارخط انجام داده ام. آب رادیاتور الان به حد جوشش کامل نمی رسد ولی در ظهر تابستان اهواز ، شش خط پر می شود و البته کولر ماشین هم در این شرایط با تمام قدرت در حال کار است. آیا وضعیت عادی است یا باید کار دیگری انجام بدهم که دمای آب روی چهارخط باشد ؟
    لطفا پاسخ را در فضای مجازی، تلفنی یا پیامکی به من اعلام بفرمایید. ۰۹۱۶۳۰۱۱۰۷۴
    سپاس

    1. سلام 🌹

      کاملاً درک می‌کنم نگرانی‌تون رو، مخصوصاً با توجه به گرمای طاقت‌فرسای اهواز. توضیح دقیق شما عالی بود. کارهای اساسی که لازم بوده (واترپمپ، ترموستات، درب منبع، شستشوی رادیات، تسمه تایم و …) رو انجام دادید و موتور هم دیگه به نقطه جوش کامل نمی‌رسه، پس سیستم مکانیکی سالمه.

      🔎 چرا هنوز به ۶ خط می‌رسه؟

      شرایط دمایی اهواز واقعاً فراتر از تست‌های استاندارد کارخونه‌ست، بنابراین بالارفتن دما تا ۶ خط در ترافیک سنگین و با کولر روشن طبیعی محسوب میشه.
      ال۹۰ ذاتاً سیستم خنک‌کاری‌اش توی مناطق خیلی گرم به مرز ظرفیت خودش می‌رسه.
      فن دور کند یا مقاومت فن اگه درست عمل نکنه، دما زودتر از حالت عادی بالا میره. مطمئن بشید دور کند و تند، هر دو سالم فعال میشن.
      کندانسور کولر و رادیات آب حتماً تمیز و بدون گرفتگی جلوی پره‌ها باشند، چون کولر فشار زیادی رو به سیستم آب منتقل می‌کنه.

      ✅ جمع‌بندی:

      این وضعیت در هوای بالای ۵۰ درجه‌ی اهواز تا حدی طبیعی‌ست که آمپر بین ۴ تا ۶ خط نوسان داشته باشه.
      اگر بالاتر از ۶ بره یا چراغ قرمز هشدار روشن بشه، اون موقع مشکل جدی محسوب میشه.
      توصیه: مقاومت فن و سیم‌کشی BFR (جعبه فیوز موتور) هم چک بشه که دور کند همیشه سرِ وقت وارد مدار بشه.

      پس نگران ۴ تا ۶ خط در شرایط خاص نباش؛ برای ال۹۰ در گرمای اهواز تا این سطح طبیعی حساب میشه. فقط مطمئن شو فن‌ها هر دو دور کار می‌کنن و رادیات و کندانسور تمیزن.

  20. اتصال بدنه و تقویت سیستم برقی فن هوا را هم سال ها قبل انجام داده ام و دور کند و تند فن کار می کند. به محض روشن شدن کولر دور تند فن آغاز می شود و پس از خاموش شدن کولر و بعد از حدود ۳ دقیقه، همزمان با کاهش دما به چهارخط آمپر، دور فن هم کاهش می یابد.

    1. پس سیستم فن و برقی‌ات سالمه 👍
      در گرمای اهواز بالا رفتن دما تا ۶ خط با کولر روشن طبیعی‌ست؛ تا وقتی چراغ قرمز دما نیاد و آب نجوشه، ایرادی نداره. این حد ظرفیت خنک‌کاری ال۹۰ در شرایط سخت محسوب میشه.

  21. سلام ال نود مدل ۹۶ زمانی که ماشین روشن بوده و خاموش می کنم بعد از پنج دقیقه استارت میزنم برای پنج ثانیه آمپر دو خط بالا میره و دور فن تند روشن میشه و بعد دوباره نرمال میشه ترموستات هم عوض کردم درست نشده. به نظرم قبلا دور کند ماشین بیشتر روشن میشد . دیاگ هم زدم چیزی نشون نداد .

