تعمیر کولر داستر

در صورتی که بخش کمپرسور دچار مشکل جدی باشد باید حتما با یک کارشناس مشورت کنید یا خودتان دست به کار شوید. کولر را درون محفظه موتور بگذارید. سپس مرکز قرقره همراه با خود قرقره را بررسی کنید که آیا می‌ چرخد یا خیر. در این بخش کلاچ اگر درگیر باشد وسط قرقره به ...
دلایل خرابی بخاری مگان

راهنمای مطالعه

تعمیر کولر داستر را به متخصصان آن واگذار کنید! تعمیرکاران حرفه‌ ای با بررسی عملکرد سیستم تهویه کولر Duster مشکل را شناسایی و در رفع آن می‌کوشند. در صورتی که خودرو نشتی داشته باشد باید بدانید که وضعیت بسیار جدی است. این عامل امکان آسیب به موتور خودرو را فراهم می‌کند. قبل از آن که این مشکل بر دیگر ابزارهای وابسته به آن خسارات جبران ناپذیری وارد کند، خودرو را به متخصصان آن واگذار کنید.

مراحل تعمیر کولر داستر

برای آنکه بتوانید نسبت به تعمیر کولر داستر اقدامات لازم را انجام دهید باید مراحل آن را به درستی طی کنید. این مراحل شامل:

خودرو کولر را روشن کنید

ابتدا خودرو را روشن کنید تا حجم بادی که از کولر خارج می‌ شود را بسنجید. علاوه بر حجم باید باید دمای آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. ببینید که هوا کدام عامل گرم، سرد و خنک را دارد. اگر هوا به قدر کافی خنک نباشد در واقع یکی از علائم وجود مشکل در سیستم تهویه مطبوع می‌ باشد. در این زمان باید فن رادیاتور را مورد ارزیابی قرار دهید.

بررسی کمپرسور کولر داستر

اینکه کمپرسور کارش را به نحو درست انجام می‌ دهد یا نه، باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید. در صورتی که بخش کمپرسور دچار مشکل جدی باشد باید حتما با یک کارشناس مشورت کنید یا خودتان دست به کار شوید. کولر را درون محفظه موتور بگذارید. سپس مرکز قرقره همراه با خود قرقره را بررسی کنید که آیا می‌ چرخد یا خیر. در این بخش کلاچ اگر درگیر باشد وسط قرقره به حرکت در می‌ آید. اما اگر کلاچ در این بخش درگیر نباشد، باید خرابی کمپرسور را بررسی کنید. احتمال اینکه خرابی کمپرسور به خاطر کمبود مایع مبرد نیز باشد، وجود دارد.

بررسی سیم کشی کمپرسور کولر داستر

به اغلب کمپرسورها سیمی وصل می‌ باشد که به کلاچ الکتریکی منتهی می‌ شود. برای آنکه ادامه کار را به درستی انجام دهید باید کانکتور وسط آن را از برق جدا کنید. همانطور که می دانید باتری دارای دو قطب منفی و مثبت می‌ باشد. بخش مثبت آن به کمپرسور متصل است که باید آن را جدا کنید. زمانی که این عمل را انجام دادید و صدایی را از آن شنیدید یعنی کلاچ الکتریکی همانند روز اول کار می‌کند ولی اگر اینطور نبود باید به فکر قطعه ای جدید باشید. تعویض کمپرسور به ابزار پیشرفته احتیاج دارد بنابراین این مورد را به تعمیرگاه تخصصی داستر بسپارید. شماره تلفن تعمیرگاه رنو (۰۹۱۷۴۱۱۴۸۲۳)

بیشتر بدانید  علائم خرابی دسته موتور شاتونی داستر

نشتی سیستم تهویه کولر داستر

کیت‌ های تشخیص نشتی به این منظور به وجود آمده‌ اند تا  شما بتوانید به آسانی نشتی را مشخص کنید و بیابید. تنها کافی است تا این کیت‌ ها را در درون محفظه بگذارید و منتظر علامتش باشید. اگر مشکل خودرو از نشتی بود که بهترین کار رفتن به تعمیرگاه تخصصی رنو می‌ باشد ولی اگر کولر داستر نشتی نداشت، به این معناست که مایع مبرد در آن کاهش پیدا کرده‌ است.

نوع مناسب مبرد را خریداری کنید

شاید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید که هر وسیله‌ ای مبرد مناسب خودش را دارد. در این زمینه می‌ توانید از فروشگاه‌ های قطعات خودرو بپرسید. با گفتن سال تولید خودرو مایع مناسب خودرویتان را بخرید.

