تعمیر TCU گیربکس کپچر را به همین راحتیها نمی توان انجام داد. چراکه این قطعه یک برد سخت افزاری خاص است که از طریق برنامههای نرم افزاری خاص کار میکند. بنابراین هنگام بروز مشکل بهتر است کار را به کاردان بسپرید و خودتان دست به کار نشوید. حتما با تعمیرکاران حرفهای در تماس باشید.
TCU گیربکس کپچر چیست؟
واحد کنترل گیربکس Ecotron (TCU) کنترل کننده گیربکس 2 سرعته، 3 سرعته یا 4 سرعته برای خودروهای الکتریکی است. این نوع گیربکس ها با موتور الکتریکی کار می کنند و کارایی موتورها را به حداکثر می رساند. واحد کنترل گیربکس می تواند سرعت موتور، سرعت خودرو و سایر ورودی ها را بخواند و بهترین نسبت دنده را برای شرایط عملیاتی تعیین کند. بنابراین می تواند بازده کلی موتور را بهینه کند و عملکرد وسایل نقلیه الکتریکی را افزایش دهد.
Ecotron TCU با در نظر گرفتن ایمنی عملکردی ISO26262 طراحی شده است و دارای یک تراشه اصلی و یک تراشه مانیتور داخلی برای نظارت بر ایمنی است. این قطعه با نرم افزار اصلی یا BSW ارائه می شود که از تمام درایورهای ورودی/خروجی معمولی برای کنترل خودرو پشتیبانی می کند.
پارامترهای ورودی سیستم TCU گیربکس کپچر
TCU از سیگنالهای حسگرهای موتور، سنسورهای گیربکس اتوماتیک و سایر کنترلکنندههای الکترونیکی برای تعیین زمان و نحوه تعویض دنده استفاده میکند. اغلب اطلاعاتی را از ورودیECU دریافت میکنند.
سنسور سرعت خودرو (VSS)
این سنسور یک سیگنال فرکانس متغیر را به TCU ارسال می کند تا سرعت فعلی خودرو را تعیین کند. TCU از این اطلاعات برای تعیین زمان تعویض دنده بر اساس پارامترهای مختلف عملیاتی استفاده می کند.
سنسور سرعت چرخ (WSS)
گیربکس های اتوماتیک دارای یک ورودی سنسور سرعت چرخ برای تعیین سرعت واقعی خودرو در سرازیری یا سربالایی میباشد. همچنین تغییرات دنده را با توجه به سرعت جاده تطبیق می دهد. مبدل گشتاور را در حالت سکون قرار میدهد و بهبود مصرف سوخت و کاهش بار روی دنده های در حال اجرا را انجام میدهد.
سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS)
سنسور TPS به همراه سنسور سرعت خودرو دو ورودی اصلی برای اکثر TCU ها هستند. گیربکس های قدیمی از این برای تعیین بار موتور با معرفی درایو با سیم استفاده می کنند. این سنسور اغلب یک ورودی مشترک بین ECU و TCU است. ورودیها برای تعیین زمان و تغییر دنده با توجه به بار روی موتور استفاده می شود.
سنسور سرعت توربین (TSS)
به عنوان سنسور سرعت ورودی (ISS) شناخته می شود. این سنسور یک سیگنال فرکانس متغیر را به TCU ارسال می کند تا سرعت چرخش فعلی شفت ورودی یا مبدل گشتاور را تعیین کند. TCU از سرعت شفت ورودی برای تعیین لغزش در مبدل گشتاور و میزان لغزش در بین باندها و کلاچ ها استفاده می کند . این اطلاعات برای تنظیم کلاچ قفل کن مبدل گشتاور به صورت روان و موثر ضروری است.
سنسور دمای سیال انتقال (TFT)
این سنسور به عنوان دمای روغن انتقال نیز شناخته میشود و دمای سیال داخل جعبه دنده را تعیین می کند. این وسیله در میزان داغ شدن روغن گیربکس را کنترل میکند و آن را کاهش میدهد.
پایین آوردن سوئیچ در گیربکس کپچر
یکی از رایجترین ورودیهای یک TCU، سوئیچ کیک داون است. این ابزار تعیین میکند که پدال گاز کامل فشار داده شده است یا خیر.
سیستم کنترل کشش (TCS)
اکنون بسیاری از TCU ها دارای ورودی از سیستم کنترل کشش خودرو هستند. اگر TCS شرایط جاده نامطلوب را تشخیص دهد، یک سیگنال به TCU ارسال می شود.
پارامترهای خروجی
TCU سیگنال هایی را برای تعویض شیر برقی، شیر برقی کنترل فشار، شیر برقی قفل کن مبدل گشتاور و سایر کنترلرهای الکترونیکی ارسال می کند.
قفل شیفت در گیربکس کپچر
بسیاری از گیربکس های اتوماتیک اهرم انتخابگر را از طریق یک شیر برقی دنده قفل می کنند تا در صورت فشار ندادن پدال ترمز، محدوده رانندگی متوقف شود.
شیر برقی تعویض دنده در سیستم TCU گیربکس کپچر
گیربکس های اتوماتیک الکترونیکی مدرن دارای شیر برقی هستند که برای تعویض دنده فعال می شوند.
شیر برقی کنترل فشار در سیستم TCU گیربکس کپچر
گیربکس اتوماتیک از شیر برقیهای کنترل فشار زیادی استفاده میکند و گاهی اوقات به خود شیر برقی تعویض دنده اجازه می دهد تا با روشن و خاموش کردن شیر برقی، کنترل دقیق فشار را در طول تعویض انجام دهد.
شیر برقی کلاچ مبدل گشتاور (TCC)
اکثر گیربکس های اتوماتیک الکترونیکی از شیر برقی TCC برای تنظیم الکترونیکی مبدل گشتاور استفاده می کنند. پس از قفل شدن کامل، مبدل گشتاور دیگر ضرب گشتاور را اعمال نمی کند و با همان سرعت موتور می چرخد. این باعث افزایش عمده در مصرف سوخت می شود.
خروجی به ECU در سیستم TCU گیربکس کپچر
بسیاری از TCU ها خروجی ای به ECU می دهند تا زمان جرقه زنی را به تاخیر بیاندازد یا مقدار سوخت را برای چند میلی ثانیه کاهش دهد.
شناسایی مشکل برای تعمیر TCU گیربکس کپچر
از نظر مکانیکی، تعویض TCU نسبتاً ساده است. با این حال، این قطعه بسیار گران قیمت است و برای عملکرد صحیح باید با وسیله نقلیه مناسب جفت شود. در نتیجه، اولین قدم این است که مطمئن شوید TCU مشکل دارد یا خیر.
بخشهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است از کار بیفتند و باعث شوند TCU شما به درستی کار نکند. بارزترین آن دسته سیم است. اگر سیمکشی شما کوتاه باشد، میتواند باعث از کار افتادن TCU یا خواندن نامناسب از یک یا چند حسگر آن شود.
فراتر از دسته سیم، ایده خوبی است که ورودی ها و خروجی های دستگاه های متصل و همچنین فیوزهای آن دستگاه های متصل را بررسی کنید. ورودی های باتری، سوئیچ احتراق و سنسورهای تایر را که به TCU متصل هستند، بررسی کنید. خروجی های انژکتورهای سوخت، پمپ بنزین، شمع ها و استارت را بررسی کنید. اگر همه آن قسمت ها به خوبی کار می کنند، تأیید می شود TCU شما از کار افتاده است.
تعمیر TCU گیربکس کپچر
اولین و ساده ترین راه برای تعمیر TCU گیربکس کپچر این است که وجود مشکل در منبع تغذیه آن را پیدا کنید. در صورت بروز مشکل تنها میتوان آن را با یک تعمیرکار درمیان گذاشت.
با این حال، اکثر مشکلات TCU نتیجه یک اشکال در خود نرم افزار است. نوسانات برق، صاعقه و اتصال کوتاه می تواند منجر به آسیب به برد مدار شود، این موارد منجر به آسیب فیزیکی به سخت افزار نیز می شود. در این موارد، TCU باید تعویض شود.
در موارد نادری که مشکلی در نرم افزار TCU شما وجود داشتهباشد، می توانید مشکل را با “فلش کردن” میان افزار برای بازنشانی آن به مشخصات کارخانه برطرف کنید. اگر خودتان به تنهایی میخواهید این کار را انجام دهید باید بگوییم که کاری بسیار خطرناک است. وسایل نقلیه دارای TCU های خاص به نرم افزار ویژهای نیاز دارند که اکثر آنها به راحتی در دسترس نیستند. بنابراین در هنگام بروز مشکل آن را به تعمیرگاه رنو در تهران بسپرید.
سخن پایانی
تعمیرکاران حرفهای با استفاده از جدید ترین سیستمهای نرم افزاری اقدام به برنامه ریزی TCU میکنند اگر در نرم افزار آن مشکلی به وجود آمده باشد. اگر مشکل از نرم افزار نباشد و سخت افزاری مشکل داشته باشد باید تعویض شود.