    1. سلام مهندس

      خودروی ال نود مدل ۹۶ شما پس از خاموش کردن و استارت مجدد، دچار بالا رفتن موقت آمپر تا دو خط و روشن شدن ناگهانی فن دور تند به مدت حدود ۵ ثانیه می شود و سپس آمپر و فن به حالت نرمال باز می گردند. ترموستات تعویض شده ولی مشکل همچنان پابرجاست و دیاگ نیز خطایی نشان نمی دهد.

      این رفتار معمولا به دلیل حرارت تجمع یافته در بلوک سیلندر پس از خاموش کردن موتور در فضای گرم است. پس از خاموش شدن، گردش آب متوقف می شود اما دمای موتور به طور موقت بالا می رود. وقتی بعد از چند دقیقه استارت می زنید ECU این افزایش سریع دما را احساس کرده و برای اطمینان از خنک شدن، فن را در دور تند فعال می کند.

      همچنین احتمالا سنسور دمای آب عملکرد لحظه ای نادرست دارد یا اتصال بدنه آن ضعیف است که باعث ارسال داده ناپایدار به ECU می شود. کم بودن عملکرد دور کند فن نیز می تواند از رله فن، مقاومت فن یا خود موتور فن باشد. پیشنهاد می شود مقاومت فن، سیم کشی، اتصال سنسور دما و وضعیت رله ها بررسی و در صورت امکان سنسور دما تعویض شود تا مشکل به صورت کامل برطرف گردد.

  22. سلام. ال ۹۰ دارم در شب در حین رانندگی در شهر یهو امپر دو خط میره بالا ک وقتی چراغ های ماشبن رو خاموش میکن سریع امپر بر میگرده ب نرمال.
    چیکار باید بکنم

    1. درود

      مشکلی که برای ال ۹۰ شما پیش آمده و در شب هنگام روشن بودن چراغ ها آمپر ناگهان دو خط بالا می رود و با خاموش کردن چراغ ها به حالت نرمال برمی گردد، نشانه واضحی از مشکل در برق رسانی یا اتصال منفی بدنه است. در این حالت معمولاً سنسور دمای آب یا ECU به واسطه اختلال در ولتاژ یا نوسان زمین، مقدار اشتباه دما را برداشت می کند و فن نیز ممکن است دیر وارد مدار شود یا اشتباه عمل کند.

      یکی از دلایل اصلی این اتفاق ضعف یا خرابی اتصال بدنه خصوصا اتصال بدنه سر باتری به شاسی یا موتور است. همچنین ممکن است باتری یا دینام خودرو ولتاژ نامناسب تولید کند یا در بار زیاد مثل روشن شدن چراغ ها دچار افت شود و سیستم خنک کننده از تنظیم خارج شود. بروز ایراد در سنسور دمای آب یا سوکت آن نیز می تواند عامل باشد چون ولتاژ آن به شدت به پایداری برق وابسته است.

      برای رفع مشکل ابتدا اتصالات بدنه کامل بررسی و تمیز شوند. سپس ولتاژ دینام در حالت چراغ روشن و خاموش اندازه گرفته شود. اگر ولتاژ زیر حد نرمال باشد دینام نیاز به تعمیر دارد. در صورت نرمال بودن، سنسور دما نیز باید بررسی شود.

  23. از منفی باطری هم یه کابل ب موتور وصل کردم بازم امپر در شب دو خط میره بالا.. ولی تا چراغهای ماشین رو خاموش میکنم سریع دو خط بر میگرده پایین.. و این مشکل فقط در شب ک چراغها روشن هست میوفته

    1. وقت بخیر

      با توجه به توضیح جدید که گفتی حتی بعد از اضافه کردن کابل اتصال منفی از باتری به موتور، باز هم با روشن شدن چراغهای جلو در شب آمپر آب دو خط بالا می رود و بلافاصله با خاموش کردن چراغها به حالت نرمال برمی گردد، این موضوع بیشتر به علل برقی و الکترونیکی مربوط می شود نه مکانیکی یا خنک کاری واقعی موتور.

      احتمال اصلی وجود **نشت جریان یا اختلال در ولتاژ مرجع ECU** است. وقتی چراغها روشن می شوند بار الکتریکی بالا رفته و اگر دینام درست شارژ نکند یا باتری توان تامین ولتاژ پایدار را نداشته باشد، ولتاژ مرجع ECU دچار افت می شود. در این حالت ECU به اشتباه فرض می کند دمای آب بالاتر رفته و آمپر را افزایش می دهد.

