بررسی جلوبندی ساندرو

تعمیرگاه تخصصی رنو کپچر

راهنمای مطالعه

تمام ماشین هایی که دارای چرخ هستند سیستمی به نام تعلیق دارند و ماشین ساندرو هم مانند همه ماشین‌های دیگر دارای این سیستم است. در واقع سیستم تعلیق قسمتی از ماشین به‌ حساب می آید که جلوی انتقال تکان‌ های به وجودآمده از حرکت ماشین بر روی سطوح ناصاف را به اتاق ماشین که سرنشینان در آن قرار دارند می‌گیرد. جلوبندی ساندرو متشکل از قطعاتی مثل سیبک، لاستیک، فنر، بوش و کمک می‌باشد. جلوبندی ساندرو استحکام بسیار بالایی دارد و به آسانی دچار مشکل نخواهد شد.

بررسی جلوبندی ساندرو

در واقع جلوبندی ماشین فقط مربوط به چرخ‌های جلو می‌شود. فرق جلوبندی با سیستم تعلیق در این می‌باشد که سیستم تعلیق قسمتی از جلوبندی می‌باشد و در چرخ‌های عقب هم این سیستم وجود دارد اما جلوبندی فقط قسمت جلوی ماشین مثل اتاق وشاسی را در بر می‌گیرد‌. کار جلوبندی کنترل ماشین در ناهمواری‌ها است. سیستم جلوبندی ساندرو به خاطر کیفیت بالای ساخت آن در عبور از جاده‌های ناهموار بسیار نرم حرکت می‌کند‌.

قطعات جلوبندی ساندرو

  • فنر
  •  کمک فنر
  • اکسل
  • میل موج‌گیر
  • سیستم تعلیق
  • سیستم چرخ
  • بلبرینگ

مشکلات جلوبندی ساندرو

  1. فرمان ماشین به‌ خاطر تنظیم‌ نبودن چرخ‌ها و فرسوده‌شدن بلبرینگ می‌لرزد
  2. به خاطر مشکل اتصالات، فرمان ماشین به یک طرف کشیده‌می‌شود
  3. به علت سست بودن میله تعادل ماشین حرکت درستی ندارد
  4. در زمان گذشتن از موانع صداهای آزار دهنده به گوش میرسد

دلایل خرابی جلوبندی ساندرو

جلوبندی ساندرو می‌تواند بدلایل مختلفی دچار مشکل شود. اگراحساس کردید در حرکت ماشین مشکلاتی به وجود آمده‌ است و در هنگام رانندگی احساس گیج‌زدن ماشین را داشتید باید به جلوبندی آن شک‌ کنید. در اینجا به چند مورد از دلایل خرابی جلوبندی اشاره می‌کنیم.

خرابی دیسک

یکی از دلایل خرابی جلوبندی دیسک‌ های ترمز می‌باشند. احساس لرزش در هنگام ترمززدن است و بیانگر مشکل در دیسک ترمز و نشان دهنده خروج از وضعیت استاندارد می‌باشد‌. این لرزش‌ ها روی جلوبندی اثر کرده و باعث خرابی آن می‌شود.

بیشتر بدانید  علائم خرابی واتر پمپ ساندرو

خرابی سیبک

از دیگر علت‌های خرابی جلوبندی ساندرو مشکل سیبک می‌باشد. زمانی که سیبک‌ها مستهلک می‌شوند و در محلی که قرار دارند کار خود را درست انجام نمی‌دهند باعث ایجاد نقص در سیستم جلوبندی خواهند شد. حرکت سیبک‌ها به صورت عمودی نیست. در صورت نقص در سیبک هنگام‌گرفتن فرمان، ماشین شروع به لرزش‌ کرده و در نتیجه باعث‌ خرابی جلوبندی‌ می‌شود.

ساییدگی لاستیک

لاستیک‌های خودرو نقش مهمی در سالم بودن جلوبندی ساندرو دارند. هنگامی که لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم اولین چیز توجه به باد آنها و دیگری اندازه گیری آج لاستیک است. ساییدگی لاستیک‌ها مشکلات زیادی برای جلوبندی ساندرو به وجود می‌آورد. لاستیک‌های جلوی ماشین نقش اصلی را در این امر ایفا می‌کنند. اندازه‌های متغیر آج لاستیک هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل خرابی جلوبندی باشد.

سست بودن میل تعادل

وظیفه میل تعادل توزیع نیروی گشتاور و نگه داشتن تعادل خودرو می‌باشد. در واقع میل تعادل مانع به یک طرف کشیده‌شدن ماشین در پیچ و خم‌ ها می‌شود. در صورتی که بوش‌ های نگهدارنده میل تعادل دچار مشکل شوند فرمان می‌زند و این باعث آسیب به جلوبندی ساندرو می‌شود.

خرابی کمک فنر

کمک فنر یکی از اجزای مهم ماشین است که وظیفه آن کنترل ضربه‌ها در جاده است. ایجاد نقص در کمک فنر باعث به‌وجود‌آمدن لرزش‌های شدید در ماشین خواهد‌ شد و بر روی جلوبندی ساندرو تاثیر زیادی می‌گذارد.

میزان نبودن چرخ ها

میزان نبودن چرخ‌ها باعث لرزیدن فرمان ماشین خواهد شد و مشکلات دیگری برای ماشین ایجاد می‌کند.

علائم خرابی جلوبندی ساندرو

نشانه‌ های زیادی وجود دارد که می‌توانید با شناخت این نشانه‌ ها متوجه خرابی جلوبندی ساندرو شوید. در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

حرکات غیرمعمول کابین در دست اندازها

هرگاه جلوبندی خودرو دچار نقص شده‌باشد تکان های زیادی در هنگام عبور از ناهمواری‌ها به کابین ماشین انتقال می‌یابد و سرنشینان خودرو کاملا آن را حس می‌کنند.

بیشتر بدانید  علت بوی بنزین داخل کابین ساندرو چیست؟

بهم خوردن کنترل فرمان در پیچ جاده

جلوبندی وظیفه متعادل نگه داشتن ماشین در پیچ‌ها را به عهده دارد. هرگاه در سیستم تعلیق دچاراختلال شود تعادل ماشین در پیچ‌ها ی جاده از بین می‌رود و هنگام پیچیدن نمی‌توانید فرمان را به نرمی بچرخانید. در صورتی که مشکل از میل موج گیر باشد ممکن است ماشین در پیچ جاده در سرعت زیاد واژگون شود چون چرخ‌های ماشین از تعادل خارج شده و نمی‌توانند هماهنگ کار کنند.

لرزش فرمان

میزان نبودن چرخ  و نقص در سیبک باعث می‌شود فرمان در سرعت بالا بلرزد. لرزش فرمان نشان دهنده خرابی جلوبندی ساندرو می‌باشد.

انحراف ماشین

اساسی ‌ترین عملکرد سیستم تعلیق حفظ تعادل خودرو می‌باشد. در صورت از بین رفتن تعادل در هنگام رانندگی ماشین به دو طرف کشیده می‌شود و نمی‌توانید آن را کنترل کنید. این ناهماهنگی نشان دهنده مشکل در سیستم جلوبندی است.

از بین رفتن آج لاستیک ها

بلندی آج و کیفیت آن در کارکرد سیستم تعلیق بسیار موثر است. تفاوت در آج چرخ‌ها باعث صدمه به غر بیلک شده و در خرابی سیستم جلوبندی ساندرو تاثیر زیادی دارد.

ایجاد صداهای ناهنجاردر دست انداز

یکی دیگر از علائم خرابی جلوبندی ساندرو صداهای آزار دهنده در ناهمواری‌های جاده می‌باشد. در صورت شنیدن صداهای ناهنجار از ناحیه جلوی ماشین حتما ماشین خود را به یک تعمیرگاه تخصصی رنو نشان دهید زیرا شل شدن سیبک ویا بوش در تولید این صداها تاثیر زیادی دارد.

اقدامات ضروری برای تعمیر جلوبندی ساندرو

جلوبندی ساندرو بسیار محکم است وبه آسانی دچار آسیب نمی‌شود. در صورت مشکل در جلوبندی ماشین حتما هر چه سریع‌تر به تعمیرگاهی مجرب مراجعه کنید زیرا سهل انگاری در این امر باعث لرزش اتاق ماشین می‌شود. هنگام بررسی جلوبندی ماشین میزان بودن چرخ‌های جلو هم چک می‌شود. همچنین سلامت میل تعادل هم بررسی خواهد شد.

سخن پایانی

جلوبندی ساندرو به بخش جلویی آن گفته می‌شود که وظیفه آن حفظ تعادل ماشین در ناهمواری‌ها می‌باشد‌‌. سیستم تعلیق و جلوبندی ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. در صورت لرزش فرمان که می‌نواند به‌دلیل نقص در سیبک باشد ویا شنیدن صداهای آزار دهنده در هنگام عبور از ناهمواری‌ها و همجنین کشیده شدن ماشین به یک طرف و گیج زدن آن حتما ماشین خود را نزد یک تعمیر کار ماهر ببرید. متفاوت بودن آج لاستیک‌ها نیز در خرابی جلوبندی ماشین بی تاثیر نیست. برطرف نکردن مشکل جلوبندی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به ماشین وارد کند.

بیشتر بدانید  تفاوت رنو ساندرو و رنو استپ وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *