واتر پمپ ال ۹۰ چیست و چه وظیفه ای دارد؟
واتر پمپ ال ۹۰ یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم خنک کاری خودرو است که وظیفه آن، گردش مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور است. این قطعه باعث می شود دمای موتور در شرایط کاری مختلف، در محدوده استاندارد باقی بماند. اگر واتر پمپ به درستی کار نکند، دمای موتور به سرعت بالا می رود که می تواند به قطعات حیاتی مثل واشر سرسیلندر آسیب جدی وارد کند. در تعمیرگاه تخصصی رنو وان، که بهترین تعمیرگاه رنو تهران محسوب می شود، بسیاری از خودروهای ال ۹۰ به دلیل خرابی واتر پمپ مراجعه می کنند. اهمیت واتر پمپ به حدی است که حتی نشتی های کوچک یا صداهای غیرعادی از این قطعه نباید نادیده گرفته شوند.
خنک کاری موتور در خودروهای امروزی بسیار دقیق و حساس است. اگر واتر پمپ ال ۹۰ از کار بیفتد یا قدرت کافی نداشته باشد، حتی در ترافیک های کوتاه یا هنگام استفاده از کولر، آمپر آب سریعا بالا می رود. معمولا رانندگان ال ۹۰ با مشکلاتی مثل بالا رفتن آمپر آب ال ۹۰ یا علت جوش آوردن ال نود مواجه می شوند که در بسیاری از موارد به همین قطعه برمی گردد.
همچنین اگر واتر پمپ نشتی پیدا کند، سطح آب درون سیستم خنک کاری کم می شود و در نهایت موتور جوش می آورد. از نشانه های دیگر خرابی واتر پمپ می توان به صداهای غیرعادی، ریزش آب در زیر خودرو و کاهش دائمی سطح آب در منبع انبساط اشاره کرد. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، بهتر است سریعا به تعمیرگاه مجاز رنو در تهران مراجعه کنید.

اجزای واتر پمپ ال ۹۰
واتر پمپ ال ۹۰ از قطعات مختلفی ساخته شده که هرکدام نقش مهمی در عملکرد درست این قطعه ایفا می کنند. شناخت اجزای واتر پمپ می تواند کمک کند رانندگان نسبت به مشکلات احتمالی این قطعه آگاه باشند و در صورت مشاهده هرگونه نشانه غیرعادی، به موقع اقدام به تعمیر یا تعویض کنند.
پروانه
پروانه واتر پمپ در واقع قطعه ای است که مایع خنک کننده را با سرعت بالا درون مدار خنک کاری پمپاژ می کند. اگر پروانه دچار شکستگی یا ترک شود، عملکرد پمپ به شدت کاهش می یابد و ممکن است آمپر آب ال نود بالا برود. در تعمیرگاه تخصصی رنو وان بارها دیده شده که خرابی پروانه باعث بالا رفتن آمپر آب ال ۹۰ شده و هزینه های زیادی را به راننده تحمیل کرده است.
کاسه نمد یا اورینگ آب بندی
این قطعه مسئول جلوگیری از نشتی مایع خنک کننده از داخل واتر پمپ است. وقتی کاسه نمد خراب می شود، آب یا ضدیخ از بدنه واتر پمپ به بیرون نشت می کند و سطح مایع در سیستم خنک کاری کم می شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید سریعا خودرو را به تعمیرگاه مجاز ال نود ببرید تا از داغ شدن موتور جلوگیری شود.
یاتاقان و بلبرینگ
یاتاقان ها و بلبرینگ ها در واتر پمپ ال ۹۰ نقش بسیار مهمی دارند و باعث حرکت نرم پروانه می شوند. خرابی این بخش ها موجب شنیده شدن صدای زوزه یا خش خش از قسمت جلو موتور می شود. ادامه رانندگی با این وضعیت می تواند باعث شکستن محور واتر پمپ شود. توجه به صداهای غیرعادی می تواند در جلوگیری از هزینه های سنگین موثر باشد.
پوسته یا بدنه واتر پمپ
بدنه واتر پمپ معمولا از آلیاژ آلومینیوم یا فلزات مقاوم ساخته شده تا تحمل فشار بالا و حرارت زیاد موتور را داشته باشد. اگر بدنه دچار ترک یا شکستگی شود، احتمال نشتی مایع خنک کننده و حتی خرابی موتور وجود دارد. در تعمیرگاه ال 90 معمولا پوسته واتر پمپ ال ۹۰ با دقت توسط کارشناسان بررسی می شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.
عملکرد واتر پمپ ال ۹۰ در سیستم خنک کاری
واتر پمپ ال ۹۰ به کمک نیروی تسمه تایم یا تسمه کمکی، پروانه را به حرکت در می آورد. این پروانه، مایع خنک کننده را با فشار کافی در مسیر بین موتور و رادیاتور به گردش درمی آورد. زمانی که خودرو در شرایط عادی حرکت می کند، واتر پمپ وظیفه دارد دمای موتور را در حد نرمال نگه دارد. در صورتی که راننده با شرایط زیر مواجه شود، می تواند نشانه ای از خرابی واتر پمپ باشد:
- بالا رفتن آمپر آب ال ۹۰ مخصوصا هنگام استفاده از کولر یا در ترافیک های سنگین
- شنیدن صدای زوزه یا خرخر از سمت تسمه ها یا جلوی موتور
- مشاهده نشتی ضدیخ یا آب در زیر خودرو یا دور واتر پمپ
- کاهش مداوم سطح آب در منبع انبساط بدون دلیل مشخص
توجه به این علائم می تواند از بروز آسیب های جدی مثل سوختن واشر سرسیلندر یا خرابی موتور جلوگیری کند. رانندگان در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید به تعمیرگاه تخصصی رنو وان (نمایندگی رنو در تهران غرب) مراجعه کنند.
واتر پمپ ال ۹۰ وظیفه مهمی در خنک کاری موتور دارد و کوچک ترین اختلال در عملکرد آن، می تواند خسارت های سنگین به همراه داشته باشد. اگر دمای موتور بیش از حد افزایش یابد، علاوه بر آسیب به قطعات داخلی، راننده در شرایط ناایمن قرار می گیرد. بنابراین بهتر است با مشاهده هرگونه نشانه غیرعادی، سریع اقدام به بررسی و تعمیر کنید.

دلایل اصلی خرابی واتر پمپ ال ۹۰
خرابی واتر پمپ ال ۹۰ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شناخت آن ها به رانندگان کمک می کند تا سریع تر و بهتر به مشکل رسیدگی کنند. در تعمیرگاه، شایع ترین دلایل خرابی واتر پمپ به شرح زیر است:
استهلاک قطعات داخلی
با گذشت زمان و کارکرد بالا، یاتاقان ها و بلبرینگ های واتر پمپ ممکن است فرسوده شوند. این موضوع باعث می شود حرکت پروانه کند و غیر یکنواخت شود. در نتیجه، واتر پمپ نمی تواند مایع خنک کننده را به خوبی پمپ کند و دمای موتور افزایش می یابد.
نشتی آب و ضدیخ
یکی از رایج ترین مشکلات، خرابی کاسه نمد و اورینگ های واتر پمپ است که باعث نشتی آب و ضدیخ می شود. کاهش سطح مایع خنک کننده باعث افزایش دمای موتور و مشکلات جدی مانند جوش آوردن خودرو خواهد شد.
شکستگی پروانه واتر پمپ
پروانه، قطعه ای حساس است که ممکن است در اثر ضربه، خوردگی یا فرسودگی دچار شکستگی یا ترک شود. این مشکل مستقیما باعث کاهش عملکرد واتر پمپ می شود و راننده متوجه بالا رفتن آمپر آب ال ۹۰ خواهد شد.
خرابی تسمه واتر پمپ
اگر تسمه ای که واتر پمپ را به حرکت در می آورد شل یا پاره شود، پروانه نمی تواند بچرخد و گردش مایع خنک کننده مختل می شود. این مشکل معمولا باعث صدای سوت یا تق تق از موتور می شود و نیاز به تعویض تسمه دارد.
علائم و نشانه های خرابی واتر پمپ
تشخیص به موقع خرابی واتر پمپ می تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند. مهم ترین نشانه ها عبارتند از:
۱ – بالا رفتن ناگهانی آمپر آب ال ۹۰:این یکی از رایج ترین نشانه هاست که نشان دهنده کاهش گردش مایع خنک کننده است.
۲ – شنیدن صدای زوزه یا تق تق از جلو موتور:این صداها معمولا مربوط به خرابی یاتاقان ها یا تسمه واتر پمپ است.
۳ – نشتی آب یا ضدیخ زیر خودرو:هرگونه ریزش مایع خنک کننده باید جدی گرفته شود.
۴ – کاهش مداوم سطح مایع خنک کننده:اگر مجبور به پر کردن مکرر آب رادیاتور هستید، احتمال خرابی واتر پمپ وجود دارد.
۵ – جوش آوردن موتور:در صورت ادامه مشکل، خودرو جوش می آورد و ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود.
اهمیت تعمیر به موقع واتر پمپ در تعمیرگاه تخصصی رنو وان
تعمیر به موقع واتر پمپ نه تنها از افزایش هزینه های تعمیرات جلوگیری می کند، بلکه باعث افزایش عمر مفید موتور خودرو می شود. در تعمیرگاه تخصصی رنو وان، بهترین تعمیرگاه رنو تهران و اکباتان، کارشناسان مجرب با استفاده از تجهیزات پیشرفته، واتر پمپ ال ۹۰ را به دقت بررسی و تعمیر یا تعویض می کنند.
این مرکز با دارا بودن تجهیزات استاندارد و تخصصی، خدمات تخصصی تعمیرات رنو را در غرب تهران و منطقه آزادی ترمینال ارائه می دهد. همچنین، مشتریان می توانند با تماس با شماره 09393982002، از مشاوره رایگان بهره مند شوند و مشکل خود را سریع تر حل کنند.
روش های نگهداری و پیشگیری از خرابی واتر پمپ
برای افزایش طول عمر واتر پمپ ال ۹۰ و جلوگیری از خرابی های زودرس، رعایت نکات زیر ضروری است:
بازدید دوره ای سیستم خنک کاری: بررسی منظم سطح مایع خنک کننده و وضعیت واتر پمپ توسط تعمیرکار حرفه ای
تعویض به موقع تسمه واتر پمپ: تسمه های فرسوده و شل شده را سریعا تعویض کنید
استفاده از مایع خنک کننده استاندارد: ضدیخ و آب رادیاتور مناسب باعث محافظت از قطعات می شود
اجتناب از رانندگی با دمای بالای موتور: در صورت مشاهده افزایش آمپر آب، خودرو را در جای مناسب خاموش کنید و مشکل را بررسی نمایید
رعایت این نکات ساده، باعث می شود هزینه های تعمیرات خودرو به حداقل برسد و از خرابی های جدی جلوگیری شود.
| علائم خرابی واترپمپ ال 90 | دلیل اصلی | راهحل سریع |
|---|---|---|
| دمای موتور بالا می رود | عدم گردش کافی آب | خاموش کردن کولر + توقف فوری |
| نشتی از زیر پمپ | خرابی کاسه نمد یا اورینگ | تعویض کامل واترپمپ |
| صدای زوزه یا جیرجیر از پمپ | بلبرینگ خراب یا پروانه شل | تعویض واترپمپ (قابل تعمیر نیست) |
| آب رادیاتور قهوه ای/زنگ زده | پوسیدگی پروانه یا خوردگی بدنه | تعویض فوری و شستشوی سیستم |
| فن دور تند مدام روشن | خنک کننده به موتور نمی رسد | بررسی و تعویض واترپمپ |
مراحل تعویض واتر پمپ ال ۹۰ در تعمیرگاه رنو وان
تعویض واتر پمپ ال ۹۰ نیازمند دقت و تخصص بالاست تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. در رنو وان، مراحل زیر با رعایت کامل استانداردها انجام می شود:
ارزیابی اولیه و تشخیص دقیق
کارشناسان ابتدا با دستگاه های پیشرفته، وضعیت واتر پمپ و سیستم خنک کننده را به طور کامل بررسی می کنند. این مرحله تضمین می کند که مشکل اصلی به درستی شناسایی شود و نیازی به تعویض غیرضروری نباشد.
تخلیه مایع خنک کننده و بازکردن قطعات
در این مرحله، مایع خنک کننده تخلیه شده و تسمه واتر پمپ باز می شود. سپس قطعات مربوط به واتر پمپ از جمله پروانه و بدنه آن جدا می شوند.
نصب واتر پمپ جدید و تست عملکرد
واتر پمپ جدید با قطعات اصلی و استاندارد جایگزین می شود. سپس سیستم به دقت بسته و مایع خنک کننده جدید پر می شود. در نهایت، خودرو تست می شود تا اطمینان حاصل شود که دمای موتور در محدوده استاندارد باقی می ماند و آمپر آب ال ۹۰ به درستی کار می کند.
تماس با تعمیرگاه تخصصی رنو وان
اگر با هرگونه مشکل مربوط به واتر پمپ ال ۹۰ یا سیستم خنک کننده خودرو مواجه شدید، می توانید با تعمیرگاه تخصصی رنو وان تماس بگیرید. ما به عنوان بهترین تعمیرگاه رنو در اکباتان و غرب تهران، خدمات تخصصی و مجاز رنو را با بهترین کیفیت ارائه می دهیم.
کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره و خدمات تعمیراتی حرفه ای برای شما عزیزان هستند.
سوالات متداول درباره واتر پمپ ال ۹۰
بالا رفتن آمپر آب معمولا به دلیل خرابی واتر پمپ، کمبود مایع خنک کننده یا مشکل ترموستات است.
وجود رطوبت یا قطرات آب زیر خودرو و کاهش مایع رادیاتور از علائم نشتی واتر پمپ است.
وقتی صدای غیرعادی، نشتی مایع یا افزایش دمای موتور مشاهده شود، زمان تعویض واتر پمپ است.
بله، تسمه فرسوده یا شل باید تعویض شود تا عملکرد واتر پمپ بهینه بماند.
واتر پمپ خراب باعث جوش آوردن موتور و آسیب جدی به قطعات داخلی خودرو می شود.
بله، کمبود مایع خنک کننده باعث بالا رفتن آمپر آب و داغ شدن موتور می شود.
با تعویض به موقع مایع خنک کننده و تسمه و سرویس های دوره ای عمر واتر پمپ افزایش می یابد.
بله، ترموستات خراب باعث گردش ناصحیح مایع خنک کننده و افزایش آمپر آب می شود.
صدای غیرمعمول، نشتی مایع، افزایش دما و کاهش عملکرد سیستم خنک کننده از علائم است.
بله، تعمیرگاه رنو وان با تجهیزات پیشرفته و تکنسین های مجرب، خدمات تخصصی و مطمئن ارائه می دهد.
10 پاسخ
سلام وقت بخیر
مدتی است که رنگ آب رادیات ماشین عوض شده و همچنین دمای آب به دفعات بالا میره و دور خیلی تند فن روشن میشه . چند تا تعمیرگاه بردم نتونستن مشکل رو پیدا کنن . منم ساکن تهران نیستم ، خواستم ببینم امکانش هست یک روز صبح اول وقت ماشین رو بیارم تهران و تا آخر وقت بهم تحویل بدید چون جایی ندارم که بخوام بمونم و مرخصی هم نمیدن بهم ؟
با تشکر
سلام و درود
بله با تعیین وقت قبلی حتما انجام می شود
سلام من امروز متوجه شدم که از ماشین اب با سرعت چکه میکنه درقسمت واتر پمپ امکان داره که از واشر واتر پمپ باشه
با سلام
خیر. فیبروفنر وکاسه نمد واتر پمپ در اثر کارکرد بالا دچار خوردگی شده و نیاز به تعویض کامل واتر پمپ دارد.
سلام
ال نود من در سر بالایی دمای آب بالا می رود ،اب هم کم نمی کند ،فن به موقع عمل می کند ،علت چه می تواند باشد ؟؟
متشکرم
سلام
اگر در سربالایی دمای آب بالا میره ولی آب کم نمی کنه و فن هم درست عمل می کنه، معمولا علت به گرفتگی رادیاتور، ضعف واترپمپ یا گرفتگی مسیر گردش آب مربوط میشه. همچنین اگر ترموستات نیمه گیر کرده باشه یا رادیاتور رسوب داشته باشه، در فشار سربالایی خنک کاری کافی انجام نمیشه و دما بالا میره. پیشنهاد میشه رادیاتور و واترپمپ دقیق بررسی بشه.
سلام.ال ۹۰ دارم در جاده وقتی کولر روشن باشه حرارت بالا میره به محض خاموش کردن کولر حرارت پایین میاد.در ترافیک شهری یا توقف خودرو استفاده از کولر مشکلی ندارد.
این مشکل معمولا به ضعیف بودن رادیاتور یا گرفتگی بخشی از آن و گاهی خرابی فن دور تند مربوط میشه. چون در جاده وقتی کولر روشن میشه موتور تحت فشار بیشتری قرار می گیره و اگر رادیاتور یا سیستم خنک کاری کامل بازدهی نداشته باشه دما بالا میره. پیشنهاد میشه رادیاتور، ترموستات و عملکرد فنها بررسی بشه!
هنگامی که ماشین گرم باشد استارت نمی خورد؛یه کم خنک شد استارت می خورد
این مشکل معمولا به استارت یا اتومات استارت ضعیف، یا در برخی موارد سنسور دمای آب و سنسور دور موتور (کرنک) بر میگردد. بهتره اول سلامت استارت و اتصالات برقی بررسی بشه.