      دو مورد مهم را بررسی کن:
      اول اندازه گیری ولتاژ دینام در شب هنگام روشن بودن چراغها و کولر. باید حدود ۱۳.۵ تا ۱۴.۲ ولت باشد.

      دوم عملکرد سنسور دمای آب و سوکت آن. اتصال بد یا مقاومت داخلی بالا می تواند ولتاژ خطا ایجاد کند.

      اگر دینام ضعیف شده یا ذغال نیم سوز شده باشد باید باز شود. تعویض باتری فرسوده هم ممکنه این ایراد را کامل برطرف کند.

  24. تشکر فراوان بابت مطالبی که گذاشتین … ک باعث میشه من و بقیه ی ال ۹۰سوارا عیب ماشینشون رو بدونن بعد مراجعه کنن ب تعمیر گاه…
    مرامتون رو عشق است 👍👍👍

  25. ال۹۰ من چندماه پیش امپر میرفت بالا بعداز پاره شدن لوله پولیمری تعویض فشنگی و ترموستات انجام شد اما تاثیری نکرد تااینکه رادیات بخاری رو مکانیک توصیه کرد که تمیز کنیم واین عمل باعث شد درست بشه توصیه میکنم از اب شهری استفاده نشه چون خودم اینکارو کردم دوباره امپر میره بالا اونم بعداز ریختن ضد یخ متوجه شدم دوباره همون انسداد رادیاتور بخاری صورت گرفته فردا میخوام خودم با بوشابه رادیات بخاری رو تمیز کنم موفق باشید

    1. درود

      تجربه شما در مورد مشکل بالا رفتن آمپر ال ۹۰ بسیار مفید و دقیق است. اینکه پس از تعویض قطعات مختلف، مشکل اصلی گرفتگی رادیاتور بخاری تشخیص داده شد، نکته کلیدی است. استفاده از آب شهری که دارای املاح و رسوبات است، به مرور باعث ایجاد گرفتگی در مسیرهای باریک سیستم خنک کننده، به خصوص رادیاتور بخاری می شود و جلوی گردش صحیح آب را می گیرد که نتیجه آن بالا رفتن دما است.

      وقتی ضد یخ اضافه کردید، احتمالا رسوبات قبلی را از جا کنده و دوباره در رادیاتور بخاری جمع کرده است که باعث بازگشت مشکل شده. روش تمیز کردن با نوشابه یک راه حل رایج خانگی است اما حتما بعد از آن سیستم را به خوبی با آب مقطر شستشو دهید تا باقی مانده مواد اسیدی و قندی کاملا خارج شود.

      توصیه شما در مورد عدم استفاده از آب شهری و لزوم استفاده از آب مقطر و ضد یخ استاندارد کاملا درست است و از به اشتراک گذاری تجربه تان متشکریم. این مورد می تواند به بسیاری از دارندگان این خودرو کمک کند تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنند. موفق باشید.

  26. سلام. وقتی نمایشگر اب النود روی 4 خانه روشن هست دمای اب چند درجه هست حدودا.
    وقتی روی 6 خانه میره چند درجه هست؟
    ایا روی 6 خانه طبیعی هست؟
    روی 8 خانه که فکرکنم به 105 درجه رسیده باشه. البته مال من سالمه هیچوقت روی 8 خانه نرفته.

    1. سلام
      تو ال۹۰ حدوداً: ۴ خانه ≈ ۸۵ تا ۹۰ درجه، ۶ خانه ≈ ۹۸ تا ۱۰۲ درجه، و ۸ خانه ≈ ۱۰۵ تا ۱۱۰ درجه. در شرایط عادی باید روی ۴ خانه بمونه. رسیدن به ۶ خانه در ترافیک یا با کولر زیاد طبیعی محسوب میشه، ولی بالاتر از اون نشونه ایراده.

  27. سلام من ال90 مدل 95 دارم در هوای سرد توی ترافیک سنگین آمپر آب دو درحه بالا میره وظرف مدت 1 دقیقه به همون 4 خط بر میگرده توضیح 5 ماه پیش با همین شرح حال که پیش آمد ترمستات عوض کردم

    1. سلام
      این نوسان کوتاه دما طبیعیه؛ وقتی ترموستات باز و بسته میشه یا فن وارد مدار میشه، آمپر دو خط بالا میره و سریع برمیگرده. تا زمانی که بالای ۶ خط نمی‌ره، نگران نباش.

  28. با سلام- آمپر خودرو ال 90 من ابتدا روی 2 و 4 میره ولی پس از مدتی میاد روی 2 و مجددا روی 4 میره- در سربالایی تند میره روی 7 و در سرپایینی میاد روی 2- تا حالا ترموستات را عوض و اتصال بدنه هم انجام دادم ولی درست نشد- ممنون میشم راهنمایی فرمایید.

    1. سلام
      این نوسان زیاد آمپر معمولاً از سنسور دمای آب یا سیم‌کشی اون هست. اگر ترموستات و بدنه سالمه، سنسور دما و سوکتش رو حتماً تعویض/بررسی کن.

  29. سلام خودروی ال نود e2مدل 95دارم تو ترافیک و آن هم شب ها که چراغ خودرو روشن میشه آمپر آب دو سه لول بالا می‌ره به محض خاموش شدن چراغ دوباره سریع برمیگرده به حالت اولش مشکل بنطرتون چی می‌تونه باشه

    1. سلام! این مشکل معمولا به ضعف دینام یا افت ولتاژ مربوطه. روشن بودن چراغ‌ ها مصرف برق رو بالا می‌ بره و ممکنه روی کارکرد فن خنک‌ کننده یا سنسور دمای آب تاثیر بذاره. همچنین ضعف اتصال بدنه یا مشکل در سنسور دما هم می‌ تونه باعث بالا رفتن لحظه‌ ای آمپر بشه. بهتره خودرو رو بررسی کنیم تا قطعه‌ ای آسیب نبینه.
      برای راهنمایی بیشتر می‌ تونید با رنو وان تماس بگیرید: 09393982002

  30. سلام
    من بعد از تعویض واترپمپ و هزینگ و رادیات توی یکماه اخیر یعنی فصل گرمای جنوب آمپر ظرف 4 تا 5 دقیقه کار موتور در حالت ایستا یا دنده یک و دو خط آمپر به 4 میرسه و هنوز دور کند فن کار نمیکنه تا اینکه برای 30 ثانیه خط آمپر به 7 میرسه اونوقت برای 4 تا 10 ثانیه دور کند کار میکنه و یکباره میره دور تند فن
    این اتفاق در حین حرکت با دنده 1 تا 4 بارها اتفاق میفته و با کولر زدن آمپر برای 2 تا 4 ثانیه کامل (9خط) هم میشه و مجدد میاد روی عدد 4 خط
    قابل ذکر است تا قبل از تعویض این قطعاتی که گفتم چنین اتفاقی برام نمی‌افتاد؟
    لطفا دلیلش ذکر میکنید؟
    قابل ذکر است قطعات نامبرده هیچکدام اصلی رنو نیست
    مدل 97 می باشد

    1. سلام مهندس

      خودروی ال ۹۰ مدل ۹۷ شما پس از تعویض واترپمپ، هوزینگ و رادیاتور که همگی غیر اصلی و غیر رنویی بوده اند در فصل گرمای جنوب دچار مشکل بالا رفتن دمای آب و عملکرد غیر طبیعی فن شده است. آمپر ظرف چند دقیقه از حالت عادی به خط ۴ می رسد ولی فن دور کند وارد مدار نمی شود. زمانی که آمپر به خط ۷ یا حتی ۹ می رسد فن ابتدا در دور کند برای چند ثانیه و سپس سریع وارد دور تند می شود.

