تعویض تسمه دینام کپچر قطعا به تنهایی و با داشتن دانش و اطلاعات کافی غیر ممکن نیست. در صورتی که اطلاعات کافی نسبت به تعویض این قطعه ندارید بهتر است کار را به متخصصان آن واگذار کنید. دینام جریان الکتریکی که برای روشن شدن خودرو نیاز است را تولید میکند. اگر تسمه فرسوده باشد، این جریان دچار اختلال میشود و نیاز به تعویض پیدا میکند.
ابزار تعویض تسمه دینام کپچر
- تسمه دینام مارپیچ
- آچار
- میله شکن
- ابزار قرار دادن کمربند
آیا تسمه دینام کپچر نیاز به تعویض دارد؟
خودروهای قدیمی مجهز به تسمههای متعددی بودند ولی امروزه دیگر اینگونه نیست و فقط از یک تسمه در خودروهای مدرن استفاده میشود. کمربند دینام برای تغذیه دینام، فرمان برقی، تهویه خوب و سایر لوازم جانبی مورد استفاده قرار میگیرند. این وسیله را میتوانید در جلو یا کنار موتور پیدا کنید. زمانی که کمربند را پیدا کردید به دنبال ترک خوردگی در امتداد تسمه باشید. همه قطعات بعد از مدتی کارکرد دچار خرابی میشوند، اگر تسمه دچار خشک شدگی یا ترک خوردگی باشد حتما باید نسبت به تعویض تسمه دینام کپچر به یکی از تعمیرگاه تخصصی کپچر مراجعه کنید.
علائم خرابی تسمه دینام کپچر
- اگر هنگام روشنکردن یا در زمان چرخاندن فرمان صدایی مانند جیرجیر را شنیدید، احتمالا باید سری به تسمه دینام بزنید، چراکه دچار فرسودگی یا ترک خوردگی شدهاست.
- زمانی که تسمه دینام خراب باشد، کمپرسور تهویه مطبوع نیرویش را از دست میدهد و در نهایت حرکات میل لنگ موتور محدود میشود.
- یکی دیگر از علائم خرابی تسمه دینام، روشنشدن چراغ چک موتور میباشد.
- اگر صدایی مانند جیغ را شنیدید، به احتمال زیاد تسمه دینام شل شدهاست.
در صورت بروز هر یک از مشکلات بالا به تعمیرگاه تخصصی رنو مراجعه کنید.
نحوه تعویض تسمه دینام کپچر
برای آنکه بتوانید تسمه دینام را همانند یک مکانیک ماهر تعویض کنید، مراحل کار را به شما آموزش میدهیم. این مراحل شامل:
برداشتن تسمه دینام کپچر قدیمی
قبل از آن که شروع به تعویض تسمه دینام کپچر کنید، ابتدا باید ایمنی را رعایت کنید. حتما دستکش را برای جلوگیری از سوختگی، خراشیدگی و عینک را برای محافظت از چشم استفاده کنید. بعد از رعایت ایمنی کابوت خودرو را بالا بزنید و باتری را از آن جدا کنید. برای انجام اینکار به یک آچار دستی یا سوکت نیاز دارید. با استفاده از این ابزار پیچهای نگهدارنده کابل زمین به ترمینال منفی باتری را بازکنید.
کابلی را که باز کردهاید به کناره باتری بچسبانید تا در هنگام کار ناگهان به جای خود برنگردد و باعث آسیب به شما نشود. تسمه دینام به دور قرقره کشنده خودکار میپیچد و باعث میشود که قرقره به سمت بالا فشار بیاورد. این کار سبب میشود تا تسمه در جای خود ثابت باقی بماند.
از یک میله شکن درایو نیم اینچی استفاده کنید و آن را به داخل دهانه مربعی در مرکز قرقره قرار دهید. حالا آچار یا میله شکن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا فشار وارده بر تسمه کاهش پیدا کند. درصورتی که به جای قرقره شکن، دینام وجود داشت. باید با یک آچار پیچهایی را که به دینام وصل می باشد را شل کنید. در همین زمان کمربند را به جلو هدایت کنید تا کاملا شل سود. حواستان باشد که به رزوهها آسیب نرسانید. هنگامی که کشش قوی از روی تسمه دینام برداشته شد باید آن را به ترتیب از اولین قرقره جدا کنید.
بررسی درستی تسمه دینام جدید
زمانی که کمربند قدیمی را جدا کردید، زمان آن رسیده تا مطمئن شوید تسمه دینام جدید با نمونه اصلی آن مطابقت دارد یا خیر. برای اینکه به این موضوع پی ببرید بهتر است دو تا کمربند را از نظر طول و عرض باهم مقایسه کنید. همچنین تعداد دندهها را نیز کاملا بررسی کنید.
نصب تسمه دینام کپچر جدید
حالا زمان آن است که تسمه دینام جدید را به ترتیب از اولین قرقره عبور دهید تا در جای مناسبش قرار بگیرد. برای اینکار ابتدا کشنده خودکار را شل کنید و بعد تسمه را دور تا دور آن بپیچید. صبور باشید تا قرقره کشنده کاملا تسمه را سفت نگهدارد. اگر خودرو دارای قرقره دینام میباشد، باید کمربند را دور تا دور آن و به صورت معکوس قرار دهید. هنگامی که میخواهید از یک پیچ به پیچ دیگر بروید، هرکدام از پیچها را دانه به دانه سفت نکنید بلکه کمی آن را ببندید.
بررسی کشش تسمه دینام کپچر
زمانی که پیچهای دینام یا قرقره کشنده را کاملا سفت کردید، حالا زمان آن است که کشش تسمه دینام را کاملا بررسی کنید. برای این کار باید کمربند را بین دو انگشت اشاره و شصت بگیرید و به آن فشار وارد کنید و تکانش دهید. اگر سفتی لازم را داشت دیگر همه چیز تمام شدهاست و کمربند را به درستی نصب کردهاید.
باتری را دوباره وصل کنید
زمانی که تعویض تسمه دینام کپچر را به پایان رساندید، حالا باید باتری را در جای مناسبش قرار دهید. کابل منفی را که به کنار باتری چسبانده بودید را باز کنید و قطب منفی آن را دوباره سر جای خود قرار دهید. حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید که کابل محکم نصب شدهباشد تا در هنگام رانندگی از آن جدا نگردد. شلبودن یا قطعبودن کابل باتری باعث مرگ آنی موتور خودرو میشود.
آیا با وجود شکستگی تسمه دینام کپچر میتوانم رانندگی کنم؟
به هیچ عنوان با وجود خرابی تسمه دینام خودرو رانندگی نکنید. شاید این مشکل از نظرتان بسیار ساده بیاید ولی باید بگویم که اصلا این طور نیست. اگر تسمه دینام شکسته باشد، آسیبهای جبران ناپذیری را به موتور وارد میکند. کمربند شکسته در هنگام رانندگی ممکن است به دور موتور بپیچد و آن را از کار بیاندازد.
در موارد بسیار بدتر فن خنک کننده یا پمپ آب از کار می افتند که باعث گرم شدن بیش از حد موتور میشود. چراکه سیستم خنک کنندگی موتور به درستی کار نمیکند و آن را تا حد استاندارد خنک نمیکند. توصیه میشود سرویس دوره ای کپچر را جدی بگیرید تا دیگر نگران در جاده ماندن نباشید.
سخن پایانی
همانطور که میدانید تسمه سالم به راحتی موتور را هدایت میکند و خودرو شتاب بسیار مناسبی دارد. این سیستم هدایت موتور شامل دینام، پمپ فرمان، کولر، فن خنک کننده و آب میباشد. امروزه با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی، تسمه دینامها به گونهای طراحی شدهاند که عمر طولانیتری داشته باشند. در شرایط ایدهآل تسمه را باید بعد از ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید! خرابی تسمه ممکن است در اثر علتهای متفاوتی مانند گرمشدن بیش از حد خودرو یا شل شدگی کمربند اتفاق بیافتد.