دماسنج برای بررسی دمای محیط

گیج نبرد در دماهای مختلف متفاوت خوانده می‌ شود، چرا که با تغییر دما عدد آن نیز تغییر پیدا می‌ کند. برای مثال دمای داخل قوطی نسبت به سیستم تهویه بسیار متفاوت است و این مقدار دنا را کاملا می‌ شود با دماسنج فهمید. تفاوتی که در دما وجود دارد باعث می‌ شود گیج متفاوت دیده شود. هنگامی که مبرد دچار انبساط می‌ گردد، فشار بسیار بزرگی را اشغال می‌ کند. این بزرگی باعث افزایش فشار در قوطی نیز می‌ شود.

پیداکردن درگاه خدماتی کولر داستر

همانطور که می دانید سیستم تهویه کولر دارای دو اتصال یا همان پورت می‌ باشد که هر کدام در جای متفاوتی قرار گرفته‌ اند. یکی از آنها در بخش بالایی و دیگری در بخش پایینی قرار دارد. هر زمان که بخواهید سیستم کولر داستر را دوباره شارژ کنید باید به دنبال اتصال پایینی آن باشید. این بخش را به راحتی با دنبال کردن خطوط کمپرسور کولر داستر می‌ توانید بیابید.

اطراف پورت را تمیز کنید

هر زمانی که قصد کردید پورت‌ ها را تمیز کنید، باید نسبت به نکته توجه داشته باشید که روزنه‌هایی اطراف آن را مسدود نکنید!! هنگامی پورت، کلاهک و اطراف آن را با دستمال مرتب می‌کنید حواستان باشد که آن بخش‌ های را با آلودگی نبندید. اول سعی کنید در پوش و سپس داخل آن را پاکسازی کنید.

بیشتر بدانید  دلایل روشن شدن چراغ چک رنو داستر

وصل‌کردن شیلنگ شارژ به درگاه پایین

هر زمان که کیت را با مایع مبرد پر کردید باید شیلنگ‌ ها را به پورت پایینی متصل کنید. سمت دیگر شیلنگ باید به سمت دیگر نازل روی قوطی وصل شود. اگر قوطی دارای گیج می‌ باشد. شیلنگ تولی را باید روی گیج قرار گیرد و دومی بر قوطی قرار بگیرد. اندازه شیلنگ باید گونه‌ ای باشد که به انتهای محفظه موتور برسد. (این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد)

تعیین فشار از نمودار هوای محیط روی گیج

نمایش سنج برای این به وجود آمده‌ است تا شما در هنگام تعمیر کولر داستر بتوانید دمای محیط را به راحتی اندازه گیری کنید. این کار به این منظور صورت می‌ گیرید که دمای مبرد در محیط‌های گوناگون اندازه‌گیری شود. هنگامی که شروع به شارژ مجدد کولر کردید سنجش دمای گیج بسیار مهم می‌ باشد.

چرخاندن سوپاپ کولر داستر

زمان آن است تا مهروموم سوپاپ را باز کنید هنگامی که مبرد به درون موتور ریخته می‌ شود باید قوطی را به حالت عمودی نگهدارید و در بعضی مواقع آن را تکان دهید. به هیچ عنوان قوطی را وارونه یا کج نگیرید چرا که مایع به درستی وارد سیستم نمی‌ شود!!

نشت مبرد را بگیرید

وقتی که مبرد به درستی درون کولر جای گرفت، حالا باید نشانه‌ های نشتی آن را بررسی کنید. اگر در محفظه آن نشتی مشاهده کردید سعی کنید خودروی خو را به رنو وان برسانید. شماره تلفن تعمیرگاه رنو (۰۹۱۷۴۱۱۴۸۲۳)

برداشتن شیلنگ شارژ

هر زمان که درون گیج از مبرد پر شد حالا باید شیلنگ را از آن جدا کنید. در این زمان درپوش آن را بردارید و مایعی که در قوطی باقی‌ مانده است را در مکانی دیگر قرار دهید تا بعدا از آن برای تعمیری دیگر استفاده کنید.

سخن پایانی

هر زمان که سرویس دوره ای داستر خودرو را جدی بگیرید، دیگر نگران چیزی نخواهید بود. نه نگران در جاده ماندن و نه گرمای بیش از حد روزهای تابستانی. تمامی این مشکلات به راحتی با سرویس به موقع نشانه‌های خرابی صورت می‌پذیرند. هر زمانی که نتوانستید خودرو را خودتان تعمیر کنید، سریعا آن را به تعمیرگاه رنو (RenoOne) برسانید از بروز خسارات بیشتر جلوگیری شود.

بیشتر بدانید  زمان تعویض ترموستات داستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *