روشن شدن چراغ چک موتور در خودروی رنو مگان، یکی از نگران کننده ترین تجربیاتی است که هر راننده ای می تواند با آن مواجه شود. این چراغ زرد رنگ که به شکل یک موتور است، به صورت مستقیم با کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) در ارتباط است و روشن شدن آن به این معناست که سیستم مدیریت موتور، یک نقص یا خطا را در یکی از بخش های حیاتی خودرو شناسایی کرده است. در برخی مدل های رنو مگان، این خطا با یک پیام متنی هشدار دهنده مانند «Check Injection» یا «چک اینجکشن مگان» همراه می شود که نگرانی راننده را دوچندان می کند.
نادیده گرفتن این هشدار می تواند منجر به مشکلات جدی تری از جمله افزایش مصرف سوخت، کاهش شدید شتاب، آسیب به قطعات گران قیمتی مانند کاتالیزور و در بدترین حالت، از کار افتادن کامل موتور شود. درک دلایل روشن شدن چراغ چک مگان اولین قدم برای رفع اصولی مشکل است.
این خطا می تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد، از یک مشکل ساده مانند شل بودن درب باک بنزین گرفته تا مسائل پیچیده ای مانند خرابی سنسور های حیاتی یا نقص در سیستم جرقه زنی. در این راهنمای جامع که توسط کارشناسان تعمیرگاه رنو تهیه شده است، به بررسی عمیق و دقیق تمام علل احتمالی این خطا و نحوه تشخیص و رفع آن خواهیم پرداخت.
چراغ چک موتور و خطای چک اینجکشن مگان چه تفاوتی دارند؟
بسیاری از دارندگان رنو مگان با این سوال مواجه هستند که آیا چراغ چک موتور همان خطای چک اینجکشن است یا این دو هشدار های متفاوتی هستند. در حقیقت، هر دو هشدار نشان دهنده وجود یک مشکل در سیستم مدیریت عملکرد موتور هستند، اما پیام «Check Injection» به طور خاص تر به سیستم سوخت رسانی و احتراق اشاره دارد. چراغ چک موتور (Check Engine Light) یک هشدار عمومی تر است که می تواند به هر چیزی از سیستم آلایندگی (مانند کاتالیزور) گرفته تا مشکلات برقی سنسور ها اشاره داشته باشد.
اما هشدار چک اینجکشن مگان که اغلب در مدل های اروپایی رنو دیده می شود، به راننده می گوید که مشکلی در فرآیند پاشش سوخت (انژکتور ها)، سیستم جرقه زنی (کوئل ها) یا سیستم هوارسانی وجود دارد که مستقیما بر فرآیند احتراق تاثیر گذاشته است.
با این حال، در عمل و برای کاربر نهایی، هر دوی این هشدار ها باید به یک اندازه جدی گرفته شوند. هر دوی آنها به این معنا هستند که ECU یک کد خطا (DTC) را ثبت کرده است و خودرو برای جلوگیری از آسیب بیشتر، ممکن است وارد حالت اضطراری یا “Limp Mode” شود که در این حالت، شتاب و قدرت موتور به شدت محدود می گردد. اولین قدم پس از مشاهده هر یک از این هشدار ها، مراجعه به یک مرکز معتبر مانند رنو وان برای اتصال دستگاه دیاگ تخصصی رنو (Clip) و خواندن کدهای خطا است.
آیا رانندگی با چراغ چک روشن خطرناک است؟
پاسخ کوتاه به این سوال، بله است. اگرچه در برخی موارد نادر ممکن است مشکل جزئی باشد، اما ادامه رانندگی با چراغ چک روشن یک ریسک بزرگ محسوب می شود. اگر چراغ چک به صورت ثابت روشن است، به این معناست که مشکلی شناسایی شده و شما باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما اگر چراغ چک به صورت چشمک زن است، وضعیت بسیار جدی تر است. چراغ چک چشمک زن معمولا نشانه وجود یک مشکل شدید در احتراق موتور (Misfire) است. این احتراق ناقص باعث می شود بنزین خام و نسوخته وارد سیستم اگزوز شده و به کاتالیزور برسد.
این بنزین در دمای بسیار بالای کاتالیزور محترق شده و می تواند هسته سرامیکی آن را ذوب کند و منجر به هزینه تعویض کاتالیزور شود که بسیار گران قیمت است. بنابراین، در صورت چشمک زدن چراغ چک، باید فورا خودرو را متوقف کرده و به نمایندگی مگان در غرب تهران مراجعه کنید. ادامه رانندگی می تواند به معنای نابودی قطعی کاتالیزور شما باشد.
چگونه خطای چک اینجکشن مگان را موقتا پاک کنیم؟
گاهی اوقات ممکن است خطا به دلیل یک مشکل لحظه ای (مانند بنزین بی کیفیت یا یک باگ لحظه ای سنسور) رخ داده باشد. برخی افراد اقدام به برداشتن سر باتری برای چند دقیقه می کنند تا حافظه ECU پاک شود و چراغ خطا خاموش گردد. اگرچه این کار ممکن است خطا را به صورت موقت پاک کند، اما این یک راه حل نیست، بلکه پاک کردن صورت مسئله است. اگر مشکل فنی واقعی وجود داشته باشد، چراغ چک پس از مدت کوتاهی دوباره روشن خواهد شد. علاوه بر این، با این کار تمام کدهای خطای ثبت شده در حافظه ECU که برای تشخیص مشکل توسط مکانیک حیاتی هستند نیز پاک می شوند.
بنابراین، این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهترین راه برای پاک کردن خطا، مراجعه به تعمیرگاه، خواندن کد خطا توسط دستگاه دیاگ، و سپس پاک کردن آن پس از رفع کامل عیب فنی است.
دلایل اصلی احتراقی (سیستم جرقه و هوا) برای روشن شدن چراغ چک
عمده ترین دلایل روشن شدن چراغ چک مگان به خصوص زمانی که با پیام ارور چک اینجکشن همراه است، به بروز اختلال در فرآیند احتراق کامل مربوط می شود. احتراق کامل نیازمند سه عامل است: هوای کافی، سوخت به اندازه، و جرقه قوی در زمان مناسب. هرگونه نقص در هر یک از این سه بخش می تواند تعادل را بر هم زده و منجر به ثبت خطا توسط ECU شود. سیستم های جرقه زنی و هوا رسانی در رنو مگان به دلیل حساسیت بالا، نیازمند نگهداری دقیق هستند. یک شمع فرسوده، یک کوئل نیم سوز یا یک سنسور اکسیژن که اطلاعات غلط ارسال می کند، همگی می توانند به راحتی باعث روشن شدن چراغ چک شوند.
این مشکلات علاوه بر روشن کردن چراغ هشدار، معمولا با علائم دیگری مانند لرزش موتور، کاهش شتاب، صدای غیر عادی از اگزوز و افزایش شدید مصرف سوخت نیز همراه هستند. در تعمیرگاه تخصصی رنو وان، بررسی این سیستم ها همیشه در اولویت اول تشخیص عیب قرار دارد، زیرا تجربه نشان داده است که درصد بالایی از خطاهای چک اینجکشن، ریشه در همین قطعات به ظاهر ساده اما حیاتی دارند.
خرابی سنسور اکسیژن و تاثیر مستقیم آن
سنسور اکسیژن مگان یکی از اصلی ترین متهمان در زمان روشن شدن چراغ چک است. این سنسور که در مسیر اگزوز قرار دارد، وظیفه دارد میزان اکسیژن نسوخته در گاز های خروجی را اندازه گیری کند و این اطلاعات را به ECU بفرستد. ECU بر اساس این داده ها، نسبت ترکیب سوخت و هوا را برای بهینه ترین حالت احتراق تنظیم می کند. زمانی که این سنسور به دلیل فرسودگی، دوده گرفتن یا استفاده از بنزین بی کیفیت خراب می شود، سیگنال های اشتباه به کامپیوتر ارسال می کند. معمولا سنسور خراب، سیگنال “رقیق بودن” مخلوط (هوای زیاد) را ارسال می کند و ECU برای جبران، به اشتباه دستور پاشش سوخت بیشتر را می دهد.
این کار نه تنها باعث افزایش شدید مصرف سوخت می شود، بلکه به دلیل احتراق ناقص، به سرعت چراغ چک موتور را نیز روشن خواهد کرد. تعویض نکردن به موقع این سنسور می تواند به کاتالیزور نیز آسیب بزند.
فرسودگی شمع ها و خرابی کوئل مگان
سیستم جرقه زنی در مگان برای ایجاد احتراق کامل در سیلندر حیاتی است. خرابی کوئل مگان یکی از شایع ترین دلایل روشن شدن چراغ چک به صورت چشمک زن است. کوئل وظیفه دارد برق ضعیف باتری را به ولتاژ بسیار بالایی تبدیل کند تا شمع بتواند جرقه بزند. اگر یکی از کوئل ها (مگان برای هر سیلندر یک کوئل مجزا دارد) نیم سوز شود یا بسوزد، در آن سیلندر جرقه زنی رخ نداده یا جرقه ضعیف خواهد بود. این یعنی بنزین تزریق شده در آن سیلندر بدون سوختن، به طور خام وارد اگزوز می شود. این احتراق ناقص (Misfire) بلافاصله توسط ECU تشخیص داده شده و چراغ چک روشن می شود.
شمع های فرسوده نیز با داشتن الکترود های خورده شده، نمی توانند جرقه قوی ایجاد کنند و همین چرخه معیوب را ایجاد می کنند. رفع خطای چک اینجکشن در بسیاری از موارد با تعویض یک دست شمع و کوئل معیوب به سادگی انجام می پذیرد.
کثیفی یا خرابی دریچه گاز و سنسور MAP
موتور برای تنفس نیاز به هوای تمیز دارد و دریچه گاز میزان این هوا را کنترل می کند. با گذشت زمان، بخارات روغن و دوده می توانند روی این دریچه رسوب کرده و عملکرد روان آن را مختل کنند. این کثیفی می تواند باعث نوسان دور موتور، گاز خوردن بی دلیل یا تاخیر در پاسخ به پدال گاز شود. سنسور MAP (سنسور فشار هوای منیفولد) نیز میزان دقیق هوای ورودی به موتور را به ECU گزارش می دهد. اگر دریچه گاز کثیف باشد یا سنسور MAP اطلاعات نادرستی ارسال کند، تناسب بین هوا و سوخت به هم ریخته و ECU این عدم تطابق را به عنوان یک خطا شناسایی کرده و چراغ چک را روشن می کند.
سرویس دوره ای مگان و تمیز کردن دریچه گاز یکی از راه های ساده برای پیشگیری از بروز این خطا است. این مشکلات همچنین می توانند باعث افزایش مصرف سوخت نیز بشوند.
دلایل مربوط به سیستم سوخت رسانی و اگزوز
علاوه بر مشکلات مربوط به احتراق و جرقه زنی، بخش بزرگی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک مگان به سیستم سوخت رسانی و سیستم تخلیه گازهای خروجی (اگزوز) مربوط می شود. عملکرد بهینه موتور نیازمند رسیدن مقدار دقیقی از سوخت با فشار مناسب به انژکتورها و سپس تخلیه کامل و بدون مانع گازهای حاصل از احتراق است. هرگونه اختلال در این چرخه می تواند منجر به بروز خطا در ECU و روشن شدن چراغ چک شود. مشکلاتی مانند گرفتگی انژکتورها، خرابی پمپ بنزین، یا مسدود شدن مسیر اگزوز، همگی می توانند باعث شوند که موتور از حالت عملکردی ایده آل خود خارج شود.
این دسته از مشکلات معمولا تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر شتاب و قدرت خودرو نیز می گذارند و ممکن است راننده احساس کند که خودرو به اصطلاح “جان ندارد”. تشخیص این گونه ایرادات نیازمند ابزارهای تخصصی مانند فشارسنج ریل سوخت و بررسی دقیق پارامترهای دستگاه دیاگ است که در یک مرکز معتبر مانند تعمیرگاه تخصصی رنو وان به صورت کامل انجام می پذیرد. در ادامه به بررسی سه قطعه کلیدی در این بخش ها می پردازیم که خرابی آنها از شایع ترین علل ارور چک اینجکشن مگان محسوب می شود.
وجود مشکل در سوزن های انژکتور
سوزن های انژکتور وظیفه دارند سوخت را به صورت کاملا پودر شده و در زمان بندی دقیق به داخل سیلندر بپاشند. اگر یکی از انژکتورها به دلیل رسوبات ناشی از بنزین بی کیفیت دچار گرفتگی شود، نمی تواند سوخت کافی را به سیلندر برساند و آن سیلندر با مخلوط رقیق (هوای بیشتر) کار خواهد کرد. برعکس، اگر یک انژکتور به دلیل فرسودگی دچار نشتی شود و به اصطلاح “شُره کند”، بیش از حد نیاز بنزین وارد سیلندر می کند و باعث ایجاد مخلوط غنی (بنزین بیشتر) می شود. در هر دو حالت، سنسور اکسیژن این عدم تعادل را تشخیص داده و به ECU گزارش می دهد و در نتیجه چراغ چک اینجکشن مگان روشن می شود.
علائم دیگر خرابی انژکتور شامل لرزش موتور در حالت درجا، بوی خام سوزی بنزین از اگزوز و کاهش محسوس شتاب خودرو است. شستشوی انژکتورها یا در صورت لزوم تعویض انژکتور معیوب، راه حل این مشکل است.
خرابی و گرفتگی کاتالیزور
کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی، قطعه ای حیاتی در سیستم اگزوز است که گازهای سمی را به ترکیبات کم خطرتر تبدیل می کند. این قطعه از یک شبکه سرامیکی ظریف تشکیل شده که با فلزات گرانبها پوشانده شده است. اگر به هر دلیلی (مانند احتراق ناقص ناشی از خرابی شمع و کوئل) بنزین خام وارد کاتالیزور شود، در دمای بالای آن می سوزد و باعث ذوب شدن و مسدود شدن این شبکه های سرامیکی می گردد. خطای کاتالیزور مگان یکی از رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ چک است. ECU با استفاده از سنسور اکسیژن دومی که بعد از کاتالیزور قرار دارد، کارایی آن را می سنجد.
اگر کاتالیزور نتواند به درستی گازها را تصفیه کند، ECU این خطا را ثبت کرده و چراغ چک را روشن می کند. گرفتگی کاتالیزور همچنین باعث ایجاد فشار منفی در اگزوز شده و خروج دود را دشوار می کند که نتیجه آن کاهش شدید قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت است.
خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ
سنسور موقعیت میل سوپاپ (Camshaft Position Sensor) یکی دیگر از سنسورهای حیاتی موتور است که خرابی آن مستقیما منجر به روشن شدن چراغ چک می شود. این سنسور وظیفه دارد موقعیت دقیق میل سوپاپ را به ECU گزارش دهد.
ECU از این اطلاعات برای تنظیم زمان بندی دقیق پاشش سوخت انژکتورها و همچنین زمان بندی جرقه زنی شمع ها استفاده می کند. اگر خطای سنسور میل سوپاپ مگان رخ دهد و این سنسور سیگنال های اشتباهی ارسال کند یا به طور کامل از کار بیفتد، زمان بندی احتراق به هم می ریزد. این اتفاق می تواند باعث بد کار کردن شدید موتور، استارت نخوردن یا خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین حرکت شود.
در چنین شرایطی، ECU بلافاصله خطا را تشخیص داده و برای جلوگیری از آسیب به موتور، چراغ چک را روشن می کند. در بسیاری از موارد، این خطا با خطای احتراق ناقص (Misfire) نیز همراه خواهد بود.
خطای «Check Injection» در مگان به چه معناست؟
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، پیام «چک اینجکشن مگان» یک هشدار تخصصی تر نسبت به چراغ چک عمومی موتور است. این پیام مستقیما به راننده اعلام می کند که سیستم مدیریت احتراق و سوخت رسانی خودرو دچار یک نقص جدی شده است. اگرچه دلایل آن می تواند با دلایل عمومی چراغ چک همپوشانی داشته باشد، اما دیدن این پیام باید تمرکز شما و تعمیرکار را به سمت قطعاتی ببرد که مستقیما در فرآیند ترکیب سوخت، هوا و جرقه نقش دارند.
این پیام به شما می گوید که ECU در تلاش برای حفظ عملکرد صحیح موتور است، اما یکی از اجزای کلیدی اطلاعات نادرستی ارسال می کند یا به درستی به دستورات پاسخ نمی دهد. به همین دلیل، خودرو ممکن است برای محافظت از خود، قدرت و شتاب را محدود کند. رفع خطای چک اینجکشن نیازمند یک تشخیص دقیق و اصولی است که معمولا با دستگاه دیاگ تخصصی در یک مرکز معتبر مانند نمایندگی مگان در غرب تهران آغاز می شود تا کد خطای دقیق ثبت شده مشخص گردد.
تمرکز بر سیستم پاشش سوخت
هسته اصلی پیام «Check Injection» به سیستم پاشش سوخت یا همان “Injection System” اشاره دارد.
این سیستم شامل پمپ بنزین، رگولاتور فشار سوخت، ریل سوخت و از همه مهمتر، سوزن های انژکتور است. هرگونه افت فشار در این سیستم، یا عملکرد نادرست انژکتورها (گرفتگی یا نشتی) می تواند باعث شود که میزان سوخت تزریق شده به سیلندرها با مقداری که ECU محاسبه کرده است، مغایرت داشته باشد. این عدم تطابق بلافاصله توسط سنسور اکسیژن شناسایی شده و به عنوان یک خطا به ECU گزارش می شود.
بنابراین، هنگام مشاهده این خطا، بررسی فشار بنزین، تست سلامت و الگوی پاشش انژکتورها و بررسی سلامت پمپ بنزین از اولین اقداماتی است که یک مکانیک متخصص رنو انجام خواهد داد. این موارد به دانش فنی و ابزار دقیق نیاز دارند و نباید توسط افراد غیر متخصص دستکاری شوند.
ارتباط با سیستم آلایندگی و کاتالیزور
شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما خطای چک اینجکشن مگان ارتباط بسیار نزدیکی با سیستم کنترل آلایندگی و کاتالیزور دارد. دلیل این ارتباط ساده است: هرگونه نقص در سیستم پاشش سوخت و احتراق، مستقیما بر کیفیت گازهای خروجی از اگزوز تاثیر می گذارد. برای مثال، اگر یک انژکتور نشتی داشته باشد و بنزین اضافی وارد سیلندر کند، این بنزین به صورت خام و نسوخته وارد سیستم اگزوز می شود. این اتفاق دو پیامد منفی دارد.
اول اینکه سنسور اکسیژن میزان بالای سوخت نسوخته را تشخیص داده و خطا ثبت می کند. دوم اینکه این بنزین خام، به شدت برای کاتالیزور مضر است و می تواند آن را از بین ببرد. بنابراین، ECU برای محافظت از کاتالیزور که قطعه گران قیمتی است، خطای چک اینجکشن را نمایش می دهد تا راننده را مجبور به بررسی و رفع مشکل در سیستم سوخت رسانی کند.
نحوه تشخیص و رفع خطای چراغ چک در رنو مگان
پس از آشنایی با لیست بلند بالایی از دلایل احتمالی، اکنون به مهمترین بخش یعنی فرآیند تشخیص و رفع خطای چک اینجکشن می رسیم. اولین و مهمترین نکته این است که از تشخیص های حدسی و تعویض قطعات به صورت آزمون و خطا جدا خودداری کنید. این کار نه تنها مشکل اصلی را حل نمی کند، بلکه می تواند منجر به هدر رفتن هزینه های زیاد و حتی آسیب رساندن به قطعات سالم خودرو شود.
به عنوان مثال، ممکن است کد خطا به سنسور اکسیژن اشاره کند، اما مشکل اصلی از نشتی در منیفولد هوا باشد که باعث ارسال اطلاعات غلط توسط سنسور شده است.
یک مکانیک غیر متخصص ممکن است فقط سنسور را تعویض کند، در حالی که مشکل اصلی همچنان پابرجاست. فرآیند عیب یابی یک علم دقیق است که باید به صورت مرحله به مرحله و با استفاده از ابزار مناسب انجام شود. در مجموعه رنو وان، ما با یک پروتکل استاندارد و علمی به سراغ عیب یابی می رویم تا با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن، ریشه اصلی دلایل روشن شدن چراغ چک مگان را پیدا کرده و آن را به صورت قطعی برطرف نماییم.
اهمیت دیاگ تخصصی رنو (Clip)
اولین و حیاتی ترین قدم برای هرگونه عیب یابی، استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی رنو یا همان دستگاه Clip است. دستگاه های دیاگ عمومی (OBD2) ممکن است فقط یک کد خطای کلی را نمایش دهند، اما دستگاه Clip به صورت مستقیم با نرم افزار کارخانه رنو در ارتباط است و می تواند کدهای خطای بسیار دقیق تر و جزئی تری را از حافظه ECU استخراج کند.
علاوه بر خواندن کد خطا، این دستگاه به تکنسین اجازه می دهد تا عملکرد لحظه ای تمام سنسور ها را به صورت زنده مشاهده کند. برای مثال، می توان ولتاژ دقیق ارسالی از سنسور اکسیژن، فشار هوای ورودی از سنسور MAP، و زمان بندی پاشش انژکتور ها را در شرایط مختلف (دور آرام، تحت بار) بررسی کرد. این بررسی زنده داده ها به مکانیک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا یک قطعه به طور کامل خراب شده است یا فقط عملکرد ضعیفی دارد و از تلرانس خارج شده است.
بدون این اطلاعات دقیق، هرگونه اقدامی صرفا بر پایه حدس و گمان خواهد بود.
چرا انتخاب تعمیرگاه تخصصی حیاتی است؟
پس از خواندن کد خطا، تفسیر صحیح آن و پیدا کردن ریشه مشکل، مرحله بعدی است که به تجربه و تخصص نیاز دارد. یک کد خطا فقط به شما می گوید که کدام بخش دچار مشکل شده است، اما نمی گوید چرا. اینجاست که تفاوت یک تعمیرگاه عمومی با یک مرکز تخصصی مانند یک تعمیرگاه مگان در تهران مشخص می شود. یک تکنسین متخصص رنو با الگو های خرابی رایج در مدل های مگان آشناست و می داند که یک کد خطای خاص، معمولا به چه دلایلی رخ می دهد.
این تجربه باعث می شود که فرآیند عیب یابی بسیار سریع تر و دقیق تر انجام شود. سپردن خودرو به چنین مرکزی مزایای متعددی دارد:
- تشخیص دقیق و سریع ریشه اصلی مشکل به جای آزمون و خطا
- جلوگیری از تعویض غیر ضروری قطعات سالم و کاهش هزینه ها
- دسترسی به ابزار آلات مخصوص و نقشه های فنی شرکت رنو
- استفاده از قطعات یدکی اصلی یا برند های مورد تایید (OEM)
- اطمینان از رفع کامل مشکل و عدم بازگشت مجدد خطا
سوالات متداول
بهترین اقدام مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر و تخصصی رنو است. برای تشخیص دقیق با رنو وان 09120968173 (یا شماره دیگر) تماس بگیرید.
بله. شل بودن یا خرابی واشر درب باک باعث بههم خوردن فشار در سیستم کنیستر میشود و ECU خطا را شناسایی کرده و چراغ چک را روشن میکند.
هزینه رفع خطا بستگی به علت آن دارد و میتواند از تمیز کردن دریچه گاز تا تعویض قطعات اصلی متفاوت باشد. در رنو وان، عیبیابی اولیه بهصورت تخصصی انجام میشود.
گاهی پس از چند بار روشن و خاموش کردن خودرو، خطا غیرفعال می شود اما برای اطمینان بهتر است با دیاگ تخصصی پاک شود.
بله، بنزین با اکتان پایین یا ناخالصی می تواند باعث احتراق ناقص و ثبت خطا در ECU شود.
بله، روشن بودن چراغ چک مانع از دریافت تاییدیه معاینه فنی است تا ایرادهای احتمالی برطرف شوند.
در صورت بروز خطای جدی، ECU برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور، قدرت خودرو را محدود می کند تا بتوانید به تعمیرگاه برسید.
دستگاه های بلوتوثی ارزان فقط خطاهای عمومی را نشان میدهند. برای تشخیص دقیق، استفاده از دیاگ تخصصی Clip ضروری است.
بله، چراغ سرویس فقط یادآور زمان سرویس دوره ای است، اما چراغ چک به معنی وجود خطا یا ایراد فنی در سیستم خودرو است.
بله، در برخی موارد، خطا در سنسورهای گیربکس یا عملکرد داخلی آن توسط ECU ثبت شده و چراغ چک را فعال می کند.