      این وضعیت احتمالا به دلایل زیر رخ داده است:
      ۱. استفاده از واترپمپ غیر استاندارد باعث گردش ضعیف آب در مدار شده است
      ۲. هوزینگ غیر دقیق باعث اختلال در نشستن سنسور و داده اشتباه به ECU می شود
      ۳. رادیاتور غیر اصلی بازده خنک کنندگی ضعیف تری دارد و حرارت به خوبی دفع نمی شود
      ۴. احتمال عدم هواگیری کامل سیستم خنک کننده نیز وجود دارد

      برای حل مشکل ابتدا از هواگیری دقیق مطمئن شوید. سپس کارکرد دقیق فن را از طریق دیاگ تست کنید. فشار درپوش رادیاتور و عملکرد ترموستات هم باید بررسی شود. توصیه می شود در صورت امکان از قطعات اصلی یا با کیفیت بالا استفاده شود.

  31. سلام. من وقتی کولر ال ۹۰ رو روشن می‌کنم آمپر آب میره بالا ولی وقتی کولر خاموش میشه، دوباره میاد پایین. این طبیعیه یا مشکل داره؟

    1. سلام! بالا رفتن آمپر آب ال ۹۰ در زمان روشن بودن کولر تا حد کمی طبیعی است، چون کولر بار بیشتری به موتور وارد می‌ کند و دمای موتور بالا می‌ رود. اما اگر عقربه آمپر بیش از حد بالا برود یا به محدوده قرمز نزدیک شود، اصلا طبیعی نیست و نشون‌ دهنده ضعف یا خرابی در سیستم خنک‌ کاری مثل فن، واترپمپ، ترموستات یا حتی سنسور دمای آب هست. توصیه می‌ کنیم خودرو رو هرچه سریع‌ تر برای بررسی دقیق به رنو وان که بهترین تعمیرگاه رنو تهران و نمایندگی رنو در تهران غرب هست بیارید.

      ما با تجهیزات تخصصی مشکل رو دقیق بررسی می‌ کنیم تا از خسارت‌ های بزرگ‌تر جلوگیری بشه. برای مشاوره یا تعیین وقت می‌ تونید با شماره 09393982002 تماس بگیرید

  32. سلام من چند سال درگیر امپر ال نود روی شماره ۶تو ترافیک هستم.دو سال پیش همه قطعات رو تعویض کردم،واتر پمپ،رادیاتور، ترموستات،فشنگی مهره آب،حتی جفت رله فن، مقاومت لن همه و همه رو تغییر دادم.
    تا یک سالی مشکل نبود،باز تو ترافیک امپر هی میرفت بالا رو شش، فن تند زود بعد چند ثانیه میومد رو ۴،
    این هفته کلا اب رو عوض کردم و موقت اب شهر ریختم،تمام کثیفیهای رادیاتور و موتور رو تخلیه کردم،ضد جوش نریختم هنوز، یک هفته ای خوب بود، باز امشب امپر بعد از تو ترافیک موندن باز نزدیک ۲۰ ثانیه رفت رو شش اومد پایین
    دیگه موندم چکار کنم
    سه تا اتصال بدنه قپی دارم، همه قطعات رو هم تعویض کردم،البته یک سال بیشتره که ترموستات رو عوض نکردم ولی داره کار خودشو میکنه،دیاگ هم میزنم رو ۹۵ فن دور کند شرچع میکنه به کار کردن و مشکلی نیست.
    صد جا بردم جلو اونا امپر رو شش نرفته،تا اینکه هفته قبل فیلم گرفتم نشون دادم،حتی بعضی اوقات ماشین خاموش میکردم روشن میکردم با امپر ۶ برای دو سه ثانیه روشن میشد.

    1. سلام 🌹
      با توضیحاتی که دادید، به‌نظر می‌رسه مشکل شما بیشتر به خود آمپر یا اتصالات برقی و سیم‌کشی‌ها برگرده تا قطعات مکانیکی سیستم خنک‌کننده. چون فن درست عمل می‌کنه و دما روی دیاگ طبیعی نشون داده میشه، احتمالاً نشتی جریان، ضعف اتصال بدنه یا خرابی پشت آمپر باعث نمایش اشتباه میشه. پیشنهاد می‌کنم سیم‌کشی و دسته‌سیم‌ها مخصوصاً در بخش سنسور دما و پشت آمپر دقیق بررسی بشه. گاهی تعویض فشنگی دما با نمونه اصلی هم مشکل رو رفع می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *