تعویض تسمه دینام ساندرو با طی کردن چندین دستورالعمل ساده به راحتی قابل انجام میباشد. تسمه دینام در موتور خودرو قرار دارد. این وسیله دارای طول بلند با شیارهای عمودی است که روی بدنه آن کاملا قابل رویت میباشد. این قطعه به دور چندین قرقره در گردش میباشد که آنها را به میل لنگ موتور متصل میکند. زمانی که تسمه قرقرهها را به حرکت در میآورد. ابزارهای دیگری مانند دینام خودرو، کمپرسور تهویه مطبوع، پمپ فرمان برق و گاهی پمپ آب را درگیر خود میکند.
تعویض تسمه دینام ساندرو
در بسیاری از خودروها، تسمهها به صورت جداگانه کار میکنند. این تسمهها به سرعت دچار فرسودگی میشوند و به دلیل داشتن کمربندهای بیشمار فضای زیادی را نیز اشغال میکنند. تسمههای مارپیچ سبک تر و فشرده تر هستند و کارایی بهتری دارند. این مدل تسمه ها به گونهای هستند که باید آن را در اطراف قرقرهها ببندید. شاید در ابتدا تعویض کمی سخت به نظر برسد ولی در نهایت به آن چیزی که میخواهید میرسید. برای تعویض تسمه دینام ساندرو تنها کافی است مراحل زیر را انجام دهید.
کار آماده سازی تسمه دینام
برای تعویض تسمه دینام ساندرو تنها به چند چیز مانند تسمه جدید، یک ابزار کشنده تسمه و یک آچار سوکت نیاز دارید. این موارد را میتوانید در فروشگاه لوازم قطعی خودرو پیدا کنید. برای محافظت از خود بهتر است دستکش و محافظ چشم نیز بخرید. در همه خودروها تسمه دینام به صورت متفاوت در اطراف قرقره میگردد. در برخی از خودروها یک پوشش پلاستیکی روی آن قرار ردارد که باید آن را بردارید. هنگامی که موتور خودرو خنک شد حالا وقت آن است که یاتاقانها را بردارید.
چند نکته مهم هنگام شروع کار:
- دفترچه راهنمای مالک خودرو خود را برای مشاهده شماتیک کمربند سرپانتین بررسی کنید.
- شماتیک های کمربند را نیز به صورت آنلاین نیز میتوانید جستجو کنید.
- با گوشی خود از چندین زاویه از موتور خود عکس بگیرید.
- حتی می تواند یک نمودار سیم پیچی کمربند در زیر کاپوت وجود داشته باشد.
برداشتن کمربند قدیمی
زمانی که تسمه دینام را پیدا کردید حالا زمان آن فرا رسیدهاست که نسبت به تعویض ان اقدام کنید. برای اینکار ابتدا باید تسمه کشنده را پیدا کنید. این ابزار به این دلیل در خودرو وجود دارد تا از گشادشدن بیش از حد و لیزخوردن تسمه جلوگیری کند. این قطعه را با یک سوکت به راحتی میتوانید جدا کنید.
زمانی که این قطعه را بازکنید، کمربند تسمه دینام شل میشود. حالا با احتیاط کمربند را از قرقره کنید. احتمالا متوجه این موضوع شدهاید که قرقرهای پشت تسمه قرار دارد که به آن فشار وارد میکند. این قطعه تنها وظیفهای دارد این است که به تسمه اجازه ندهد از جای خود خارج شود.
حالا زمان آن فرارسیده است که به سراغ تعمیر و تمیزکاری بروید. شیارهای قرقره را با برس سیمی و با دقت لازم تمیز کنید تا اگر مواد زائد یا تکههای لاستیکی قدیمی درون این شیارها قرار دارد، خارج شود. همچنین بهتر است تسمه را از نظر ساییدگی هم مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از تسمهها بعد از مدتی استفاده به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض پیدا میکنند.
بعد از اینکه قطعات را از نظر فرسایش بررسی کردید، بهتر است به سراخ روغن کاری قرقرهها بروید. چراکه ممکن است در آن امکان نشتی وجود داشتهباشد. نشتی علاوه بر اینکه روی موتور تاثیر منفی میگذارد، بلکه لاستیک ها را نیز تجزیه میکند. حتما حواستان به این نکته باشد.
نحوه عبورتسمه دینام از طریق قرقره ها
- کمربند سرپانتین
- کشنده
- قرقره بالا
- قرقره سمت چپ
- قرقره جانبی سمت راست پایین
- قرقره جانبی بالا سمت راست
نصب تسمه دینام ساندرو جدید
حالا زمان آن فرا رسیدهاست که تسمه را به ترتیب درست به دور قرقرهها بپیچید. حتما به این موضوع توجه داشتهباشید که کمربند باید در تمامی شیارهای سرپانتین هدایت شود. برای مثال قرقره هرزگرد شیار ندارد به دلیل آنکه در پشت تسمه قرار گرفتهاست اما قرقره پمپ برق فرمان ششیار دارد و باید کمربند به دور آن پیچیده شود.
برای اینکه میل لنگ بتواند کار خود را به درستی انجام دهد باید کمربند را به درستی در جای خود قرار دهید و آن را به میل لنگ برسانید. زمانی که به آخرین قرقره رسیدید تا کمربند را به دور آن بپیچید بهتر است کشنده تسمه را شل نگهدارید.
زمانی که همه قطعات در موقعیت درست خود جای گرفتند، حالا زمان ان است که قرقره کشنده را با ابزار یا سوکت مخصوص ان محکم کنید. تنها کافیست موتور خودرو را روشن کنید تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی انجام شده است. بهتر است موتور تا دو دقیقه روشن باقی بماند.
تسمه دینام ساندرو هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارد؟
کمربندهای سرپانتین می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند. تولیدکنندگان معمولاً تعویض آنها را در 60000 مایل (96560 کیلومتر) توصیه می کنند، اما برخی دیگر می گویند تا 100000 (160934 کیلومتر) را توصیه کردهاند. نکته کلیدی این است که آنها را قبل از شکستن تغییر دهید.
شاید رانندگی بدون تهویه مطبوع چندان وحشتناک به نظر نرسد، اما دینام باتری و سیستم الکتریکی خودروی شما را شارژ می کند و اگر به طور ناگهانی فرمان برقی نداشته باشید، رانندگی فاجعه بار میشود.
علائم خرابی تسمه دینام ساندرو
- وقتی فرمان را به یک طرف می چرخانید، صدای جیغ از آن میشنوید. این رایج ترین علامتی است که مردم متوجه آن می شوند.
- اگر دینام برق نگیرد، چراغ باتری در داشبورد روشن میشود.
- اگر قرار باشد تسمه پمپ آب را تغذیه کند، چراغ دما در داشبورد روشن می شود.
- چراغ چک موتور روشن می شود.
- فرمان سنگین تر یا کندتر از حد معمول احساس می شود.
گاهی فقط کافیست سرویسهای دورهای را جدی بگیرید تا دیگر نگران خرابی قطعات خود نباشید. یک متخصص مکانیک خودش میداند که باید چه مسیری را در پیش بگیرد.
سخن پایانی
آنطور که از نام آن پیداست، تسمه دینام یک تسمه لاستیکی بلند و پیچ در پیچ است که به دور اجزای چرخان موتور حلقه می زند. معمولاً از لاستیک تقویت شده با کیفیت بالا ساخته شدهاست. این قطعه دارای شیارهای V شکل متعددی است که به صورت عمودی در طول تسمه اجرا می شوند. بعد از مدتی کارکرد این تسمهها نیاز به تعویض پیدا میکنند. بنابراین به این نکته توجه داشتهباشید و در صورت فرسودگی ومشاهده نسانه از خودرو سریعا به تعمیرگاه رنو مراجعه کنید.